آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23647

صادرات عسل ایران به صفر رسید

اگرچه ایران سومین تولید کننده عسل طبیعی در دنیا است اما به گفته کارشناسان صادرات آن به حدود صفر رسیده

صادرات عسل ایران به صفر رسید

اگرچه ایران سومین تولید کننده عسل طبیعی در دنیا

اگرچه ایران سومین تولید کننده عسل طبیعی در دنیا است اما به گفته کارشناسان صادرات آن به حدود صفر رسیده، در حالی که در سال‌های قبل بخش قابل توجهی از عسل ایران به امارات و دیگر کشورهای عربی ارسال می شد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار| زنبور عسل از حشرات مفیدی است که فراورده ها بسیاری همچون «عسل، ژل رویال، زهر زنبور» دارد و اگرچه عسل معرفترین فراورده آن محسوب می شود اما دیگر تولیدات آن بازار پویاتری دارد به خصوص اینکه در صنعت داروسازی نیز کاربرد دارد. بر اساس داده های آماری منتشر شده پیش بینی می شود که بازار جهانی زنبورداری تا پایان سال ۲۰۲۲ به حدود ۱۰.۳ میلیارد دلار برسد.
بیشتر بخوانید: گذر از هفت‌خوان صادرات عسل

ایران؛ سومین تولید کننده عسل طبیعی در دنیا

همچنین در یک بازه زمانی ۴ ساله یعنی از ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ ۳.۶ درصد رشد کند و در پایان سال ۲۰۲۶ ارزش بازار به ۱۱.۸ میلیارد دلار برسد.
ایران نیز جزو تولید کننده های عسل است که به گفته طهماسبی، رئیس انجمن علمی زنبور عسل ایران سال گذشته ۱۱۱ هزار تن عسل در کشور تولید شده که نسبت سال ۱۳۹۹حدود سه هزار تن کاهش داشته است. این در شرایطی است که بر اساس گزارش سازمان فائو در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ کشور ایران با تولید حدود ۸۰هزار تن در جایگاه سوم تولید جهانی عسل قرار دارد. از سوی دیگر کشور چین با تولید حدود ۴۶۰هزار تن و ترکیه با تولید ۱۰۴ هزار تن در جایگاه دوم تولید قرار دارد.

کشورهای عربی؛ اصلی ترین مشتریان پیشین عسل ایران

با این وجود فعالان صنعت زنبورداری کشور معتقدند: بازار داخل کشش این حجم از تولید را ندارد و لذا برای صادرات آن باید تمهیداتی اندیشیده شود اما به نظر می رسد صادرات آن چندان رونق ندارد.
مجید عاکف فعال صنعت در این خصوص گفت: الان صادرات عسل تقریبا صفر شده است در صورتی که تا پیش از این بخش قابل توجهی از عسل کشور به امارات و دیگر کشورهای عربی صادر می شد اما نسبت به ۴-۵ سال پیش صادرات صفر شده است.
عاکف در خصوص دلایلی که موجب شده صادرات عسل ایران تا به حد کاهش یابد که گفته شود تقریبا به صفر نزدیک شده است نیز اظهار داشت: عوامل بسیاری بر این امر موثر است از جمله اصلی ترین آنها بحث نوسان نرخ ارز است.

دولت برای صادرات عسل تسهیلات بدهد

وی ادامه داد: از سوی دیگر بر اساس آنچه اعلام شده به ازای هر یک کیلو عسلی که به بازارهای خارجی میفرستد، باید ۵ دلار وارد کشور شود و به این ترتیب زنبوردار نمی تواند بالاتر از ۵ دلار عسل را بفروشد که ۵ دلار آن را برگشت بدهد.
عاکف گفت: این در واقع مشکلی است اساسی که انتظار می رود بخش بازرگانی دولت تسهیلاتی برای صادرات بگذارند مثل قبل که جوایز صادراتی داشتیم، امروز نیز باید تمهیداتی برای صادرات عسل به وجود بیاید که با صادرات آن تولید محصول برای زنبوردار به صرفه باشد.
بر اساس این گزارش، فروش جهانی برای صادرات عسل طبیعی به تفکیک کشور بالغ بر ۲.۶۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ بوده است. این در شرایطی است که فائو می گوید: از نظر ارزش، ۵ صادر کننده برتر عسل طبیعی «نیوزلند، چین، آرژانتین، برزیل و آلمان» هستند. در مجموع این ۵ تامین کننده برتر ۴۰.۵ درصد از فروش بین المللی عسل طبیعی را برای سال ۲۰۲۱ ایجاد کردند.
در واقع این داده های آماری ارائه شده از سوی فائو بیانگر این است در سال ۲۰۲۱ نیوزلند بیش از ۱۲ درصد از صادرات عسل طبیعی را رقم زده است و صادراتی به ارزش بیش از ۳۲۷ میلیون دلار رقم زده است.
از سوی دیگر چین نیز در مدت نامبرده صادراتی به ارزش ۲۳۰ میلیون دلار به ثبت رسانده است و در جایگاه دوم صادرات قرار دارد. همچنین آرژانتین نیز ۲۱۴ میلیون دلار عسل به بازارهای جهانی عرضه کرده است و سومین صادرکننده برتر است.
این گزارش همچنین نشان می دهد: کشورهای «برزیل، آلمان، اوکراین، هند، اسپانیا، ویتنام، مجارستان، مکزیک، بلژیک، لهستان، رومانی و بلغارستان» به ترتیب در جایگاه چهارم تا پانزدهم صادرات عسل قرار دارد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای