آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21168

صادرات 133 میلیون دلار آب مجازی

لحاظ حجم صادرات محصولات کشاورزی در بهار امسال هیچ محصولی به پای هندوانه نمی‌رسد، هندوانه با ۱۳۳ میلیون دلار و حدود ۱۳ درصد از کل صادرات کشاورزی ایران !

صادرات 133 میلیون دلار آب مجازی

هندوانه در صدر صادرات محصولات کشاورزی

لحاظ حجم صادرات محصولات کشاورزی در بهار امسال هیچ محصولی به پای هندوانه نمی‌رسد، هندوانه با ۱۳۳ میلیون دلار، حدود ۱۳ درصد از کل صادرات کشاورزی ایران را به خود اختصاص داده است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، شاید در نگاه اول داشتن سهم بالای یک محصول در صادرات اتفاق مثبتی ارزیابی شود، اما آیا فایده صادرات هندوانه بیشتر از هزینه آن است؟ به‌ویژه آنکه بیش از یک دهه کارشناسان اقتصادی و زیست‌محیطی بر بروز بحران آب در ایران تأکید دارند.
فعالان حوزه کشاورزی توجه ویژه داشته باشند که هیچ محصولی به اندازه تمشک، توت سیاه، توت تمشکی و انگور نسبت به پارسال رشد صادرات و سود برای صادرکنندگان نداشته است
بیشتر بخوانید: صادرات هندوانه یا دادن یارانه پنهان به خارجی ها
رتبه بعدی گوجه فرنگی است و رتبه سوم شیر خشک صنعتی ، با توجه به یارانه ای که هنوز به تولید شیر خشک صنعتی از سوی دولت پرداخت می شود احتمالا تا سه ماه آینده این محصول رتبه دوم را کسب خواهد کرد !

کاهش ۷۳ درصدی صادرات پسته و کاهش ۵۰ درصدی صادرات زعفران

در این میان اما کاهش ۷۳ درصدی صادرات پسته در سه ماهه اول سال و کاهش ۵۰ درصدی زعفران در این مدت نشانه هایی است از اینکه صادرکنندگان کشاورزی هم باید مثل دیگر فعالان اقتصادی در پرتفوی خود تغییراتی بدهند .

توصیه کارشناسان چیست؟

بررسی این گزارش‌ها نشان از فشار بر منابع آبی برای صادرات دارد. اما توصیه کارشناسان صرفاً محدود به ممنوع‌کردن صادرات محصولات کشاورزی آب‌بر نمی‌شود. بلکه بسیاری از آن‌ها بر تغییر الگوی کشت در مناطق کشاورزی تأکید دارند.
به‌عنوان مثال هندوانه یکی از محصولاتی است که آب مجازی نسبتا بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. اما گاه در یزد هم که متوسط بارش سالانه کمتر ۱۰۰ میلی‌متر دارد، کشت می‌شود. در حالی با یک آمایش سرزمینی می‌توان کشت محصولات آب‌بر را به مناطق شمالی انتقال داد تا بدین ترتیب آب در قالب هندوانه یا محصولات دیگر، آن هم با قیمت‌های ناچیز از کشور خارج نشود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای