آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22946

صادرات 66 هزار و 550 تن گوشت مرغ طی 6سال به عراق

طی چند ماه اخیر به کرات در خبرها به نقل از مدیران وزارت جهاد کشاورزی آمده بود که صادرات گوشت مرغ پس از 6 سال به کشور عراق آغاز شد

صادرات 66 هزار و 550 تن گوشت مرغ طی 6سال به عراق
طی چند ماه اخیر به کرات در خبرها به نقل از مدیران وزارت جهاد کشاورزی آمده بود که صادرات گوشت مرغ پس از 6 سال به کشور عراق آغاز شد، اخیراً نیز وزیر محترم در چند سخنرانی به این موضوع اشاره نمودند.
اخبار سبز کشاورزی ، علی صابری: از آن‌جایی‌که دورادور در جریان تولید گوشت مرغ و مشکلات تولیدکنندگان در سطح کشور و صادرات گوشت مرغ به کشور عراق هستم. لازم دانستم آمار و اطلاعاتی در این‌خصوص ارائه تا موجب تصحیح اطلاعات ارائه شده و کمک به مسئولین جهت تصمیم‌گیری لازم و رفع مشکلات جاری تولیدکنندگان شود.
بر این باورم که ایجاد وضعیت فعلی تولید گوشت مرغ در کشور ناشی از عدم ارائه اطلاعات صحیح با تحلیل‌های مناسب و واقعی جهت تدوین راهبرد صحیح تولید گوشت مرغ پایدار کشور است، به‌طوری که تولیدکنندگان هر روز صبح منتظر خبر و دستور جدیدی برای تولید و تنظیم بازار این محصول استراتژیک هستند.
براساس اطلاعات گمرک کشورمان از سال 1395 حدود 310 هزار تن گوشت و احشاء و پای مرغ از کشور صادر شده است. صادراتی که نشان از وجود توان بالقوه کشور برای تولید، فرآوری، بسته‌بندی و حمل آن در کشور دارد و حیف که همه این توانایی‌ها فدای شیوه مدیریت نامناسب دولت در تنظیم بازار این محصول شرایطی را بوجود آورد که تجربه حاصله و سرمایه‌گذاری‌ها، نتوانسته سهمی از بازار 3 میلیون تنی منطقه را به کشورمان اختصاص دهد.
به هرحال با توجه به اطلاعات موجود می‌توان ادعا کرد که طی 6 سال مورد ادعای مسئولین بر خلاف نظرشان حدود 67 هزار تن گوشت مرغ به کشور عراق صادر شده است و کشور عراق مابقی نیاز خود را متأسفانه از کشور ترکیه و سایر کشورهای دیگر تأمین نموده است.
در سال 1395 حدود 38 درصد از کل صادرات گوشت مرغ کشورمان به وزن حدود 25,410 تن به کشور عراق می‌باشد. این نسبت در سال 1396 با وزن حدود 6,700 تن به 15 درصد کاهش و در سال 1397 با وزن حدود 1,800 تن به حدود چهار درصد و در سال 1398 با وزن حدود 2,340 تن به حدود هفت درصد و در سال 1399 با وزن حدود 22,750 تن به حدود 30 درصد و در سال 1400 با وزن حدود 3,450 تن به حدود 14 درصد و در پنج ماهه سال 1401 با وزن حدود 4,240 تن به حدود 50 درصد کل گوشت مرغ صادر شده است. به بیانی دیگر طی شش سال اخیر با وجود جدی نبودن دولت در تأمین بخشی از نیاز منطقه به گوشت مرغ و به بهانه تنظیم بازار که موجب قطع و وصل مکرر صادرات گوشت مرغ ایران شده است، مجموعاً 310 هزار تن گوشت مرغ صادر که حدود 67 هزار تن آن (حدود 22 درصد) به کشور عراق است.
به امید ختم این شیوه دولت در تولید و توزیع و صادرات گوشت مرغ به کشورهای منطقه و اختصاص سهم قابل توجهی از بازار منطقه به صادرات گوشت مرغ کشورمان و کسب درآمد ارزی از این محل.

علی صابری، کارشناس صنعت طیور

دیدگاه تان را بنویسید

  • حسین حسن آبادی پاسخ به نظر

    با سلام
    آقای وزیر جهاد کشاورزی مدعی هستند پس از 6 سال مرغ به عراق صادر شده است. معلوم می شود یا گمرک آمار فیک تولید می کند یا کارشناسان وزیر محترم توانایی استفاده از اینترنت را ندارند و با سایت گمرک نا آشنا هستند!

چندرسانه‌ای