آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23993

صداقت قدم اول در بازآرایی جمهوری اسلامی

در روزهای اخیر اعتراضاتی علیه رفتار حاکمیت نظام با ناآرامی‌ها ابراز شده و برخی عناصر نظام که خود زمانی مسئولیت‌های گوناگون در جمهوری اسلامی ایران برعهده داشتند

صداقت قدم اول در بازآرایی جمهوری اسلامی
در روزهای اخیر اعتراضاتی علیه رفتار حاکمیت با ناآرامی‌ها ابراز شده و برخی عناصر نظام که خود زمانی مسئولیت‌های گوناگونی در جمهوری اسلامی ایران برعهده داشتند و موقعیت‌های مختلفی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تجربه کرده بودند، از برخی مواضع ابراز شده در ناآرامی‌های حمایت کرده و سخنانی بر زبان آوردند که فاصله گرفتن از مواضع صدا و سیما، رئیس جمهور و برخی محافظه کاران را معنی می‌دهد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ نادرکریمی جونی | حتی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در روزهای اخیر از مواضع محافظه‌کاران فاصله گرفته و اظهاراتی بیان کرده‌اند که انتقاد از رویه‌های متعارف نظام است و ضرورت نوگرایی در برخی رفتارها را تایید می‌کند.
البته همه رویه‌ها مورد انتقاد و مخالفت شده، ضروتاً به مسائل اقتصادی و وضعیت معیشتی مردم باز نمی‌گردد و در برخی موارد رفتارهایی که درمورد آزادی‌های مدنی اتخاذ شده، مورد توجه همین محافظه‌کاران منتقد قرار گرفته است.
نکته مهمی که در این اظهارات به تازگی گفته می‌شود ضرورت بازگشت نظام به مردم است. از نظر این منتقدین اکنون نظام تا حد قابل لمسی از شهروندان ایرانی فاصله گرفته و باید به مردم بازگشت کند.
مثلا در این باره رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای سلامی که چهره‌ای عمدتا محافظه‌کار است اخیرا از لزوم مردمی‌سازی رفتارهای نظام سخن گفته است.
بابک نگاهداری در این باره مردمی‌سازی حکمرانی و حکمرانی مردمی را یکی از ضرورت‌های بازآرایی نظام دانسته است؛ اما اگر قرار است نظام جمهوری اسلامی در ایران و حکمرانی آن مردمی‌سازی شود چه چیزهایی باید تغییر کند؟
نخستین عامل در این باره البته به موضوع مهم صداقت با شهروندان باز می‌گردد؛ در روزهای گذشته و درمورد کشته شدگان ناآرامی‌ها، مقامات مسئول رفتاری دوگانه داشته‌اند؛ از سوی برخی کشته‌شدگان که به گروه‌های نظامی ـ امینیت تعلق داشتند شهید نامیده شده و از آنها تجلیل شده است. در مقابل کسانی که از مردم بوده و به هر ترتیب کشته شده‌اند همگی بر اثر سانحه و یا رویداد پیش‌بینی نشده درگذشته‌اند و هیچ ربطی به ناآرامی‌ها نداشته‌اند.
گاهی درمورد دختران جوان یا نوجوانانی که در این روزها کشته شده‌اند هم حرف‌های نامربوط زده شده و صفت‌های ناپسندی به آنها نسبت داده شده که این مساله با اخلاق و شرع همخوانی ندارد و معلوم نیست چگونه به‌طور غیرمنصفانه این موارد به دختران نوجوان کشته شده در روزهای اخیر که قدرت دفاع از خود را ندارند نسبت داده می‌شود.
در مورد مسائل اقتصادی هم چیزهایی که گفته می‌شود چندان با واقعیت‌های میدانی جامعه تطابق ندارد؛ ازجمله درمورد تورم که گفته می‌شود تورم نقطه به نقطه به نسبت سال گذشته و در مهر ماه 1401 به نسبت مهر 1400 کاهش ملموس داشته است.
این ادعا در حالی مطرح می‌شود که در همین روزهای اخیر قیمت برخی اقلام خوراکی مانند گوشت مرغ افزایش داشته و اگرچه برخی مقامات صنفی هرگونه افزایش قیمت رسمی ر اتکذیب می‌کنند و می‌گویند که قیمت‌های بالاتر از قیمت رسمی مصوب، غیرقانونی است؛ اما بدون تردید قیمت‌های بازار منتظر دستور مقامات دولتی نمانده و از آنها پیروی نمی‌کند.
در این صورت آنچه رخ داده در واقع افزایش قیمت‌ها بازار است که به‌طور مستقیم بر میزان تورم تاثیر می‌گذارد. علاوه براین در حالی که سیدابراهیم رئیسی وعده داده بود که اعتبار بازار سرمایه را بازمی‌گرداند و این بازار را فعال و پویا می‌کند؛ ارزش بازار سرمایه از 233 هزار میلیارد تومان در ابتدای به قدرت رسیدن ابراهیم رئیسی اکنون به حدود 141 هزار میلیارد تومان کاهش یافته که کاهشی حدود 30 درصدی را نشان می‌دهد.
یعنی تمام کسانی که در این بازار حضور داشتند در یک سال گذشته به‌طور متوسط 30 درصد زیان کرده و از دارایی‌شان کاسته شده است؛ اما باز هم رئیسی و همکارانش از وضعیت امیدوارکننده و مطلوب بازارها در ایران سخن می‌گویند موضوعی که دست‌کم در واقعیت مصداق‌های بارزی نمی‌توان برای آن پیدا کرد.
این مصادیق و نمونه‌های بیشتر از آن نشانگر این است که اگر قرار است چیزهایی در حکمرانی جمهوری اسلامی تغییر کند، فقط تبلیغ و دستاوردهای و بزرگ‌نمایی موفقیت‌ها کافی نیست؛ بلکه در وهله نخست مقامات و رهبران جمهوری اسلامی ایران باید درباره نقض‌ها و نارسایی‌ها صداقت داشته باشند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای