آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22906

صدور ۵۰ هزار راس دام زنده به کویت

رئیس اتحادیه مرکزی دام سبک خاطر نشان کرد: ظرفیت مراتع به‌شدت کاهش پیدا کرده است و دامدار سبک معمولا در ۵ تا ۶ ماه نخست دام‌شان را برای چرا به مراتع می‌برند

صدور ۵۰ هزار راس دام زنده به کویت

شرکت پشتیبانی امور دام مطالبات دامداران را پرداخت نمی‌کند

رئیس اتحادیه مرکزی دام سبک خاطر نشان کرد: ظرفیت مراتع به‌شدت کاهش پیدا کرده است و دامدار سبک معمولا در ۵ تا ۶ ماه نخست دام‌شان را برای چرا به مراتع می‌برند اما امسال در فصل‌های بهار و تابستان دامدار مجبور به تغذیه دستی دام شد و از آنجایی‌که هزینه تغذیه بالاست دامدار دام‌اش را به کشتارگاه می‌فرستد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایلنا ، افشین صدر دادرس سهمیه صادرات دام زنده در مرحله نخست را حدود ۵۰ هزار راس دانست و افزود: ۱۴ مهر سال جاری نخستین محموله دام زنده عشایر و غیر عشایر٬ ایران را به مقصد کویت ترک کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات دام تاثیر خود را بر قیمت گوشت در بازار داخلی می‌گذارد؟ گفت: بازار داخلی به‌شدت راکد است و دام نر پروارشده در بازار داخلی خریدار ندارد و تنها مشتری این دام‌ها شرکت پشتیبانی امور دام است که در غالب برنامه خریدهای حمایتی اقدام به خرید کرد اما بیشتر از ۲ ماه پول دامداران را پرداخت نکرده است.
این فعال حوزه دامپروی ادامه داد: تمایل برای خرید میش و بز در بین فعالان بازار گوشت افزایش پیدا کرده است چراکه این دام‌ها را ارزان خریداری و به قیمت گوشت درجه یک یعنی گوشت بره نر به مردم می‌فروشد.

ایران ۲۳ نوع نژاد دامی دارد ایران ۲۳ نوع نژاد دامی دارد

صادرات بره نر نباید در قیمت گوشت تاثیر منفی بگذارد

صدردادرس با اشاره به خروج بره‌های نر٬ تصریح کرد: صادرات بره نر نباید در قیمت گوشت تاثیر منفی بگذارد اما این قاعده در یک بازار سالم امکان تحقق دارد نه در سیستم توزیع ما که بیمار است و متاسفانه اقدامی برای حل مشکلات این سیستم در دستور کار مسئولان قرار نگرفته است.
رئیس اتحادیه مرکزی دام سبک با بیان اینکه تعرفه بالا صادرات دام سنگین خروج این دام را غیر منطقی کرده است٬ خاطر نشان کرد: تعرفه صادرات یک راس گوسفند ۵۳ هزار و ۷۰۰ تومان و هر کیلو گوساله زنده ۱۶ هزار و ۷۰۰ بسته شده است به اضافه در نظر گرفتن نیم درصد تعرفه صادراتی آب مجازی. این تعرفه صادرات گوساله را متوقف کرده است این در حالیست که صادرات گوسفند ادامه دارد.
وی با اشاره به نارضایتی دامداران از روند صادرات دام زنده٬ اذعان کرد: شورای قیمت‌گذاری مصوبه‌صادرات دام زنده را ۲۴ خرداد سال جاری صادر کرد که بعد از ۴۵ روز این مصوبه ابلاغ و یک ماه بعد شیوه نامه آن داده شد و در مهر اولین محموله دام خارج شده است به نظر می‌رسد این شیوه نامه تنظیم شده بسیار پیچیده و باعث دشواری در روند کارها شده است.

قیمت دام زنده کیلویی ۷۰ تا ۷۳ هزار تومان

به گفته صدردادرس٬ مصوبه صادرات دام زنده٬ سال گذشته پیچیده‌ نبود و شیوه‌نامه صادرات خوب تنظیم شده بود اما سال گذشته اعمال سلیقه افرادی خاص به بهانه گران شدن قیمت گوشت در بازار باعث شد که روند صادرات متوقف شود٬ اما در سال جاری شیوه‌نامه صادرات بسیار پیچیده است.
این فعال حوزه دامپروری میانگین قیمت دام زنده را کیلویی ۷۰ تا ۷۳ هزار تومان دانست و افزود: در برخی استان‌ها دام زنده کیلویی ۶۸ هزار تومان نیز عرضه می‌شود. همچنین قیمت دام زنده در مهر سال جاری با قیمت آن در اسفند سال گذشته برابر است این در حالیست که قیمت نهاده‌ها در این بازه زمانی حدود ۶ برابر افزایش پیدا کرده است.
رئیس اتحادیه مرکزی دام سبک در پاسخ به این پرسش که آیا خشکسالی تاثیری در روند تولید گذاشته است، افزود: ظرفیت مراتع به‌شدت کاهش پیدا کرده است و دامدار سبک معمولا در ۵ تا ۶ ماه نخست دام‌شان را برای چرا به مراتع می‌برند اما امسال در فصل‌های بهار و تابستان دامدار مجبور به تغذیه دستی دام شد و از آنجایی‌که هزینه تغذیه بالاست دامدار دام‌اش را به کشتارگاه می‌فرستد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای