آخرین خبرها:
شناسه خبر: 34343

 صید۷۵۰ هزار تن انواع آبزیان در سال

مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران با بیان اینکه ۱۴۴ هزار نفر در حوزه صید کشور فعال هستند؛ گفت: از محل فعالیت این افراد در

 صید۷۵۰ هزار تن انواع آبزیان در سال
مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران با بیان اینکه ۱۴۴ هزار نفر در حوزه صید کشور فعال هستند؛ گفت: از محل فعالیت این افراد در کل سال ۷۵۰ هزار تن صید آبزیان انجام می‌شود که حدود ۳۶ هزار تن به دریای خزر و ۷۲۰ هزار تن به آب‌های جنوب اختصاص دارد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایسنا، ناصر کرمی راد روز شنبه ششم خرداد در نشست تخصصی گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض ایران که به مناسبت روز جهانی گونه‌های در معرض خطر انقراض ایران در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد، افزود: هم اکنون در تمام دنیا بیش از ۱۰۰ گونه در دریاها و اقیانوس‌ها رهاسازی می شود.

۱۰ مرکز بازسازی ذخایر آبزیان در ایران فعال است

وی با بیان اینکه این گونه‌ها شامل ماهیان استخوانی، سخت پوست، نرم تن و دیگر گونه‌ها هستند،، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ مرکز بازسازی ذخایر آبزیان در ایران فعال است که هشت مرکز آن پس از انقلاب اسلامی ایجاد شده است.
کرمی راد با اشاره به اینکه کار صید و صیادی از قدیم رواج داشته است، افزود: هم اکنون بیش از ۱۴۴ هزار نفر در شمال و جنوب کشور به این حوزه مشغول فعالیت هستند.
وی تصریح کرد: از محل فعالیت این افراد در کل سال ۷۵۰ هزار تن صید آبزیان انجام می‌شود که حدود ۳۶ هزار تن به دریای خزر و ۷۲۰ هزار تن به آب‌های جنوب اختصاص دارد.
وی با بیان اینکه زیستگاه‌های این گونه‌ها در معرض انواع و اقسام فشارها همچون آلودگی‌ها و تخریب زیستگاه‌ها قرار دارد، گفت: اگر قرار باشد تولید و برداشت این گونه‌ها از محیط زیست پایدار باشد نیازمند مدیریت مناسب است زیرا افزایش جمعیت دنیا و نیاز به تامین منابع پروتئینی بیشتر با افزایش میزان صید آبزیان از دریاها و اقیانوس‌ها مواجه شده که در نتیجه فشار بر ذخایر ماهی افزایش یافته است.
کرمی راد اکوسیستم را در حالت طبیعی خود پایدار دانست و افزود: تمام موجودات زنده در حالت تعادل زیست می‌کند و ایجاد هر گونه پدیده غیرمعمول باعث به هم خوردن این پایداری می‌شود که برداشت غیراصولی و صید غیرمجاز، آلودگی‌های نفتی و غیرنفتی و به هم خوردن اکوسیستم، تغییرات اقلیمی و بروز بیماری ها و مزاحمان اکولوژیک از جمله عواملی است که این پایداری را بر هم می‌زند.
وی اظهار کرد: پدیده های بیولوژیکی ناشی از ایجاد ناپایداری در اکوسیستم کاهش ذخایر گونه در خطر انقراض نسل برخی از گونه ها را به دنبال دارد که از جمله این گونه‌ها ماهیان خاویاری به شمار می‌رود.
مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران ادامه داد: توجه به سه اصل مهم به منظور بازسازی ذخایر گونه‌های در حال فشار و مدیریت صید ضروری است که قانون مند کردن ماهیگیری و احیای زیستگاه‌های طبیعی تخم ریزی و افزایش بهره برداری از طریق تکثیر مصنوعی و رهاسازی (افزایش ذخایر از طریق تکثیر و رهاسازی) از جمله راهکارهای بازسازی ذخایر گونه‌های در حال فشار است.

گونه ماهیان خاویاری با ارزش ترین ماهیان موجود در کره زمین

کرمی راد با بیان اینکه گونه ماهیان خاویاری با ارزش ترین ماهیان موجود در کره زمین و در واقع جزو با ارزش ترین موجودات زنده ای هستند که بشر تاکنون مبادرت به صید و پرورش آن‌ها کرده است، اضافه کرد: ارزش بالای این ماهیان موجب شده که صید بی رویه نسل آن‌ها را با خطر انقراض مواجه کند.
وی گفت: آلودگی‌های مختلف در دریا و رودخانه‌ها مزید بر علت برای این خطر شده به طوری که تولید بچه ماهیان خاویاری با هدف رهاسازی به دریا و حفاظت از ذخایر ژنتیکی انجام می‌شود ضمن اینکه پرورش ماهیان خاویاری با هدف تولید گوشت و خاویار در حدود ۲ دهه است که در کشور انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در کل کره زمین ۲۷ گونه ماهیان خاویاری وجود دارد، افزود: سال گذشته برای بازسازی ذخایر آبزیان برای کل سال ۵۰۰ میلیون قطعه انواع آبزیان در برنامه بود که حدود ۳۳۷ میلیون قطعه محقق شد که این گونه‌ها شامل ماهیان خاویاری، استخوانی، کپورماهیان، بومی، دریایی و میگو در آب های شمال کشور، داخلی و جنوب کشور بوده است.
مدیرکل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران اظهار کرد: رییس جمهور دولت مردمی سیزدهم با نگاه مثبت به بازسازی ذخایر ژنتیکی آبزیان مجوز احداث سه مرکز بازسازی را در هرمزگان هر کدام با ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار داده است ضمن اینکه از طرح مرکز توسعه مکران هم دو مرکز در جاسک و چابهار در حال انجام است.
وی گفت: تمام این پنج مرکز تا ۲ سال آینده به روند این فعالیت ملحق می‌شوند که بخشی از نیاز خلیج فارس و دریای عمان تامین می شود ضمن اینکه در سفر به بوشهر و خوزستان نیز برنامه‌هایی در دست است.
وی یادآور شد: در راستای توسعه پرورش ماهیان خاویاری، تاکنون مراکز پرورش اینگونه از آبزیان در ۲۲ استان کشور فعال شده است.
کرمی راد افزود: استان‌های خراسان رضوی، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، کرمانشاه، البرز، خوزستان و استان‌های شمالی از جمله مناطقی هستند که در زمینه مراکز پرورش ماهیان خاویاری فعالیت دارند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای