آخرین خبرها:
شناسه خبر: 29800

ضرورت بازنگری در نرخ خرید تضمینی گندم 

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران گفت: با توجه به موضوع تورم، افزایش نرخ جهانی گندم و هزینه‌های تولید باید تجدیدنظری در قیمت این محصول انجام شود.

ضرورت بازنگری در نرخ خرید تضمینی گندم 
رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران گفت: با توجه به موضوع تورم، افزایش نرخ جهانی گندم و هزینه‌های تولید باید تجدیدنظری در قیمت این محصول انجام شود.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از مهر ؛ عطاالله هاشمی در رابطه با احتمال بازنگری در نرخ خرید تضمینی گندم اظهار داشت: قیمتی که پیش از شروع سال زراعی و فصل کشت در شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی برای گندم در نظر گرفته شد قیمت پایه ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به‌اضافه هزار و ۵۰۰ تومان یارانه کاشت بود.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران ادامه داد: زمانی که این قیمت بر پایه اصول چهارگانه‌ی مدنظر شورای قیمت‌گذاری گذاشته شد موضوع تورم، افزایش نرخ ارز، رشد قیمت جهانی و افزایش هزینه‌های تولید به این صورت اتفاق نیفتاده بود و از طرفی هزار و ۵۰۰ تومان یارانه کاشتی که بنا بود به ازای هر کیلوگرم داده شود متأسفانه در عمل اتفاق نیفتاد یعنی تمام کشاورزان کشت قراردادی را انجام نداده‌اند که این یارانه را بگیرند.
هاشمی با بیان اینکه لیست هزینه‌های تمام‌شده تولید گندم از تمامی استان‌ها اخذ شده و باید تجدیدنظری در قیمت گندم انجام شود، تصریح کرد: نامه‌نگاری‌هایی از سوی بنیاد ملی گندم کاران انجام شد و از دبیرخانه شورای قیمت‌گذاری هم خواهش کردیم این مهم را در دستور کار شورا قرار بدهند، به‌زودی و احتمالاً هفته آینده روز دوشنبه این بحث پیگیری خواهد شد چراکه باید تجدیدنظری در خصوص قیمت گندم اتفاق بیفتد.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران اضافه کرد: البته به دنبال این نیستیم که قیمت پایه گندم چندان بالا برود که سایر بخش‌ها را تحت‌الشعاع قرار بدهد، بلکه به دنبال نرخی هستیم که سود متعارفی برای تولیدکننده داشته باشد به‌علاوه جایزه‌ای برای تحویل که هم میزان خرید تضمینی بالا برود و هم کشاورزان متضرر نشوند.
وی همچنین با تأکید بر اینکه قیمت گندم وارداتی تابع بازارهای جهانی است افزود: متأسفانه اشتباهی که ما در کشور داریم این است که قیمت هر تن گندم در بازارهای جهانی هرچقدر باشد ما بر روی آن سرپوش می‌گذاریم و با قیمت ارز ترجیحی یا نرخ ارز صنایع حساب می‌کنیم درصورتی‌که این دلاری که از کشور خارج می‌شود بیت‌المال است.
هاشمی اضافه کرد: نمی‌توانیم خودمان را گول بزنیم چراکه اگر گندم وارداتی از بازارهای جهانی را با نرخ دلار آزاد حساب کنیم در این صورت قیمت بالای ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان برای هر کیلوگرم خواهد بود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای