آخرین خبرها:
شناسه خبر: 29789

ضعف در وحدت فرماندهی کشاورزی

دهمین همایش سالانه شورای انجمن‌های علمی ایران با عنوان «چهل سال سیاستگذاری در بخش کشاورزی: تجارب، عبرت‌ها و الزامات» با حضور مهندس حجتی، دکتر زالی

ضعف در وحدت فرماندهی کشاورزی
دهمین همایش سالانه شورای انجمن‌های علمی ایران با عنوان «چهل سال سیاستگذاری در بخش کشاورزی: تجارب، عبرت‌ها و الزامات» با حضور مهندس حجتی، دکتر زالی و مهندس چیت چیان وزرای اسبق جهاد کشاورزی و نیرو، معاونین و مشاورین وزرای آب و کشاورزی، مهندس عباس کشاورز معاون اسبق زراعت و متخصص امور آب و خاک، روسای سابق سازمات تات جهاد کشاورزی، دکتر محمد خدابخشی رییس کمیسیون آمایش و آمار مجلس شورای اسلامی، و روسا و اساتید برخی دانشکده های کشاورزی سراسر کشور به میزبانی دکتر مجید قاسمی رئیس شورای انجمن‌های علمی ایران و مدیرعامل بانک پاسارگاد و دبیری دكتر جواد محمدقلي‌نيا، نائب رئیس و عضو هیات‌مدیره شورا برگزار شد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ در مطلع همایش دکتر مجید قاسمی ضمن خیرمقدم، به بيان مسأله و ضرورت‌ برگزاري همایش و ارایه تصویری از اقتصاد کلان بخش کشاورزی کشور پرداخت. در محور اول، سیمای سیاستگذاری کشاورزی ایران بعد از انقلاب به ضمیمه چالش‌ها، مشکلات و دستاوردها؛ مورد بررسی قرار گرفت.
سخنران اول این همایش دکتر حسین شیرزاد، معاون اسبق وزیر جهاد کشاورزی، شیوه حکمرانی و سیاستگذاری را مهمترین اقدام برای همسویی کلان برنامه‌های بخشی، بین‌بخشی و فرابخشی دانست. سیاستگذاری درست، نگاه یکپارچه و راهبردی به برنامه‌های مجزا و تخصصی داده و سبب می‌شود با نوعی هم بندی هم افزایي نظام برنامه‌ریزی مواجه گردیم. همچنین بستر برای هم‌سو‌سازی اولویت‌ها و نیازمندی‌های کشور با اقدامات و برنامه‌ها‌، فراهم می‌گردد.

تعدد مراکز تصمیم‌گیری و ضعف در وحدت فرماندهی

در این بین، تعدد مراکز تصمیم‌گیری و ضعف در وحدت فرماندهی بخش کشاورزی، شرایط مناسبی را برای سیاستگذاری پایدار و پایدار سازی سیاستگذاری‌ها فراهم ننمود. ناگفته نماند که نگاه صنعت‌گرا و فنی متولیان برنامه‌ریزی کشور، بی‌تأثیر در این رخوت تاریخی نبوده است.

سرکوب کردن اقتصاد کشاورزی

اقتصاد بخش کشاورزی بشکلی تاریخی و برای افزایش رفاه جامعه شهری، سرکوب شده و مورد کم توجهی و بی مهری قرار گرفته است. نشانگانی نظیر عدم طراحی ابزارهای نوین مالی، ضعف سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی‌، سرکوب قیمتی محصولات کشاورزی، حساسیت پائین به کشاورزی سنتی و کم توجهی به سودآور‌سازی کشاورزی در مقیاس بزرگ‌، کم توجهی به مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی، کم توجهی به کشاورزی تجاری‌، کم توجهی به افزایش تعاملات بخش‌های صنعت و معدن و خدمات با بخش کشاورزی، حوزه اعتباری بخش کشاورزی، سرمایه‌گذاری پائین بر روی احیای منابع تولید و مواردی همانند از مصادیق این غفلت تاریخی است.

مداخله دولت ها در حوزه کشاورزی

در ادامه آقای مهندس حجتی در پانل اول به تبیین برخی از سیاست‌ها در برنامه‌های گذشته کشاورزی کشور و بیان تجارب استانی و مسئله امنیت غذایی و نحوه مداخله دولت ها در این امر مهم پرداختند.

چیده‌مان فعالیت‌های کشاورزی در استان ها

ریاست پنل اول بعهده دکتر طهماسبی قائم مقام اسبق تات بود و در ادامه دکتر محمد خدابخشی رییس کمیسیون آمایش مجلس شورای اسلامی با طرح موضوعاتی پیرامون برنامه ها و مواضع آمایشی کشاورزی کشور، نحوه تخصیص آب و چیدمان فعالیتهای کشاورزی در استان‌های کشور و مسائل برنامه‌ریزی کشاورزی در ایران دنبال شد.

تقابل یا همسویی اقتصاد ملی با بخش کشاورزی

در محور دوم، دکتر مجتبی پالوچ به تعامل و اثرگذاری‌های سیاستگذاری در بخش کشاورزی با اقتصاد ملی و اقتصاد بخش کشاورزی (‌تقابل یا همسویی)؛پرداخت.چنانکه با افزایش جمعیت شهری، بحران در عوامل تولید، توسعه کشاورزی جدید و ابزار دقیق و نیازمندی به واردات محصولات غذایی، اثرات و ثمرات این کم توجهی‌ها در بحث امنیت غذایی خود را نشان داد.

غیبت یا عدم دعوت از وزیر و معاونین فعلی جهاد کشاورزی

با توجه به ناگاهی وزارتخانه در اصلاح حکمرانی کشاورزی و ضعف وحدت فرماندهی به نظر می‌رسد شاکله فعلی مدیران ارشد وزارتخانه به این همایش ملی دعوت نشده باشد یا حرفی برای گفتن نداشته و حضور نیافته اند.

دانش بنیان شدن کشاورزی و مسئله امینت غذایی

در محور سوم و چهارم، دکتر اسکندر زند، دكتر حميد چيت‌چيان، دكتر مختار جلالي جواران، دكتر جواد فرهودي به سیاستهای آب و کشاورزی، ریشه های کشاورزی دانش بنیان، مسئله دانش‌بنیان‌ها، جایگاه الگوهای توسعه و نظام‌های ترویج آموزش و تحقیقات و تولید دانش در سیاستگذاری بخش کشاورزی پرداختند؛ دانش‌بنیان شدن کشاورزی و مسئله امنیت غذایی در ایران، دو هدف اصلی تکیه بر بومی‌سازی و استفاده از پتانسیل‌های درون سرزمینی و متناسب‌سازی فناوری با شرایط کشاورزان مختلف (‌نظام‌های گوناگون، محصولات مختلف، شرایط محیطی متنوع‌، مقیاس‌های تولیدی متفاوت و … ) را دنباله‌گیری نموده و صرفاً تأکید بر ارایه فناوری‌های نوین ندارد (‌فناوری مناسب در برابر فناوری به روز و برتر).
باید توجه داشت که بحث کشاورزی دانش‌بنیان، صرفا بر خروجی و محصول فناورانه تاکید نداشته و مواردی همانند ساختارهای فعالیتی شرکت‌ها و مجموعه‌های فعال در این حوزه، مدیریت فناوری و نوآوری‌، بومی‌سازی، تجاری‌سازی، ارتقاء تأثیر روی امنیت غذایی و مواردی همانند را نیز در بر می‌گیرد.

بیانیه رهنمودهای سیاستی

در پایان نیز دکتر جواد محمدقلی‌نیا ضمن جمع بندی به سیاست ها و ماموریت‌های پیشنهادی برای برنامه هفتم توسعه در بخش کشاورزی (‌با تأکید بر توسعه بخش، الزامات مطرح در اسناد بالادستی‌، تحولات داخلی و خارجی موجود) پرداخت و رهنمودهای سیاستی به عنوان بیانیه این هم اندیشی در پایان تدوین گردید.

ضعف در وحدت فرماندهی کشاورزی ضعف در وحدت فرماندهی کشاورزی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای