آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24936

طلای سفید گلستان از قیمت افتاد

قیمت پایین خرید پنبه و گلایه کشاورزان برخی پنبه کاران گلستانی از قیمت پایین خرید پنبه در استان و نبود نظارت بر آن گلایه دارند. به گزارش اخبار سبز کشاورزی به

طلای سفید گلستان از قیمت افتاد

قیمت پایین خرید پنبه و گلایه کشاورزان

برخی پنبه کاران گلستانی از قیمت پایین خرید پنبه در استان و نبود نظارت بر آن گلایه دارند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ برخی از پنبه کاران گلستانی می‌گویند: قبل از برداشت پنبه کارخانه‌ها قول خرید هر کیلو پنبه را بین ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان داده بودند، اما در زمان تحویل گرفتن محصول قیمت را به ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان کاهش داده اند.
یکی از پنبه کاران گفت: من برای برداشت پنبه هزینه کارگر و حمل و نقل پرداخت کرده ام و اگر چین اول پنبه ام به قیمت توافق شده از من خریداری نشود از کشت پنبه سودی که نکرده ام هیچ، متحمل ضرر هم شده ام.
عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان در این باره گفت: خرید پنبه قیمت تضمینی ندارد و به صورت توافقی بین پنبه کاران و کارخانه داران تعیین می‌شود.
بیشتر بخوانید: هزینه بالای کشت پنبه
او افزود: قیمت توافقی امسال هر کیلوگرم بین ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان تعیین شده بود و برخی از کارخانه داران بیش از ۲۵ هزار تومان بابت خرید هر کیلو گرم پنبه به کشاورزان پرداخت کرده اند.
عباسی گفت: پنبه کاران باید در بستن قرارداد با کارخانه‌ها قانونی‌تر عمل کنند و با کارخانه‌هایی قرارداد ببندند که انصاف در پرداخت داشته باشند.
او افزود: قبل از شروع برداشت پنبه در استان جهاد کشاورزی با کارخانه‌ها جلسات توجیهی برگزار کرد و اخیرا هم در نامه‌ای از وزیر جهاد کشاورزی درخواست کردیم تا قیمت توافقی خرید پنبه را همانند دشت مغان ۲۷ هزار تومان تعیین کنند که هنوز پاسخی به آن داده نشده است.
موسی خانی رییس اداره دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی هم در این باره گفت: محصول پنبه در سه چین برداشت می‌شود و قیمت خرید چین اول و سوم متفاوت است.
او افزود: محصولی که در چین اول فروخته شد حدود ۲۸ هزار تومان بود و در آن هنگام قیمت جهانی خرید پنبه هر کیلوگرم ۲.۷ دلار بود، اما حالا این قیمت کاهش پیدا کرده و به ۱.۹ دلار رسیده است و بخشی از کاهش قیمت به این دلیل است.
موسی خانی ادامه داد: بارش باران قبل از برداشت پنبه در کیفیت آن تاثیر می‌گذارد و بخشی از افت قیمت هم به همین دلیل است.
امسال کشاورزان گلستانی حدود ۲۰ هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی خود را پنبه کاشتند.
۹ کارخانه در استان گلستان خریدار محصول پنبه کاران هستند.
پیش بینی می‌شود امسال حدود ۴۰ تن پنبه از مزارع گلستان برداشت شود.
سال گذشته گلستان بعد از خراسان رضوی رتبه دوم تولید پنبه را به خود اختصاص داده بود.
در گذشته استان گلستان تولید کننده اول پنبه در کشور بود و به سرزمین طلای سفید شهره داشت.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای