آخرین خبرها:
شناسه خبر: 33117

ظرفیت ارزآوری بازار ماهیان زینتی در ایران

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: ۶ هزار میلیارد دلار گردش تجارت جهانی بازار ماهیان زینتی است که این ظرفیت برای ارزآوری در کشور مغفول مانده است. به گزارش اخبار سبز

ظرفیت ارزآوری بازار ماهیان زینتی در ایران
رئیس سازمان شیلات ایران گفت: ۶ هزار میلیارد دلار گردش تجارت جهانی بازار ماهیان زینتی است که این ظرفیت برای ارزآوری در کشور مغفول مانده است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از صدا و سیما، سیدحسین حسینی، رئیس سازمان شیلات ایران، در گردهمایی مدیران شیلات استان‌های کشور گفت: ایران ظرفیت‌های متعددی برای توسعه صادرات آبزیان دارد که باید در برنامه عملیاتی قرار گیرد و با انتقال تجارب و تدوین برنامه زمان بندی مشخص، برای افزایش تولید فعلی به ۲ برابر تلاش کرد که در این راستا اطلس شیلات کشور بر اساس ظرفیت‌های زیستی و استانی تهیه شد. وی با انتقاد از چند وجهی بودن حوزه تصمیم سازی شیلات طی سال‌های گذشته گفت: اکنون شورای راهبری شیلات در استان‌ها تشکیل شده است تا در خصوص تولید و مصرف تصمیم گیری و اقدام شود.
رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه بیش از ۳۳ درصد برنامه‌های این سازمان شامل افزایش بهره وری است ادامه داد: در حوزه مصرف نیز ارزان سازی، فرهنگ‌سازی، عرضه، انتقال بدون واسطه و ایجاد بازارهای تخصصی در دستور کار قرار گیرد.
حسینی گفت: ۴۵۶ گونه آبزیان در دنیا پرورش داده می‌شود که این تعداد در ایران هنوز به ۲۰ گونه نرسیده است و باید با همت ملی برای جبران این عقب ماندگی تلاش کنیم چرا که سرانه مصرف ۱۳/۸ کیلوگرم ایران در مقایسه با ۲۰ کیلوگرم دنیا بسیار اندک است.
وی با تاکید بر اینکه انتقال اهمیت مصرف ماهی باید توسط مدیران انجام شود افزود: فرهنگ سازی یک کار ملی است و بازارهای تخصصی کلان و خرد از اهمیت بسیاری برخوردار هستند تا بتوان با ترویج فرهنگ آبزی پروری، اقشار متوسط و کم درآمد جامعه را به مصرف این پروتئین ترغیب کرد.

هدف گذاری ارز آوری شیلات تا ۲ میلیارد دلار

رئیس سازمان شیلات ایران با تاکید بر تکمیل زنجیره ارزش در این حوزه تصریح کرد: ترکیه در تولید آبزیان پس از ایران قرار دارد، اما در صادرات پیش تر است که این امر بیانگر اهمیت ایجاد و تقویت خوشه تولید و زنجیره ارزش می‌باشد که تا کنون در ۲ استان انجام شده است.
حسینی اظهار داشت: ارزش صادرات شیلات ایران سال گذشته با افزایش ۹ برابری به بیش از ۶۰۰ میلیون دلار رسید، اما با توجه به توجیه اقتصادی و محصولات صادرات محور، هدف گذاری برای ارزآوری ۲ میلیارد دلار در دستور کار قرار دارد.
وی همچنین ادامه داد: رکورد پرورش میگو در ایران سال گذشته با تولید ۶۱ هزار تن شکسته شد، اما باید به ۲۰۰ هزار تن برسد که برای تحقق این مهم از شرکت‌های دانش بنیان به منظور تحول و پیشرفت دانش محور استفاده می‌شود.
وی با بیان اینکه پارسال هشت هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان جذب سرمایه گذاری در حوزه شیلات کشور محقق شده است گفت: ۱۷۶ مزرعه پرورش خاویار در ایران فعال و ۹۵ درصد تولید این محصول بعد از انقلاب بوده است، اما باید برنامه عملیاتی برای افزایش این امر ارائه شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای