آخرین خبرها:
شناسه خبر: 33860

عوارض صادرات سیب‌زمینی ۷۰ درصد شد

عوارض صادرات سیب‌زمینی ۷۰ درصد شد/ دبیر انجمن ملی سیب‌زمینی ایران معتقد است هدف دولت از تشکیل جلسات قیمت‌گذاری مشخص نیست؛ چراکه نتیجه این پروژه به ضرر

عوارض صادرات سیب‌زمینی ۷۰ درصد شد
دبیر انجمن ملی سیب‌زمینی ایران معتقد است هدف دولت از تشکیل جلسات قیمت‌گذاری مشخص نیست؛ چراکه نتیجه این پروژه به ضرر مصرف‌کننده و کشاورز و افزایش عوارض صادرات این محصول بوده است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، علی نیلی با اشاره به این که تعیین قیمت محصولات کشاورزی یا باید بر اساس کاهش فشار بر مردم در فضای تورمی باشد و یا این که نرخ مصوب موجب به کار افتادن تولید باشد، گفت: متأسفانه این قیمت‌گذاری در هر زمانی صورت‌گرفته، در پی نرخ اعلامی مسائلی ایجاد می‌شود.
وی افزود: در تاریخ ۲۷/۱۰ یک‌باره اعلام کردند قیمت سیب‌زمینی بالاست و عوارض صادراتی از ۱۲. ۵ باید به ۷۰ درصد برسد؛ ولی این مسئله از ۲۴/۱۰ اعلام شده است.
لذا وقتی صادرکننده در مرز بود ولی نمی‌دانست چه باید بکند؛ درحالی‌که این مسئله چندین روز قبل باید اعلام شود.
نیلی به معضلی دیگر اشاره کرد که ۱۸ تن از ۲۰ تن سیب‌زمینی فردی دیگر دچار یخ‌زدگی شده است که مسبب آن نیز قیمت‌گذاری دولتی بوده است.
وی با طرح سؤالی در تریبون رادیو گفت‌وگو از دولت پرسید که انگیزه‌اش برای این کار چیست و ادامه داد: باید بحث کنیم که دلیل این مسئله از نظر بخش خصوصی و دولتی چیست!؟
نیلی با اشاره به این که دولت کودی در اختیار سیب‌زمینی‌کاران قرار نمی‌دهد و کشاورزان مجبور هستند این محصول مهم را شخصاً تهیه کنند، گفت: پیش‌تر صادرات نیز ممنوع بود؛ ولی هم اینک ممنوعیتی وجود ندارد و دولت مرتباً در عوارض دست می‌برد و آن را کم‌وزیاد می‌کند.
دبیر انجمن ملی سیب‌زمینی ایران ادامه داد: بارها درخواست جلسه با معاونت توسعه بازرگانی داده‌ایم؛ ولی امکان‌پذیر نشد؛ البته از قائم‌مقام فعلی تشکر می‌کنیم که طی جلسه‌ای در جهت کمک برای ما تلاش کرد.
وی همچنین از جلسه‌ای سخن گفت که پیش‌تر به‌منظور امنیت غذایی تشکیل شده و مقرر کرده بود قیمت سیب‌زمینی ظرف ۷۲ ساعت به ۷ هزار تومان برسد؛ اما مگر ما چه‌کاره هستیم که این گونه عمل کنیم!؟
نیلی با بیان این مطلب تأکید کرد که تصمیم‌گیری‌ها بر اساس واقعیت نیست و لذا سیب‌زمینی‌کاران و گندم‌کاران ضرر می‌کنند. از طرفی ماشین‌آلات کشاورزی مستهلک شده و باید تعویض گردد؛ ولی با قانون ارزش‌افزوده، اجازه چنین کاری را نمی‌دهند.
وی اضافه کرد: اگر بخواهیم به‌صورت مسکنی عمل کنیم، کاری از پیش نخواهیم برد؛ چراکه این پروژه باید مشخص کند که قیمت‌گذاری به نفع تولیدکننده است یا مصرف‌کننده ولی کسی پاسخ این پرسش را نمی‌داند!
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای