آخرین خبرها:
شناسه خبر: 25642

عوامل و عوارض سینه‌چوبی در مرغ‌های گوشتی

صنعت مرغداری پس از ایجاد تحول و توسعه در آن به‌دلیل نیاز روزافزون ساکنان کره‌زمین به مواد پروتئینی بیش از دیگر صنایع دستخوش تغییرات

عوامل و عوارض سینه‌چوبی در مرغ‌های گوشتی
صنعت مرغداری پس از ایجاد تحول و توسعه در آن به‌دلیل نیاز روزافزون ساکنان کره‌زمین به مواد پروتئینی بیش از دیگر صنایع دستخوش تغییرات و گاه ناهنجاری‌هایی شده است؛ به‌طوری‌‌که گاه ظهور و گسترش انواعی از بیماری‌ها به معدوم‌سازی میلیون‌ها پرنده منجر می‌شود.
اخبار سبز کشاورزی | همچنین برخی از عوارض بیماری در این صنعت دیده می‌شود که اگرچه جنبه بیماری‌زایی ندارد، اما بر کیفیت گوشت‌های تولیدی اثرگذار است و موجب اختلال در عرضه چنین تولیدات غذایی شده است.
احتمالاً کمتر مشتری و خریدار گوشت مرغ به ناهماهنگی و یکنواخت نبودن گوشت سینه در مرغ‌ها توجه کرده و حتی در صورت مشاهده آن را عارضه‌ای طبیعی و بی‌اهمیت قلمداد می‌کند؛ اما از آنجایی که عارضه «سینه چونی» در مرغ‌های گوشتی می‌تواند بر کیفیت آن‌ها موثر باشد، به‌طور خلاصه به آن می‌پردازیم.

عوامل و عوارض سینه‌چوبی در مرغ‌های گوشتی عوامل و عوارض سینه‌چوبی در مرغ‌های گوشتی

عارضه «سینه‌چوبی» را می‌توان در تمام مرغ‌های جهان مشاهده کرد؛ چراکه به یک منطقه جغرافیایی تعلق ندارد؛ اما علل پیدایش چنین عارضه‌ای را می‌توان در دستکاری ژنتیکی برای داشتن مرغ‌های با سرعت رشد بالاتر در مدت رمان کمتر و ملاحظات اقتصادی و تولید بیشتر دانست که وجود سینه بزرگ‌تر در مرغ‌ها می‌تواند از موضوعات مورد نظر فعالان و کارشناسان در این صنعت باشد.

علائم سینه‌چوبی

وجود خطوط سفید رنگ به موازات رشته‌های عضلاتی سینه که گاه به تعداد زیاد موجب تغییر رنگ و افت کیفیت گوشت می‌شوند و با بالا رفتن سن و وزن پرنده رابطه مستقیم دارند ازجمله علائم این عارضه هستند.
معمولاً این خطوط سفید رنگ از محل اتصال بال به سینه شروع شده و به تدریج به موازات رشته‌های عضلانی در سراسر گوشت سینه پراکنده می‌شوند که از نظر ظاهر اندکی ضخیم‌تر از رشته‌های عضلانی سالم هستند.
چنین مناطقی در گوشت سینه دارای سلول‌های چربی بیشتر و تغییر یافته و آب میان بافتی کمتری است. گونه‌هایی از مرغ‌ها که دارای اندازه سینه بزرگ‌تری هستند، بیشتر به این عارضه دچار می‌شوند.

عوامل و عوارض سینه‌چوبی در مرغ‌های گوشتی عوامل و عوارض سینه‌چوبی در مرغ‌های گوشتی

اثرات کیفی

این اختلال عضلانی که حتی با چشم قابل تشخیص است می‌تواند بر طعم، کیفیت و تردی بافت گوشت اثرگذار باشد و چربی زیادی را در خود ذخیره کند که اغلب مورد علاقه مصرف‌کنندگان نیست.

پیشگیری

ماده خوراکی «بنفوتامین» می‌تواند از بروز عارضه سینه‌چوبی در مرغ‌های گوشتی جلوگیری نماید. اگر تولیدکنندگان مرغ گوشتی درپی راه حل‌های اقتصادی دیگری هستند، در حال حاضر هیچ‌گونه را حل دیگری وجود ندارد.
تحقیقات بسیاری به‌منظور جلوگیری یا برطرف نمودن تغییرات در ماهیچه‌های سینه مرغ با ستفاد از «بنفوتامین» که اقتباسی از «تیامین» است، به عمل آمده است.
پیش از این، از ماده مذکور برای بررسی‌هایی به‌منظور درمان مشکلات عملکرد ماهیچه در بیماران مبتلا به دریافت نوع دو به عمل آمده بود و در مطالعات کنونی، تئوری‌هایی درمورد احتمال مفید بودن «بنفوتامین» در جلوگیری از عارضه سینه‌چوبی در مرغ‌های گوشتی وجود دارد.
یافته‌ها نشان می‌دهند که افزودن «بنفوتامین» به غذای مرغ‌ها موجب کاهش قابل‌توجه بروز عارضه سینه‌چوبی و رگه‌های سفید در گوشت سینه مرغ‌ها می‌شود.
افزودن این ماده به غذای مرغ‌ها تاثیر قابل‌توجهی بر وزن آنها تا پایان 42 روزگی ندارد؛ ما پس از 55روزگی اندکی موجب کاهش وزن مرغ‌ها می‌شود.
در شرایط مقایسه و تحلیل معلوم شد که حالات سفتی و بروز نکروز و فیبروز ماهیچه و بروز واکوئل در آنها تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.
تحلیل‌های ملکولی بیشتری به‌منظور شناخت اثرات این ماده اضافه شونده به غذای مرغ‌ها از نظر مکانیسم‌های بیولوژیکی در حال انجام است.

مهدی رجول دزفولی

P oultry world.net :منبع

Feed supplement to reduce wooden breast in broilers

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای