آخرین خبرها:
شناسه خبر: 34650

غذاهای سنتی، سالم و دوست داشتنی

غذا از دیرباز و حتی از بدو خلقت انسان موضوعی کلیدی و مهم در جوامع انسانی بوده و بسیاری از سیاست‌گذاری‌های‌ جمعیتی، زیست محیطی و معیشتی در کشورهای مختلف جهان

غذاهای سنتی، سالم و دوست داشتنی

غذا از دیرباز و حتی از بدو خلقت انسان موضوعی کلیدی و مهم در جوامع انسانی بوده و بسیاری از سیاست‌گذاری‌های‌ جمعیتی، زیست محیطی و معیشتی در کشورهای مختلف جهان بر پایه امنیت غذایی مردم و لزوم توجه هر چه بیشتر به منابع غذایی است. اهمیت غذا، تهیه، توزیع و کیفیت آن، دولتمردان را به تلاش بیشتر و مضاعف در این راه وادار می‌کند.

اخبار سبز کشاورزی ؛ در کشور ما از سال‌های گذشته تاکنون غذاهای به اصطلاح سنتی، جایگاه ویژه‌ای در میان مردم داشته و دارد. که همگی ما با آن کاملا آشنا هستیم؛ چه کسی است که با قورمه‌سبزی، فسنجان، قیمه، کله پاچه، اشکنه، آبگوشت و… ذائقه خود را آشنا نکرده و با این غذاها خاطره نداشته باشد.

زمانی که هنوز غذاهای جدید و اصطلاحا فست فودی جایگاهی نداشت و به تبع آن انواع بیماری‌ها، چاقی‌ها و بسیاری دیگر از مشکلات برای مردم وجود نداشت، غذاهای سنتی بسته به حوزه‌های جغرافیایی و فرهنگی و با تنوع بسیار زیاد حرف اول را می‌زدند.

ناگفته نماند غذاهای سنتی ما سالم، خوشمزه و هم با ذائقه آحاد مردم سازگاری دارد اما تناقض و تغییر سلایق غذایی، باعث گردیده که تقریبا حضور غذاهای سنتی کم رنگ و در بعضی موارد به فراموشی سپرده شود.

و واقعیت آن است که غذاهای سنتی در هر کشوری جز لاینفک فرهنگ آن کشور محسوب می‌گردد و در کشور ما هم به این گونه است. حتی بسیاری از توریست‌ها و گردشگران خارجی که به ایران سفر می‌کنند از غذاهای سنتی ما لذت برده و حتی دستور پخت آن را سوال می‌کنند.

سوال اینجا است چرا با این فرهنگ غنی غذایی، خود ما به فکر احیای این‌گونه غذاها نیستیم و در پی بسط و گسترش آن بر نمی‌آئیم؟!

پیشنهاد می‌گردد نهادی به این منظور تشکیل گردد که فرهنگ‌سازی غذاهای سنتی را خصوصا در بین نوجوانان و جوانان تبلیغ کند.

صدا وسیما، روزنامه‌ها و کلیه رسانه‌های کشور باید در یک اقدام ملی این موضوع را جدی گرفته تا بتوانیم این مجموعه از غذاهای سنتی کشور را به خارج صادر و در صدد اشاعه و گسترش آن به ویژه نزد ایرانیان خارج از کشور باشیم.

ماهنامه دام و کشت و صنعت - شماره ۲۷۴- اردیبهشت ۱۴۰۲

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای