آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16779

غریبه‌ها بر سر سفره امنیت و یارانه

یازدهم شهریورماه‌ ۱۴۰۰ برای خرید نان در میدان حسین آباد تهران به نانوایی رفته بودم. در مسیر‌ با تعداد زیادی از مهاجران افغانی که در حال تردد بودند‌ مواجه شدم

غریبه‌ها بر سر سفره امنیت و یارانه
مزرعه سبز : یازدهم شهریورماه‌ ۱۴۰۰ برای خرید نان در میدان حسین آباد تهران به نانوایی رفته بودم.‌ در مسیر‌ با تعداد زیادی از مهاجران افغانی که در حال تردد بودند‌ مواجه شدم، آنها عمدتا جوان و آب از سر گذشته‌ بودند.‌ در صف نانوایی هم‌ حدود ۲۰ افغانی در صف بودند، داخل و بیرون‌ نانوایی پر شده بود. به نحوی که جایی برای ایرانی‌ها نبود، ایرانی ها‌ همگی مثل من،‌ از دور، اوضاع را با حیرت نظاره می‌کردند و سپس به سراغ سوپرمارکت می‌رفتند تا نان آزاد بخرند یا بی‌نان به منزل باز می‌گشتند.
اگرچه همه نانوایی های سراسر کشور چنین نبوده و‌ نیستند؛ اما در اکثر مناطق کشور از همین تهران و مشهد بگیر تا بقیه جاها‌ با چنین صحنه ‌هایی روبه‌رو بوده‌ هستیم. از آن تاریخ تا کنون یعنی اردیبهشت 1401‌ اوضاع به مراتب بدتر شده است.
اصلا بحث بر سر گرفتن یا نگرفتن نان‌ و یا شلوغی و خلوتی نانوایی نیست، این مطلب‌ را نوشتم تا به اصل موضوع اشاره کنم و طرف صحبتم هرگز کسانی نیستند که به توجیه گری در "موقعیت حساس کنونی مملکت " اشتغال دارند.
ایرانی ها در طول تاریخ ملت نجیب و دیگرخواهی بوده اند و این دیگر خواهی معمولا به نفع ایران و ایرانی نبوده است … نمی دانم تاریخدان های کشور ما چه می کنند‌ و چرا‌ در این زمینه ها خطرات احتمالی را به مسئولین و مردم یاد آور نمی شوند؟‌ مگر نمی گویند گذشته چراغ راه آینده است؟ مگر غیر از این است که‌ هر قومی از گذشته درس نگیرد محکوم به تکرار آن است؟
این میهمانان ناخوانده،‌ به علت ویرانی خانه‌هایشان در افغانستان به همسایه اصیل و نجیبشان ایران پناه آورده‌اند؛‌ بی آنکه مجوزی قانونی برای حضور این همه مهاجر از جانب نمایندگان ملت صادر شده باشد. بی آنکه مطالعات امنیتی موضوع صورت گرفته باشد. بی آنکه ارتباط این هجوم و حضور سیل آسا‌ با خشکسالی، اشتغال، مسکن، بهداشت، فرهنگ و… سنجیده و فهمیده شده باشد.
بی‌آنکه‌ تعهدی از جانب بسیاری از این پناهجویان خانه ویران نسبت به رعایت قوانین و پایبندی و تعهد به ایران و مردمش اخذ شده باشد‌.‌ در حالی که همین افراد در مهاجرت به آلمان یا فرانسه و سایر جاهای دنیا، علاوه بر داشتن ویژگی های خاص تحصیلی، مالی و… می بایست سایر مجوزهای قانونی را اخذ نمایند،‌‌ تا در آن کشورها ضمن اینکه سر بار اقتصادی و اجتماعی و امنیتی نشوند، بلکه بازوهای اجرایی توانمندی گردند.

غریبه‌ها بر سر سفره امنیت و یارانه غریبه‌ها بر سر سفره امنیت و یارانه

امنیت شغلی آنها بیکاری فرزندان ما

اینان آمده‌اند تا از نان، آب، برق، خدمات شهری، گوشت مرغ و گوسفند، مترو و حمل و نقل، امنیت و‌ فرصت‌های اشتغال و…‌ به قیمت بیکاری هزاران ایرانی و کمبود و‌ گرانی صدها قلم کالا و خدمات یارانه‌ای دیگر به رایگان استفاده نمایند.

اگر دست حاکمانشان برسد

لطفا تاریخ را بخوانید و ببینید که محمود افغان چگونه‌ بدون جنگ پایتخت ایران که در آن دوران اصفهان بود را تصرف نمود و تاج پادشاهی ایران را بر سر نهاد . تاریخ را بخوانید و ببینید که‌ ایران عزیز از جانب شرق و شمال شرق‌ دهها بار چگونه مورد یورش های مکرر و تصرف های مداوم بوده است.
مگر یوروش مغول ها ، تیمور لنگ، شیبکخان ازبک، کامران میرزا و فتح هرات در دوران ناصرالدین شاه به حمایت و هدایت‌ انگلیس‌ و تقریبا همگی با تقویت و تحریک عثمانی قدیم و‌ ترکیه ی حالا‌‌…‌ و به استظهار و پشتیبانی همسایگان ما نبوده است؟‌ نگاهی به تاریخ نشان می‌دهد حکام‌ اغلب خودکامه‌ شرقی ما به پشتوانه همین همسایگان دائم المظلوم و مداوم ستمدیده‌ با ما چه کرده اند‌.
مگر فراموش کرده اید پارسال همین روزها اشرف غنی به محض احساس امنیت و قدرت، هوای تصرف و احیای‌ خراسان بزرگ و قطع آب هیرمند و ده‌ها فکر پلید دیگر‌ به سرش زده بود،‌‌ یا به مانند طالبان و داعش خراسان، مکرر‌ تبدیل به کابوس و ناآرامی خاطر مرزبانان و‌ مردم ایران نگردیده اند؟‌
اگر این بچه اژدهای اهریمن صفت و پلید باور، بزرگ و بزرگ‌تر شود، با ما، امنیت ما، خاک ما و کشور ما چه می‌کند؟
اینان که بی‌جرم و جنایتی یکدیگر را سنگسار‌ و تیرباران می‌کنند و در شکل انتحاری صدها انسان بی‌گناه هزاره و…‌ را منفجر می‌کنند، برای ایران و دیگر همسایگان، اگر دستشان برسد چه خواهند کرد؟

کدام کشور چنین مجوزی به پناهندگان می دهد؟

مسئولان عزیز شما با چه مجوز قانونی اجازه ورود این همه افغانی را به ایران داده‌اید؟ آیا مجلس و دولت ما در جریان‌ این حجم از حضور افغانستانی‌ها در ایران هستند؟ آیا توان حفظ مرزها را نداشتید؟ اگر قانونی دارید (که بعید می‌دانم) اطلاع‌رسانی کنید.
هنوز دیر نشده است می گویم ، محور نا امنی و شرارت،‌ فقر و قحطی، نا امنی و ویرانگری، مکررا در طول تاریخ در آنسوی مرزهای شرقی و شمال شرقی ما شکل گرفته است‌ و خواهد گرفت. اما هیچ محور مقاومتی آنگونه که مورد انتظار شماست،‌ در آن سوی مرزها وجود نخواهد داشت.‌

بلای خشکسالی را هم اضافه کنید

اگر قانونی وجود ندارد این تقصیر، قصور و خلاف آشکار را چرا مرتکب شده‌اید!؟ پیش بینی می شود در اثر‌ خشک‌سالی‌ 1401 دولت مجبور شود‌ بیش از ۷ میلیون تن گندم با قیمت هر تنی 1300 دلار‌ وارد کند و صدها قلم کالای دیگر را در این شرایط مخوف تحریم اقتصادی تامین نماید، این بلای آسمانی- خشکسالی را می گویم - کم است که باید هجوم‌ خانمان برانداز این همه پناهجو و مهاجر غیرقانونی را نیز مردم تحمل کنند؟
مگر هزینه‌های کمرشکن اجاره منزل، مشکلات اقتصادی، مشکلات‌ بهداشتی ناشی از کرونا و کمبود دارو و صدها درد و مرض دیگر کم است که می‌بایست با این هجوم خانمانسوز مواجه شده و با آن کنار بیاییم؟

باید تدبیری اندیشید شود

با توجه به موارد ذکر شده، که قطره ای از دریای این مصیبت بزرگ می باشد ،‌ ضمن احترام به نوع بشر و‌‌ اخلاقیات، اشتراکات‌ قومی و‌ دینی، قدرشناسی از مدافعان حرم و خانواده های قانونمند افغانی، به نظر می‌رسد باید‌ چاره ای‌ برای جداسازی صاحبان حق استفاده از‌ کالاها و خدمات‌ یارانه ای توسط ایرانیان و مهاجران،‌ تهیه پیوست های بهداشتی، امنیتی‌ و …‌ با لحاظ دور اندیشی و غیرت ملی‌ اندیشیده شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای