آخرین خبرها:
شناسه خبر: 19635

آمادگی دولت برای استفاده از همه فرصت‌های تجاری با روسیه

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تجار علاقه‌مند به حضور در بازار روسیه بدانند که دولت با برنامه مفصل وارد این بازار شده و از همه فرصت‌ها و توانمندی‌ها برای

آمادگی دولت برای استفاده از همه فرصت‌های تجاری با روسیه
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تجار علاقه‌مند به حضور در بازار روسیه بدانند که دولت با برنامه مفصل وارد این بازار شده و از همه فرصت‌ها و توانمندی‌ها برای بهبود تجارت با این کشور استفاده خواهد کرد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، مهندس علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت، در کارگاه بین‌المللی «آموزش تجارت با فدراسیون روسیه» اظهار داشت: آمارهایی که از مراجع بین‌المللی داریم بیانگر این است که روسیه 232 میلیارد دلار در سال از کل جهان واردات انجام می‌دهد و در سال 2020 حدود 337 میلیارد دلار صادرات داشته است.
وی با بیان اینکه 80 میلیارد دلار از صادرات روسیه به کشورهای آلمان، ایالات متحده آمریکا، ایتالیا، فرانسه و کره‌جنوبی وارد شده است، افزود: همه این کشورها در جریان جنگ روسیه با اوکراین مشکلاتی با این کشور دارند.

مواد غذایی در رأس حوزه‌های وارداتی روسیه

پیمان‌پاک گفت: در رأس حوزه‌های وارداتی مزیت برای اقدام سریع و صادرات به روسیه مواد غذایی با 38میلیارد دلار است و محصولاتی مانند دارو، قطعات خودرو میوه و سبزیجات، مصالح ساختمانی و… در رده‌های بعد قرار می‌گیرند و سهم ایران از این نوع واردات کشور روسیه متأسفانه تاچیز است.
وی ادامه داد: مسئله مهم را ما این است که ویژگی‌های دقیق بازار روسیه شناخته شود و فرصت‌های تجاری آن برای ما به خوبی ارزیابی شود و از طرفی ارتباط تجار ایرانی و روسی به نحوی برقرار شود؛ چراکه بخش زیادی از تبادلات تجاری گذشته از طریق کشورهای ثالث انجام می‌شد.

تهیه لیستی از فرصت‌های تجاری دو کشور

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بازارهای روسیه ویژگی‌های خاصی دارد، گفت: اگر این بازاها به‌درستی شناخته نشود، می‌تواند تبدیل به یک ضد تبلیغ تبدیل شده و منجر دوری بازرگان از تجارت با این کشور شود؛ لذا اقدام اول در این زمینه همکاری مستقیم با مرکز تجارت روسیه، تهیه لیستی مناسب از فرصت‌های تجاری دو کشور و شناسایی ظرفیت‌های دو کشور است.

25 هیئت تجاری بین دو کشور در رفت و آمد هستند

پیمان‌پاک با بیان اینکه در حال حاضر 25 هیئت تجاری بین دو کشور در رفت و آمد هستند تا به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم، اظهار داشت: نکته بعدی برگزاری نمایشگاه و تشکیل نمایشگاه‌های تخصصی در این دو کشور است و برنامه ماست که به‌طور فعال در تمامی نمایشگاه‌های تخصصی برگزار شده در فدراسیون روسیه، پایون‌های ویژه داشته باشیم.
وی افزود: موضوع دیگر بحث ارتباط پلتفرم‌هایی است که با شناسایی چندین پلتفرم BTOBوBTOC در روسیه با آن‌ها ارتباط برقرار کرده‌ایم.
پیمان‌پاک ادامه داد: تجار علاقه‌مند به حضور در بازار روسیه بدانند که دولت با برنامه مفصل وارد این بازار شده و از همه توانمندی‌ها برای بهبود تجارت با این کشور استفاده خواهد کرد.
وی گفت: یکی از مسائل اصلی ما مباحث لجستیکی است. مجموعه کشتیرانی در حال تجهیز بیشتر است و حمایت‌های لازم از آن صورت می‌گیرد.
وی اظهار داشت: در بحث صندوق ضمانت ادارات هم اقداماتی انجام شده تا دو کشور بتوانند تجار را اعتبارسنجی کنند و تا زمانی که برنامه شبه LCایجاد شده توسعه بیشتری پیدا کند می‌توان از این بیمه‌نامه‌ها جهت تجارت استفاده کرد. اکنون درباره استفاده از رمزارزها، بلاک چین و… با طرف روسی توافق‌های را به دست آوردیم.

حسین کاظمی ـ روزنامه نگار و کارشناس کشاورزی

دیدگاه تان را بنویسید

  • علاالدین آیت اللزاده پاسخ به نظر

    باعث تاسف است که در برگزار کنندگان و افراد حاضر دپانلهای این‌کارگاه از بازرگانان کشور و افرادی که تجربه صادرات به فدراسیون روسیه دارند اسمی نبود. و در میان افرادی که عکس و مسئولینهای آنان درج شده بود کلامی از تجربه و عملکرد آنان در ارتباط تجاری نبود
    متاسفانه این‌کارگاهها تاکنون نتوانسته اند در مورد توسعه تجارت بویژه
    محصولات کشاورزی ‌‌غذایی نقش مناسبی ایفا نمایند
    بازار روسیه کاملا با سایر کشورهای اروپایی متفاوت است ، در روسیه الیگارشها تولید ‌و تجارت کالاهای مورد نیاز بازار دارند و بدون ارتباط خاص برقرار نمودن با آنها امکان توسعه تجارت در سطح مناسب امکانپذیر نیست بسیاری از تجار ما عملا بدون برقراری وتماس و اتکا به‌دلال های آذریایجانی قادر به صادرات و فروش کالاهای خود در روسیه نیستند
    عمده محصولات کشاورزی ‌غذایی ما به روسیه در گمرکات آذربایجان به کامیون های یخچالی یا معمولی منتقل یا به اصلاح پشت به پشت در آنها تخلیه می‌شوند و در آنسویش مرز با گواهی مبدا آذربایجان به روسیه صادر میگردند و عملا آذری‌ها با توجه به تعرفه های ترجیحی و برخی از معافیتهای مالیاتی و گمرکی بین کشور متبوع خود و روسیه
    از مزیت نسبی بالایی برخوردار هستند و عملا استفاده اصلی را آنها میبرند،از آنگذشته از زمان اتحاد شوروی عمده تجارت میوه وتره بار در کل جمهوری‌ها توسط آذری‌ها انجام میشود،
    اگر مسولین تجارت خارجی ما به هر دلیلی قادر به قادر به تامین توافقنامه و یا قرارداد معافیت از تعرفه های گمرکی و مالیاتی همانند کشورهای مستقل مشترک المنافع با روسیه نیستند، حداقل نسبت به تاسیس شرکت‌های مشترک بین بازرگانان با تجربه آذری و کشورمان
    همت گماشته تا بتوان با برنامه ریزی مناسبتر منافع دست اندر کارن صادرات میوه و تره بار و محصولات صنایع تبدیلی کشاورزی را تامین و از این معبر توسعه صادرات اینگونه محصولات را عملی نمود

چندرسانه‌ای