آخرین خبرها:
شناسه خبر: 31659

فرصت‌های یک آشتی از مسیر کشاورزی

دیپلماسی کشاورزی ایران و عربستان/ تضادها و تنش‌های ایدئولوژیک با چاشنی سیاسی بین ایران و عربستان به دهه‌های پیش از حمله عده‌ای از ایرانی‌ها به سفارت این

فرصت‌های یک آشتی از مسیر کشاورزی

دیپلماسی کشاورزی ایران و عربستان-7

تضادها و تنش‌های ایدئولوژیک با چاشنی سیاسی بین ایران و عربستان به دهه‌های پیش از حمله عده‌ای از ایرانی‌ها به سفارت این کشور در سال 1394 برمی‌گردد و علل تاریخی دیگری نیز دارد که بیان آن در این مکتوب کوتاه چندان موضوعیت ندارد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ مهدی رجول دزفولی | اما به‌دلیل تمایل طرفین به برقراری مجدد روابط دیپلماتیک، علی‌رغم از یاد نبردن چالش‌ها و برخوردهای سیاسی و استراتژیکی می‌توان به ایجاد روابطی صلح‌آمیز بر پایه منافع ملی دو جانبه و حضور خردمندانه در حوزه جغرافیایی متشنج خاورمیانه، امیدوار بود.
بیشتر بخوانید: امنیت غذا ایران و عربستان، حرف اول

زیربخش‌های کشاورزی 2 کشور در انتظار دیپلماسی

برخلاف آنچه در 4 دهه گذشته بر اقتصاد، محیط زیست، کشاورزی و صنعت ایران گذشته است؛ شیوخ و دولتمردان عربستان سعودی با آینده‌نگری و الگوگرفتن از کشورهای پیشرفته و نوظهور، سعی در حضوری عمودی بر امور توسعه‌ای و پیشرفت کشور خود داشته‌اند.
چنانکه طی همین 4 دهه‌ای که بر ایران گذشته آنها گام در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای متفاوتی داشتند که در صورت برقراری حسن روابط همجواری و احترام متقابل می‌توان با الگوبرداری، تشویق به سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مورد توافق، تمامی زیربخش‌های کشاورزی، گردشگری و… اقدام نمود.
خودزنی ایرانیان و اصرار بر دوری و جدا ماندن از جامعه جهانی نه فقط آسیب‌های جدی بر روند توسعه اقتصادی کشور وارد کرد؛ بلکه موجب محروم ماندن تمامی عرصه‌ها از فناوری‌های جهانی گردید که به جرأت می‌توان سهم بخش کشاورزی را بیش از سایر بخش‌ها دانست.
بیشتر بخوانید: آموزه‌های لجستیک عربستان در تجارت محصولات کشاورزی
اگرچه عربستان سعودی در جایگاه دومین صادرکننده نفت جهان که 25 درصد ذخایر نفتی را در اختیار دارد و 45 درصد تولید ناخالص ملی آن از این درآمدها تامین می‌شود؛ اما با اتکا به همین درآمدها و ایجاد تنوع در برنامه‌های اقتصادی، رویکردی متفاوت در بخش کشاورزی داشته و تجاربی ارزشمند به دست آورده که در زمینه‌های تامین امنیت غذایی، اشتغال در مناطق روستایی و افزایش درآمدها و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها می‌توان از آنها بهره‌برداری نمود.
عامل بازدارنده کمبود آب در هر دو کشور تاثیر زیادی بر بخش‌های کشاورزی داشته، اما عربستان سعودی با استفاده از فناوری‌های برتر جهانی، سرمایه‌گذاری‌های کلان در توسعه سیستم‌ها و شبکه‌های آبیاری تا حد زیادی بر این کمبود غلبه نموده است.
بیشتر بخوانید: عربستان، ما و دیپلماسی کشاورزی

شکست عربستان در آب‌های ژرف و امکان کمک ایران

نکته‌ای که در اینجا بیان آن ضرورت دارد، شکست عربستان در استفاده از آب‌های ژرف در شمال آن کشور است، به گونه‌ای که بنابر اظهار وزیر آب عربستان برداشت از این چاه‌ها به‌طور کلی متوقف شده است، نکته‌ای که می‌تواند مورد توجه مشوقان برداشت از آب‌های ژرف در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان باشد.

امنیت غذا، امنیت دو کشور

چنانچه آغاز تمایل دو کشور در ایجاد ارتباط مجدد به سرانجام خوشی خاتمه یابد، می‌توان ضمن استفاده از تجارب سعودی‌ها در زیر بخش‌های کشاورزی، زمینه‌های سرمایه‌گذاری در توسعه کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی و سایر موارد مورد علاقه طرفین را در نظر داشت، منوط به آنکه امنیت سرمایه و سرمایه‌گذار مدنظر قرار گیرد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای