آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21198

فضای مجازی و بازار داغ فرضیه های دروغین

این روزها گسترش استفاده از فضای مجازی و دسترسی به دریایی از اطلاعات بیکران باعث شده است که شرایط پس از صدها سال تغییر کند

فضای مجازی و بازار داغ فرضیه های دروغین
این روزها گسترش استفاده از فضای مجازی و دسترسی به دریایی از اطلاعات بیکران باعث شده است که شرایط پس از صدها سال تغییر کند و خبرهایی که تا پیش از این در انحصار رسانه‌ها و آدم‌های رسمی بود و مردم نیز اطلاعات را از طریق منابع انگشت‌شمار خبری و رسانه‌ای به دست می‌آوردند، این بار از طریق شبکه‌های اجتماعی این اطلاعات را کسب کنند.
اخبار سبز کشاورزی : حالا هر کسی می‌تواند هر چیزی بگوید و هزاران نفر حرفش بشنوند و مثل ویروس پخش کنند. کسانی که قبلاً به‌واسطه‌ی نظرهای مخالفشان در حاشیه بودند؛ حالا می‌توانند راحت‌تر حرف‌هایشان را به اشتراک بگذارند و متحد پیدا کنند.
الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی هم این روند را تشدید کرده است. کاربران اکنون به منابع مختلف دسترسی دارند و خودشان مدعی «تحقیق» هستند؛ اما پیدا کردن این مطالب بخشی از مسیر بوده است و درستی و صحت آن چه مقدار می‌تواند قابل اندازه‌گیری باشد؟

سیل نظرات در شبکه‌های اجتماعی تشخیص را سخت کرده است

سیل نظر‌های به اشتراک گذاشته شده در شبکه‌های اجتماعی، تشخیص را سخت کرده است که چه کسی واقعاً در یک موضوع خاص متخصص است.
مهم نیست که یک نفر چه نظری داشته باشد، نظرش هرچه باشد، همیشه می‌تواند یک متخصص فرضی برای حمایت از آن پیدا کند. متمایز کردن کسانی که در یک موضوع تخصص واقعی دارند از بقیه افرادی که فقط دو یا سه مقاله درباره‌آن موضوع خوانده‌اند، واقعاً سخت شده است.

شکاف بین متخصص‌ها و غیرمتخصص‌ها در جامعه کشاورزی

بسیاری از افراد در حوزه‌های مختلف شروع به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی کرده‌اند و حوزه کشاورزی نیز از این موضوع مستثنی نبوده است و می‌توان بسیار افرادی را دید که اقدام به تولید محتوا می‌کنند؛ اما سوال اصلی که پیش می‌آید این است که چه جایگاهی در این فضا برای متخصصین وجود دارد، چه میزان از این مطالب تولید شده که به سرعت بسیاری در حال انتشار است توسط متخصصین تولید و یا حتی تایید شده است؟
جالب است بدانید معمولا بین متخصص‌ها و غیرمتخصص‌ها در جامعه کشاورزی شکاف و فاصله‌ای است. خطاهای شناختی و انواع الگوهای فکری نادرست مثل خرافات و تئوری توطئه و نظریات زرد که فاقد هیچ‌گونه بنیان علمی هستند، وجود دارد.
امروزه این شکاف به مرز خطرناکی رسیده است؛ یعنی وضعیتی که فرد عامی و غیرمتخصص مفتخر است از اینکه متخصص نیست و تنها با اندکی تجربه و تحصیلات کم دانشگاهی دست به کارزاری علیه متخصصین زده است و نکته قابل تامل جایگاه ویژه‌ای است که این دسته از افراد در بین کشاورزان و عاملان فروش پیدا کرده اند و خود را به عنوان منبعی معتبر معرفی کرده و هرگونه دیدگاهی غیر از آنها را فرضیه های دروغین می نامند.
حال این پرسش درباره اینکه چرا اینطور شده؟ چه چیزی در این دوران تغییر کرده که سبب این وضع شده است؟

دانشگاه‌ها به کارخانه مدرک‌سازی تبدیل شده است

شاید بتوان گفت اگر مردم به افراد متخصص گوش نمی‌دهند دلیل اصلی آن این است که دانشگاه‌ها تبدیل به کارخانه مدرک‌سازی شده است؛ اما این نکته را باید به خاطر داشته باشید برای اینکه بتوان متخصص و کارشناس در یک حوزه بود، صرفا داشتن مدرک تحصیلی و یا جایگاه شغلی توجیه درستی نخواهد داشت و این موضوع زمانی بسیار روشن‌تر خواهد شد که این افراد در محیط کار زمانی که باید تاوانی برای تصمیمات خود بدهند دیگر همانند گذشته نمی‌توانند به‌راحتی اظهارنظر و تصمیم‌گیری کنند.
در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ شرکت‌های دخانیات وقتی می‌خواستند تبلیغ سیگار کنند، ادعا می‌کردند که پزشکان و دانشمندها هم مضر نبودن سیگار را تایید کردند. حتی همان موقع هم شواهد زیادی وجود داشت که سیگار باعث سرطان می‌شود؛ ولی شرکت‌های دخانیات اصرار داشتن که سیگار کشیدن خطرناک نیست و در کمپین‌های تبلیغاتی‌شان پزشک‌هایی را نشان می‌دادند که سیگار می‌کشند و در سلامت هستند.
شاید در واقع این متخصصان نبودند که برای درآمد بیشتر اقدام به تبلیغات دروغین می‌کردند، بلکه این موضوع ماحصل خروجی کارخانه‌های مدرک‌سازی بوده است.

بسیاری از متخصصین از فضای تبادل اطلاعات دور افتاده‌اند

امروزه بسیاری از اینفلوئنسرها و کارشناسان و بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه کشاورزی با در دست داشتن یک تلفن همراه هوشمند اقدام به تولید محتوا در فضای مجازی می‌کنند.
بسیاری از این محتواها را می‌توان محتوای زرد یا حتی در برخی موارد دروغین نامید. لایوها و جلسات آنلاینی که تنها اطلاعات پیش‌پا افتاده یا فاقد ارزش علمی را بیان می‌کند که جنبه تبلیغاتی یا تنها برای خود نمایی بیشتر به کار برده می‌شود و باعث می‌شود بخش کشاورزی آسیب دیده و بیشتر در باتلاق فرو رود؛ این در حالی است که بسیاری از متخصصین از این فضا دور افتاده و این گونه افراد عامی و غیرمتخصص در عرصه کشاورزی جولان داده و جیب‌های خالی خود را پر از پول های باد آورده کرده و وقیحانه متخصصین را محکوم می‌کنند.
با از بین رفتن احترام به حقیقت، تجزیه و تحلیل منطقی و تفکر انتقادی شرایط خطرناکی در پیش داریم. در این شرایط نظرات ناآگاهانه هم وزن نظرات متخصصان می‌شود و تقلب، نظریه‌های توطئه، اخبار جعلی، تبلیغات و انواع مزخرفات رونق می‌گیرد.
وقتی دلایل و پیامدهای این وضعیت را بفهمیم هشیارتر حرف متخصص‌ها را در هر موضوعی دنبال می‌کنیم. در پایان باید خلاصه‌ای به قلم حکیم عمر خیّام اشاره کنم که می‌فرمایند:
«…در روزگاری زیست می‌کنیم که از دانشوران واقعی، تنها عدّه‌ای قلیل، در هزار رنج و محنت باقی مانده‌اند؛ روزگاری است که حکیم نمایان، بر تن باطل جامه‌حق می‌پوشانند و از حدّ تزویر و ریا قدمی فراتر نمی‌نهند و علم‌شان را جز در راه خواست‌های تن خود به کار نمی‌گیرند.
اینان اگر ببینند که کسی مانند ایشان سرِ خودنمایی ندارد، بلکه به راستی در پی یافتن حق و ترک باطل است، او را خوار می‌شمرند و تمسخر می‌کنند و در هر حال خداوند یار و پناه همگان باد». مقدّمه‌رساله‌جبر و مقابله

مهندس فکوری

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای