آخرین خبرها:
شناسه خبر: 30816

فقط 5 جان‌باخته منابع طبیعی در فهرست شهدا ثبت شدند

در حالی که تاکنون ۱۸۹ نفر شامل ۱۴۴ محیط‌بان ، ۲۲ جنگل‌بان و نیروی حافظ منابع طبیعی، ۷ نفر از همیاران مردمی محیط‌زیست و ۱۵ نفر از همیاران

فقط 5 جان‌باخته منابع طبیعی در فهرست شهدا ثبت شدند
در حالی که تاکنون ۱۸۹ نفر شامل ۱۴۴ محیط‌بان ، ۲۲ جنگل‌بان و نیروی حافظ منابع طبیعی، ۷ نفر از همیاران مردمی محیط‌زیست و ۱۵ نفر از همیاران مردمی منابع طبیعی در راستای حفاظت از عرصه‌های طبیعی، مناطق حفاظت‌شده، حیات وحش و تنوع زیستی کشور جان خود را از دست داد
اخبار سبز کشاورزی ؛ در حالی که تاکنون ۱۸۹ نفر شامل ۱۴۴ محیط‌بان ، ۲۲ جنگل‌بان و نیروی حافظ منابع طبیعی، ۷ نفر از همیاران مردمی محیط‌زیست و ۱۵ نفر از همیاران مردمی منابع طبیعی در راستای حفاظت از عرصه‌های طبیعی، مناطق حفاظت‌شده، حیات وحش و تنوع زیستی کشور جان خود را از دست داده‌اند، مشکلاتی درباره تعیین مصداق «شهید» و «جانباز» برای جان‌باختگان و آسیب‌دیدگان یگان‌های حفاظت محیط‌زیست و منابع طبیعی در قوانین کشور وجود دارد.
سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور در همین راستا با اشاره به آمار شهدای محیط‌بانی کشور به ایلنا گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون، ۱۴۴ نیروی محیط‌بانی و ۷ نفر‌ از مردم به عنوان همیار محیط‌زیست در درگیری‌ها و حوادث مختلف شهید شده‌اند. از این میان ۴۹ نفر از محیط‌بانان بر اثر تیراندازی به شهادت رسیده‌اند که پرونده‌های آنها در بنیاد شهید پذیرفته شده است و خانواده‌های آنها نیز به عنوان خانواده شهید محسوب می‌شوند.
او افزود: ۹۵ نیروی محیط‌بانی که هنوز‌ پرونده آنها به عنوان شهید ثبت نشده است، افرادی هستند که بر اثر حوادث در حین ماموریت جان‌ خود را از دست داده‌اند، مثلا در حین گشت‌زنی یا تعقیب و مراقبت دچار تصادف یا حوادث دیگر شده‌اند. پرونده این دسته از شهدای محیط‌بانی از نظر ما در بنیاد شهید مفتوح است و در حال انجام پیگیری‌های حقوقی برای شهید محسوب شدن این افراد هستیم.

جان‌باختگان در حین ماموریت نیز باید شهید به حساب بیایند

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور ادامه داد: در قوانین موجود، اشاره شده است افرادی که در راستای حفاظت از محیط‌زیست به سبب تیراندازی و در درگیری مسلحانه جان خود را از دست می‌دهند، شهید محسوب می‌شوند، ولی ما به دنبال اصلاح این قانون هستیم تا جان‌باختگان در حین ماموریت نیز شهید به حساب بیایند، ولی هنوز اتفاقی در این زمینه رخ نداده است.

درباره آمار شهدای یگان

سرهنگ رضا اکبری، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور نیز درباره آمار شهدای این یگان توضیح داد: یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از سال ۱۳۸۴ با حکم رهبر معظم انقلاب و تصویب ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل شد و تا امروز ۲۲ نفر از نیروهای این یگان در درگیری‌ها و حوادث مختلف به شهادت رسیده‌اند. همچنین در این مدت ۱۵ نفر از نیروهای داوطلب، مردمی و همیار منابع طبیعی نیز در راه حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی جان خود را از دست داده‌اند که بیشتر آنها در عملیات اطفای حریق به درجه جان‌نثاری نائل شده‌اند.
او افزود: در سال ۱۴۰۱ متاسفانه شاهد شهادت یک نفر از نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی کشور یعنی شهید جواد غلامی طبسی، فرمانده یگان حفاظت شهرستان چناران بودیم.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای