آخرین خبرها:
شناسه خبر: 33348

فواید، تاثیرات و نقش آمینو اسید در گیاهان

آمینو اسید‌ها مرکز کنترل و نظارت گیاهان هستند که بر کل اجزا و قسمت‌های گیاه تاثیر می‌گذارند. این اثرگذاری شامل تقویت سلول‌های گیاهی و مقاومت در برابر انواع

فواید، تاثیرات و نقش آمینو اسید در گیاهان
آمینو اسید‌ها مرکز کنترل و نظارت گیاهان هستند که بر کل اجزا و قسمت‌های گیاه تاثیر می‌گذارند. این اثرگذاری شامل تقویت سلول‌های گیاهی و مقاومت در برابر انواع بیماری‌هاست، به عبارتی عملکرد آمینو اسید‌ها تنها محدود به خود گیاه نیست و فراتر از آن نیز می‌رود و می توان گفت اساس کارکرد تمامی اجزا گیاه وابسته به عملکرد آمینو اسید‌ها است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ مهندس ثریا یساری | در ادامه به بررسی فواید، تاثیرات و نقش آمینو اسید در گیاهان می‌پردازیم:

1-افزایش مقاومت گیاه در هنگام بروز تنش‌های محیطی:

تنش‌های محیطی نظیر دمای بالا- کم‌آبی- شوری و سرمای شدید دارای تأثیرات مخربی بر روی متابولیسم گیاه بوده که اسید آمینه‌ها باعث تقویت دیواره سلولی و با ایجاد توازن آب در گیاه موجب کاهش خسارات ناشی از شرایط نامساعد گیاهی می‌گردد.

2-تأثیر بر روزنه‌های هوایی:

روزنه‌های هوایی ساختارهای سلولی موجود در برگ است که تعادل هیدروژنی گیاه جذب عناصر و… را برعهده دارند. باز و بسته شدن روزنه‌ها توسط فاکتورهای خارجی (رطوبت، دما، غلظت نمک‌ها) و فاکتورهای داخلی (غلظت آمینو اسیدها و…) کنترل می‌شود. بسته و باز شدن روزنه‌ها در شرایط نامساعد موجب کاهش شدید فتوسنتز و تعرق گیاه می‌شود. بدین ترتیب جذب عناصر غذایی کم و سوخت‌وساز گیاه افزایش و نهایتاً رشد گیاه کاهش می‌یابد. به کارگیری اسیدهای آمینه مانند گلوتامیک اسید با تأثیر بر سلول‌های نگهبان روزنه از انسداد روزنه‌ها جلوگیری می‌کند.

3-تقویت سیستم ایمنی گیاه:

اسیدهای آمینه با افزایش تولید بافت خشبی گیاهان و ترمیم بافت‌های آسیب دیده و تقویت دیواره سلولی باعث افزایش مقاومت در مقابل آفات و بیماری‌ها می‌گردد.
اسیدهای آمینه پرولین و هیدروکسی پرولین با تقویت دیواره سلولی، گیاه را در برابر شرایط نامناسب محیطی مقاوم نموده و همچنین باعث تعادل هیدروژنی در گیاه می‌شود.

4-القا فرآیند گرده‌افشانی:

گرده‌افشانی عمل انتقال دانه گرده به مادگی، لقاح وتشکیل میوه است. اسید آمینه پرولین به باروری دانه گرده کمک می‌کند و از سوی دیگر متیونین، گلوتامیک اسید و لیسین از طریق فعال‌سازی هورمون‌های مؤثر در تشکیل گل و میوه با افزایش جوانه‌زنی دانه گرده و افزایش طول لوله گرده موجب بهبود گرده‌افشانی می‌شوند.

5-افزایش کمی و کیفی محصول:

اسیدهای آمینه آلانین، واکنی، لیوسین اسید با افزایش نسخه‌برداری MRNA و افزایش پروتئین در گیاه باعث بهبود ویژگی‌های کیفی و کمی محصول می‌گردند.

6-افزایش دوره ماندگاری محصول بعد از برداشت.

7-افزایش سرعت رسیدگی محصول:

اسیدهای آمینه متیونین و تریپتوفان از طریق تحت تأثیر قرار دادن تولید هورمونی گیاهی باعث افزایش سرعت رسیدگی محصول می‌شود. اسید آمینه متیونین پیش‌ساز ساخت اتیلن و تریپتوفان پیش‌ساز ساخت هورمون اکسین است که اکسین باعث طویل شدن سلول‌ها، تسریع گلدهی و اتیلن باعث رسیدن کامل و توسعه رنگ میوه روی درخت و انبارداري و افزایش بازارپسندی و افزایش مقاومت محصولات انباری می‌شود.

8-افزایش جذب عناصر ریزمغذي:

اسیدهای آمینه (گلوتامیک اسید و گلیسین) دارای ویژگی کلات کنندگی عناصر ریز مغذی بوده و جذب عناصر ریز مغذی را به گیاه آسان تر می کنند.

۹_ افزایش فتوسنتز و تأثیر بر رشد گیاه:

کاهش فتوسنتز در گیاه باعث کاهش ساخت و ساز کربوهیدرات‌ها و اختلال در رشد می‌شود. اسیدهای آمینه مانند گلیسین با افزایش کلروفیل در گیاه و افزایش فرایند فتوسنتز و نسبت C/N در درختان میوه موجب بهبود کیفیت و کمیت محصول می‌گردد.

10-تسریع در تشکیل اندام‌های هوایی.

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای