آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16456

فیلتر سیگار قاتل خاموش زمین

فیلتر سیگار، این زباله سمی را میتوان قاتل خاموش زمین نامید چون علاوه بر اینکه این ماده غیر قابل تجزیه است، هرساله جان هزاران موجود زنده را نیز می گیرد.

فیلتر سیگار قاتل خاموش زمین

راهکاری جمع آوری یک قاتل خاموش

فیلتر سیگار، این زباله سمی را می توان قاتل خاموش زمین نامید چون علاوه بر اینکه این ماده غیر قابل تجزیه است، هرساله جان هزاران موجود زنده را نیز می گیرد.
مزرعه سبز : بعضی از افراد سیگاری لطف می کنند و سیگار خود را خاموش می کنند و سپس به زمین می اندازند اما برخی، آن را روشن رها می کنند.ته سیگار اگر خوب خاموش نشود و مجاور مواد قابل اشتعال قرار گیرد با حرارتی که دارد (۵۰۰ درجه سانتی گراد) می تواند همه چیز را آتش بزند. ته سیگار های خاموشی که بر روی زمین می اندازیم، جان پرندگان را می گیرد. پرندگان ته سیگار را با غذا اشتباه می گیرند و آنها را می خوردند.اگر شانس بیاورند و در گلوی شان گیر نکند بعد از مدتی به علت سمی بودن این ماده، جان خود را از دست می دهند.
ته سیگار علاوه بر زمین به دریا و اقیانوس نیز راه خود را باز کرده است. در حال حاضر بر کسی پوشیده نیست که زباله های پلاستیکی در اقیانوس های ما به یک اپیدمی جهانی تبدیل شده است. زمانیکه بطری‌های پلاستیکی، کیسه‌های پلاستیکی، بسته‌بندی‌های مواد غذایی به ساحل آورده می شوند، یک هشدار جدی دریافت می‌کنیم. اما اکنون بخشی از این مشکل برای افرادی که برای جمع آوری زباله ها در سواحل داوطلب می شوند، آشکارتر شده است: ته سیگار.
سازمان غیرانتفاعی Ocean Conservancy گزارش داد که ته سیگار، حاوی مواد شیمیایی سمی و پلاستیکی، پرمصرف‌ترین اقلام در پاکسازی سواحل جهانی بوده است. این در حالی است که هر سال تریلیون ها ته سیگار به زمین پرتاب می شوند. پس در مورد آن چه کاری انجام می شود؟
ته سیگارهایی که در رودخانه ها و رودها وآب های جاری و… رها میشنوند علاوه بر سمی کردن آبها،جان آبزیان را هم می گیرد. حتی انداختن ته سیگارها به فاضلاب ها هم خطرناک است.درست است که فاضلاب ها تصفیه می شوند اما احتمال دارد خوب تصفیه نشود و سلامت آب را به خطر بندازد. به هر حال تصفیه کردن ۱۰۰ درصدی ۴هزار ماده سمی داخل ته سیگار، ممکن نیست.

صفحه دود

صنعت تنباکو فیلترها را به عنوان راهکاری برای بهبود سلامت در سیگار به کار برده است، اما مطالعات خلاف آن را نشان می دهد. طبق گزارشی که در سال ۲۰۱۴ از دفتر جراح عمومی صادر شد، شواهد نشان می‌دهد که فیلترها باعث می شوند که سیگاری‌ها ، سیگار را قوی‌تر استنشاق کنند و در نتیجه مواد سرطان‌زای موجود در دود سیگار را عمیق‌تر به بافت‌های ریه بکشانند؛ در نتیجه فیلترهای سیگار می توانند در افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه نقش داشته باشد.
امروزه تقریباً تمام سیگارهای کارخانه‌ای که به فروش می‌رسند حاوی فیلتر هستند.در دهه ۱۹۵۰ پس از اینکه مطالعات منتشر شده شروع به آشکار کردن تهدیدات سلامتی ناشی از تنباکو کردند، این صنعت شروع به استفاده از فیلترهای سیگار - و تبلیغ مزایای احتمالی آنها کرد. این در حالی است که مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ نشان داد که مزایای تبلیغاتی فیلترها واهی بود، چرا که سیگاری‌های برندهای فیلتر شده اغلب به اندازه سیگارهای بدون فیلتر و یا حتی بیشتر از آنها نیکوتین و گازهای مضر استنشاق می‌کنند.
سالانه نزدیک به ۶ تریلیون سیگار فیلتردار در جهان تولید می‌شود و تخمین زده می شود که دو سوم ته سیگارها در طبیعت به طور غیرمسئولانه ای رها می‌شوند.
از جمله راهکارهای مدیریتی پیشنهاد شده در آمریکا می توان به ممنوعیت کامل فروش سیگارهای فیلتردار، پرداخت کمک هزینه تشویقی برای بازگرداندن ته سیگارها (نوعی گرویی برای فیلتر سیگار)، و افزایش ۶۰ درصدی قیمت سیگار برای تأمین هزینه جمع آوری ته سیگارها در طبیعت اشاره کرد.
فیلترهای سیگار از نوعی پلاستیک به اسم سلولز استات هستند که تجزیه آنها در طبیعت بیش از ۱۰ سال طول می‌کشد. این فیلترها نه تنها از ابتلا به سرطان جلوگیری نمی‌کنند، بلکه بزرگترین آلاینده‌ی پلاستیکی محیط‌زیست هستند.

قانون هایی در رابطه با پسماندهای سیگار

طبق قانون ۱۸۰ کنوانسیون چارچوب سازمان بهداشت جهانی در مورد کنترل دخانیات،دولت ها را موظف می دانند تا مراقبت های لازم را انجام دهند. طبق قانون مدیریت پسماند متوالی دفن و فرآیند جمع آوری آن ،جمع آوری پسماندها باید توسط تولید کننده انجام شود. شرکت‌های تولید کننده ی سیگار باید نسبت به سیگار رها شده در محیط زیست مسئولیت داشته باشند و یا باید عوارض بپردازند. در اروپا برای رها کردن ته سیگار در محیط جریمه ایی بین ۶۵ تا ۷۵ یورو تعبیه شده است.

آموزش کلاغ ها برای جمع آوری ته سیگار در هلند و سوئد

در کشورهای سوئد و هلند برنامه عجیبی را برای آموزش کلاغ‌ها را آغاز کردند که ته سیگارها را از خیابان‌ها جمع کنند و با غذاهای خوشمزه مبادله کنند. کلاغ‌ها جزء هوشمندترین موجودات هستند. آنها می‌توانند با مشاهده محیط اطرافشان یاد بگیرند، به انسان‌ها کمک کنند و حتی برخی از آنها ظاهرا می‌توانند بشمارند. سطح هوش تقریبی آنها تقریبا برابر با شامپانزه هاست بنابراین برای این پروژه بسیار مناسب به نظر می‌رسند.
محققان ماشینی اختراع کردند که به کلاغ‌ها آموزش می‌دهد سیگارها را از خیابان بردارند و آن را با بادام زمینی عوض کنند.
در زیر به چند راهکار برای جمع آوری ته سیگار اشاره شده است.
۱- استخدام افرادی برای جمع آوری ته سیگار
استخدام افراد برای جمع آوری زباله های مرتبط با سیگار می تواند راهکاری برای نجات محیط زیست از این آلاینده باشد.
۲- آموزش - به افراد سیگاری و غیرسیگاری در مورد نیاز به دفع صحیح زباله های سیگار
مطالعات نشان می دهد که زباله های مرتبط با سیگار را می توان تا ۵۰ درصد یا بیشتر از طریق کمپین های آموزشی کاهش داد. علائم، پیام‌های چاپ شده روی بسته‌بندی، پیام‌های شخصی به سیگاری‌ها و ارائه‌هایی در مورد اثرات مضر زباله‌های سیگار، برخی از رفتارهای زباله‌ریزی را کاهش می‌دهند.
۳- تعبیه اتاق های مخصوص سیگار کشیدن در اماکن عمومی و…
مسئولان حفاظت از سواحل عمومی، پارک ها، مراکز خرید در فضای باز، و محوطه کالج ها تلاش دارند تا زباله های سیگار را با الزام سیگاری ها به استفاده از مناطق تعیین شده، متمرکز کنند. مناطق مخصوص سیگار کشیدن باید دارای سطل های زباله مخصوص سیگار، روشنایی و صندلی های مناسب و راحت برای نشستن باشد.
۴- قرار دادن سطل های زباله مخصوص سیگار در تمام نقاط ورودی/خروجی ساختمان ها، در ایستگاه های اتوبوس، و سایر مناطقی که مردم به دفعات نیاز به دور انداختن سیگار دارند.
۵- توزیع زیرسیگاری های جیبی
بسیاری از انواع زیرسیگاری های جیبی در بازار موجود است. برخی از فویل ساخته شده اند و یکبار مصرف هستند، در حالی که برخی دیگر از پلاستیک یا فلز ساخته شده اند و می توان سال ها از آنها استفاده کرد.
این زیرسیگاری ها را می توان به صورت عمده خریداری کرد و توسط گروه های اجتماعی یا مشاغل به عنوان بخشی از یک کمپین پیشگیری از زباله در میان سیگاری ها توزیع کرد./ایرنا

انتهای پیام/

دیدگاه تان را بنویسید

  • سینا پاسخ به نظر

    فیلم سینمایی Dont Look Up گواهی بر سرنوشت زمین است.

    • مزرعه سبز

      سلام سینا
      لطفا در رابطه با راه حل اظهار شده که به نظر ما هم جامع است تحلیلی بنویسید.
      با تشکر از فرصتی که برای مطالعه و اظهار نظر اختصاص داده اید
      خواهشمند است در این زمینه با نظر و تجربیات خود مقاله، گزارش و تحلیلی بنویسید تا در این خبرگزاری منعکس شود.

چندرسانه‌ای