آخرین خبرها:
شناسه خبر: 16392

قاچاق گسترده روغن از مرزهای کشور

یک کارشناس حوزه اقتصاد صنعتی با اشاره به قاچاق گسترده روغن گفت: قاچاق روغن از سوخت بیشتر شده است؛ روغن با ارز دولتی وارد و با نرخ آزاد قاچاق می‌شود.

قاچاق گسترده روغن از مرزهای کشور

افزایش دو برابری نرخ روغن پالم در بازار جهانی

یک کارشناس حوزه اقتصاد صنعتی با اشاره به قاچاق گسترده روغن گفت: قاچاق روغن از سوخت بیشتر شده است؛ روغن با ارز دولتی وارد سپس آن را با نرخ آزاد به کشورهای پیرامونی چون عراق و افغانستان قاچاق می‌شود.
به گزارش مزرعه سبز ، خلیل محمودی با بیان اینکه مالزی توزیع کننده اصلی روغن پالم در جهان است، افزود: چندی پیش اندونزی صادرات روغن پالم را ممنوع کرد. درست است که این کشور حدود یک سوم روغن پالم جهان را تامین می‌کند اما مالزی است که تجارت روغن پالم در جهان را اداره می‌کند به عبارت دیگر حاکمیت تجاری روغن پالم از سوی مالزی انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه شرکت بازرگانی پالم مالزی متولی و سیاست‌ گذار فروش روغن پالم در دنیاست، خاطر نشان کرد: نرخ جهانی روغن تحت تاثیر عواملی چون شیوع بیماری کرونا، جنگ روسیه و اوکراین و افزایش نرخ پالم روند صعودی به خود گرفته است. نمی‌دانم چه اتفاقاتی در دنیا در حال رخ دادن است که کشورها میزان ذخایر استراتژیک و کالاهای اساسی را افزایش می‌دهند.

افزایش 2 برابری نرخ روغن پالم در جهان

محمودی با اشاره به افزایش 2 برابری نرخ روغن پالم در جهان، افزود: به قیمت فوب یک تن روغن پالم هزار و 900 دلار شده است این در حالیست که در سنوات گذشته نرخ آن حدود 700 تا 800 دلار بوده است.

آزادسازی واردات روغن

این فعال اقتصادی ادامه داد: به نظر من دولت در شرایط فعلی برای تامین امنیت غذایی راهی جز آزادسازی واردات روغن ندارد. درست است که با حذف ارز ترجیحی شاهد افزایش قیمت‌ها می‌شویم اما فضای رقابتی ایجاد باعث خواهد شد که قیمت‌ها متعادل شوند. اگر روند واردات روغن آزاد نشود علاوه بر افزایش قیمت‌ها با کمبود روغن نیز مواجه خواهیم شد.
به گفته دبیر پیشین انجمن روغن نباتی ؛ 30 درصد روغن خام کشور با روغن پالم تامین می‌شود.

روغن با ارز دولتی وارد و با نرخ آزاد قاچاق می‌شود

محمودی با تایید خبر قاچاق روغن، خاطر نشان کرد: قاچاق روغن از قاچاق سوخت بیشتر شده است؛ روغن با ارز دولتی وارد سپس آن را با نرخ آزاد به کشورهای پیرامونی چون عراق و افغانستان قاچاق می‌شود.
این کارشناس حوزه اقتصاد صنعتی در پایان تصریح کرد: افزایش نرخ روغن در بخش صنعتی فشار چندانی را متوجه تولیدکنندگان نمی‌کنند اما دولت برای کاهش فشار به خانوارهای کم درآمد باید مابه التفاوت حذف ارز ترجیحی را غالب یارانه به این اقشار پرداخت کند.
همچنین در این رابطه علیرضا شرفی مدیر عامل شرکت تعاونی کارخانجات فرآوری روغن و دانه‌های روغنی گفت: به نظر من محدودیت صادرات روغن پالم از اندونزی طولانی مدت نخواهد بود و از آنجایی‌که وزارت بهداشت مجوز مصرف 30 درصد روغن پالم در کشور را داده است بنابراین این ممنوعیت واردات تاثیر چندانی در بازار ما نمی‌گذارد و می‌توان از منابع دیگر این نیاز را تامین کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا جنگ روسیه و اوکراین در تامین روغن ما را با چالش مواجه خواهد کرد، افزود: جوابی برای این پرسش ندارم و مسئولان باید در این حوزه پاسخگو باشند./ایلنا
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای