آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18565

قطعی برق و زیان کشاورزان گلستانی

چندی پیش با هدف مدیریت مصرف و رفاه حال مشترکان خانگی «طرح مدیریت مصرف برق کشاورزی» را در هیئت دولت مصوب کرد

قطعی برق و زیان کشاورزان گلستانی
چندی پیش با هدف مدیریت مصرف و رفاه حال مشترکان خانگی «طرح مدیریت مصرف برق کشاورزی» را در هیئت دولت مصوب کرد، اقدامی که باعث بروز مشکلاتی برای کشاورزان گلستانی شده است.
اخبار سبز کشاورزی : گرمای بی سابقه با آغاز فصل تابستان در گلستان مردم منطقه را کلافه می‌کند تا جایی که استفاده از وسایل سرمایشی در این بازه‌های زمانی به حداکثر مصرف می‌رسد، اقدامی که به گفته مسئولان شرکت برق، خدمات رسانی به تمامی بخش‌ها را با مشکل مواجه می‌کند و به این ترتیب ارائه خدمات اولویت بندی می‌شود.
بر این اساس چند سالی است که کشاورزان گلستانی از قطعی برق چاه‌های کشاورزی در زمان اوج مصرف گلایه مند هستند چراکه شرکت توزیع برق گلستان در اقدامی برای رفاه حال مشترکین خانگی، برق چاه‌های کشاورزی را به مدت پنج ساعت یعنی از ۱۲ ظهر تا ۱۷ عصر قطع می‌کند بسیاری از کشاورزان به این نحوه مدیریت شرکت برق انتقاد دارند زیرا معتقدند روند آبیاری اراضی کشاورزی را این دستگاه دولتی با مشکل مواجه کرده که در نهایت منجر به خسارت در بخش تولید می‌شود.

دشواری با قطعی برق

بهمن محمدی کشاورزان گلستانی گفت: ما اکنون زمین‌هایمان برای کشت دوم آماده می‌کنیم، اما قطعی برق پنج ساعته کار را برایمان دشوار کرده است بعضی کشاورزان از چاه‌های آب مشارکتی استفاده می‌کنند لیکن برای برخی زمان استفاده از آب چاه با زمان قطعی برق تداخل پیدا می‌کند که این مسئله مشکلاتی را به وجود آورده است.
بر این اساس چند سالی است که کشاورزان گلستانی از قطعی برق چاه‌های کشاورزی در زمان اوج مصرف گلایه مند هستند.
به باور فعالان حوزه کشاورزی، قطعی برق چاه‌های کشاورزی برای استانی که اقتصاد مردمش از این صنعت تامین شده و قطب کشاورزی کشور به شمار می‌رود، منجر به خسارات جبران ناپذیری خواهد شد.در این رابطه رییس خانه کشاورزان گلستان گفت: اقتصاد گلستان بر مدار کشاورزی می‌چرخد و اگر در چرخه تولید محصولات کشاورزی با مشکل روبه رو شود قطعاً لطمه بزرگی به اقتصاد استان وارد خواهد شد.
علی قلی ایمانی با بیان اینکه قطعی برق چاه‌های کشاورزی سبب بروز مشکلاتی برای کشاورزان شده، افزود: قطعی برق مشکلات زیادی برای کشت مجدد کشاورزان ایجاد و همچنین عدم برنامه‌ریزی صحیح در قطعی برق و طولانی بودن مدت زمان آن باعث درگیری بین کشاورزان شده است تا جایی که نوبت برخی کشاورزانی که چاه مشترک دارند با زمان قطعی برق تداخل دارد و فرد نمی‌تواند زمین خود را آبیاری کند.
وی با بیان اینکه در زمانی که کل کشور به امنیت غذایی اهمیت می‌دهند، قطعی برق از انگیزه کشاورزان برای تولید می‌کاهد، اتفاقی که در نهایت آثار مخربی در تامین امنیت غذایی خواهد داشت، گفت: بهتر است طرح قطعی برق را پس از دوره ۲۰ روزه آبیاری کشت مجدد محصول انجام دهند تا کشاورزان کمتر از این برنامه‌ریزی متضرر شوند.

قطعی مصوبه هیات دولت است

در ماه‌های اخیر طرح مدیریت مصرف برق کشاورزی در هیئت دولت مصوب شد. بر اساس آن کشاورزانی که از ساعت ۱۲ ظهر تا پنج بعدازظهر آب چاه استفاده نکنند از پرداخت هزینه برق معاف خواهند شد موضوعی که مدیرعامل شرکت توزیع برق گلستان هم به آن اشاره کرد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق گلستان با بیان اینکه از تمام دغدغه کشاورزان استان مطلعیم، افزود: این موضوع به مقامات مربوطه انعکاس داده شده اما اداره برق باید مصوبات و دستورات وزارت خانه را اجرا کند.اطلاع‌رسانی در خصوص قطعی برق چاه‌های کشاورزی به کشاورزان از طریق پیامک ارسال شده است.
سید احمد موسوی با بیان اینکه طرح «مدیریت مصرف برق کشاورزی» مصوبه هیئت دولت است که طبق آن کشاورزانی که از ساعت ۱۲ ظهر تا ۵ بعدازظهر آب چاه استفاده نکنند کلاً از پرداخت هزینه برق معاف می‌شوند افزود: دستورالعمل این مصوبه به طور مشترک بین دو وزارتخانه تدوین شده و کشاورزان هم باید به آن عمل کنند این تفاهم نامه با هدف خدمات بهتر به مشترکین خانگی انجام می‌شود به همین دلیل برق چاه‌های کشاورزی از ساعت ۱۲ تا ساعت ۱۷ قطع می‌شود.

برنامه ریزی مناسب

اما کشاورزان برنامه‌ریزی مناسب و هماهنگ با شرایط کشاورزانی که مشغول کشت دوم در مزارع هستند را خواستارند با توجه به امر حساس امنیت غذایی امید می‌رود مسئولین مصوبات درست‌تری را تصویب کنند تا فشار کمتری به کشاورزان که خط مقدم در امنیت غذایی هستند، وارد شود.
با توجه به اهمیت موضوع تامین غذایی در دنیا به دلیل جنگ بین روسیه و اوکراین و ظرفیت مناسب کشورمان در تامین و رفع نیاز حوزه کشاورزی به نظر می‌رسد باید توجه بیشتری به نیازهای تولید در بخش کشاورزی شود تا این قشر با انگیزه و توان به فعالیت خودشان ادامه دهند و از طرفی برنامه‌ریزی و سیاست‌های درستی برای تامین مصرف برق مشترکان خانگی دیده شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای