آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17621

قوزِ بالا قوز مرغداران

براساس برخی اظهارنظرهای فعالان عرصه مرغ و تخم‌مرغ، قیمت این محصولات پروتئینی در روزهای اخیر دچار کاهش شده و به زیر قیمت مصوب رسیده است

قوزِ بالا قوز مرغداران

سقوط قیمت‌مرغ و تخم‌مرغ به پایین‌تر از قیمت مصوب

اخبار سبز کشاورزی : براساس برخی اظهارنظرهای فعالان عرصه مرغ و تخم‌مرغ ، قیمت این محصولات پروتئینی در روزهای اخیر دچار کاهش شده و به زیر قیمت مصوب رسیده است که کار تولیدکنندگان را سخت‌تر از گذشته می‌نماید.
پیش از این نیز تولید کنندگان به‌طور معمول و مکرر به قیمت‌های مصوب اعتراض داشتند و آن را منطبق‌بر واقعیت‌های تولید و هزینه‌های تمام‌شده مرغداران نمی‌دانستند؛ اما حال که قیمت‌‌ها به دلیل عرضه بیشتر از نیاز و تقاضای بازار از قیمت‌های مصوب نیز پایین‌تر آمده است، مشکلات جدی‌‌تری به تولیدکنندگان این محصولات وارد خواهد کرد.
بیست ودوم فرورین ماه ایوب فصاحت، مدیرعامل سازمان میادین میوه‌وتره‌بار تهران به خبرگزاری صدا و سیما گفت: قیمت مرغ در میادین میوه‌وتره‌بار کاهش یافته است.
وی اظهار داشت که قیمت هر شانه 30 عددی تخم‌مرغ داخلی که پیش از این با قیمت 43 هزار تومان در میادین میوه‌وتره‌بار عرضه می‌شد با 1200 تومان کاهش به 41هزار و 800 تومان رسیده است و قیمت مرغ گرم در میادین میوه و تره‌بار از 27 هزار و 500 تومان به 26 هزار و 600 تومان رسیده است. براساس همان گزارش مرغ در خرده‌فروشی‌ها به قیمت 26 هزار و 900 تومان رسیده است. در حالی که قیمت مصوب این محصول 31 هزار تومان است.
از دیگر اظهارنظرها در مورد قیمت مرغ می‌توان به صحبت‌های مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی با باشگاه خبرنگاران جوان اشاره کرد که در مورد قیمت مرغ گفته است با توجه به حجم بالای جوجه‌ریزی، روزانه 8 هزار تن مرغ در سطح کشور عرضه می‌شود، در حالی که نیاز کشور بین 7-6 هزار تن است و این موضوع باعث ریزش قیمت مرغ حتی به پایین‌تر از نرخ مصوب شده است.

زیان مرغداران

این موارد فقط دو نمونه از اظهارنظرها در مورد گوشت مرغ و تخم‌مرغ بود که نشان می‌دهد قیمت مرغ از نرخ مصوب پایین‌تر آمده است. خبرهای مشابه حاکی از آن است که تقریبا در سایر استان‌ها نیز همین موضوع اتفاق افتاده است.
در چنین شرایطی نیازی به گفتن ندارد وقتی که محصولی با این هزینه‌های تمام‌شده زیر قیمت مصوب به فروش می‌رسد، تولیدکنندگان با چه زیان‌های سنگینی مواجه خواهند شد؟! حال بماند که همین قیمت مصوب هم جای بحث دارد.

لزوم ورود شرکت پشتیبانی

در چنین شرایطی شرکت پشتیبانی دام و طیور باید بدون درنگ به موضوع ورود و به وظیفه ذاتی خود عمل نماید و مرغ اضافی تولید شده توسط مرغداران را به شکل مناسبی که «منافع مرغدار تامین شود» خریداری نماید و این مرغ را به ذخایر استراتژیک خود اضافه کند.
صادرات مرغ و تخم‌مرغ
یکی دیگر از راه‌های تعدیل بازار توجه به صادرات است که البته این هم شرایط و ضوابط خودش را دارد اما با توجه به وجود مشتریانی در اطراف کشور می‌تواند یکی از گزینه‌های پیشنهادی برای حل این مشکل باشد.

حسین کاظمی ـ روزنامه نگار و کارشناس کشاورزی

ماهنامه دام و کشت و صنعت-شماره ۲۶۲- سال ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای