آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24262

قیمت تراکتور رو به کاهش

قیمت تراکتور درحالی رو به کاهش است که کارشناسان معتقدند توقف تسهیلات خرید تراکتور و اقدام تراکتورسازی به فروش نقدی در بازار، عرضه و تقاضا را غیرواقعی ساخت

قیمت تراکتور رو به کاهش

توقف تسهیلات خرید تراکتور بازار را به هم ریخت

قیمت تراکتور درحالی رو به کاهش است که کارشناسان معتقدند توقف تسهیلات خرید تراکتور و اقدام تراکتورسازی به فروش نقدی در بازار، عرضه و تقاضا را غیرواقعی ساخت و حال توزیع زیاد قیمتها را کاهشی کرده است.
اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار؛ بخش کشاورزی که ارتباط مستقیمی با تامین امنیت غذایی کشور دارد با چالش های بسیاری مواجه است و یکی از این چالش ها به بحث تجهیزات و ماشین آلات سنگین کشاورزی بر می گردد. به طوری که از یکسو بالا رفتن قیمت تراکتور طی سالهای اخیر دامنگیر کشاورزان شده و از سوی دیگر راضی نبودن خریداران از محصولات تراکتور سازی خود بسیار چالش برانگیز شده است.

از اصلی ترین انتقادات وارد به بخش توقف چند ماهه اعطای تسهیلات خرید تراکتور است

در کنار این مساله در حالی که تسهیلات برای خرید تراکتور داده می شد مدتی در پروسه اعطای این تسهیلات برای خرید تراکتور وقفه افتاد. به طوری که علی عباسی زاده گفت: تا جایی که بنده می دانم بانک کشاورزی معمولا تسهیلات خرید تراکتور را به کشاورزان و متقاضیان می دهند اما شنیده ها حاکی است هنوز اعتبارات این بخش باز نشده است. اگرچه گفته می شود در حال پیگیری برای راه اندازی روند اعطای این تسهیلات است.
عباسی زاده افزود: بنابراین یکی از اصلی ترین انتقاداتی که طی چند ماهه اخیر به این بخش وارد بوده همین توقف تسهیلات خرید تراکتور است.
با این وجود به گفته قالیباف، سخنگوی وزارت صمت سه مجموعه تراکتور سازی ایران، کمیته امداد و بانک تجارت توافقنامه اعطای تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی را با سود ۴درصد و پرداخت ۷ ساله برای خرید تراکتور اخیرا امضا کرده اند.

وقتی تراکتورسازی اقدام به فروش تراکتور در بازار آزاد کرد، خریداران بسیاری تراکتور خریداری کردند و نگه داشتند که با قیمت بالا در بازار بفروشند و از این راه سود و درآمدی کسب کنند، لذا الان توزیع تراکتور در بازار زیاد شده و قیمت ها کاهش یافته است.
قالیباف در ادامه بیان داشت: نیاز سالانه تراکتور ۲۰ هزار دستگاه است و امسال، ۳۵ هزار تراکتور تولید خواهد شد و این رشد تولید هم باعث حذف تقاضای سرمایه‌ای و بازار آزاد و هم باعث افزایش صادرات خواهد شد. با این وجود بازار خرید و فروش تراکتور با حواشی بسیاری همراه است که تا حدودی به فروش تراکتور در بازار آزاد برمیگردد. به طوری که به گفته سخنگوی وزارت صمت بازار آزاد تراکتور در حال حذف شدن است و از سوی دیگر با افزایش تولید تراکتور، اختلاف قیمت کارخانه با بازار به شدت کاهش یافته است.

اختلاف قیمت کارخانه ای تراکتور با بازار آزاد در حال کم شدن است

دبیر انجمن ماشین آلات کشاورزی کشور نیز با تایید کاهش قیمت تراکتور گفت: الان قیمت تراکتور متعادل است؛ به عنوان مثال تا پیش از این اختلاف قیمت کارخانه ای تراکتور ۳۹۹ با بازار آزاد حدود ۲۰۰ میلیون تومان بود اما الان نرخ این تراکتور تا ۱۱۰ میلیون تومان کاهش یافته است.
وی ادامه دارد: از سوی دیگر در مورد بسیاری از مدل ها نیز قیمت کارخانه با قیمت آزاد تقریبا یکسان است و تنها یک تا دو مدل خاص هستند که هنوز اختلاف قیمت کارخانه ای با آزاد بالا است.
عباسی زاده همچنین در خصوص علت این کاهش قیمت برخی تراکتورها نیز اظهار داشت: موضوع این است که خریداران بسیاری تراکتور خریداری کردند و نگه داشتند که با قیمت بالا در بازار بفروشند و از این راه سود و درآمدی کسب کنند. لذا الان توزیع تراکتور در بازار زیاد شده و قیمت ها کاهش یافته است.
بر اساس این گزارش، یکی دیگر از مسائل پیرامون بازار تراکتور، افزایش کاذب تقاضا برای خرید این کالا است. عباسی زاده در خصوص این افزایش کاذب تقاضا نیز گفت: یکی از مسائل اساسی در کشاورزی ما این است که قبلا یک یا ۲ تراکتور به کل روستا خدمات می داد ولی در طی دو سال اخیر تراکتور تبدیل به یک کالای سوداور سرمایه ای برای کشاورزان و مردم شده است. چون وقتی فرد تراکتور را از تراکتور سازی خریداری می کند ممکن است ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان با بازار آزاد اختلاف قیمت داشته باشد و این به معنا یک درآمد زایی است همان اتفاقی که در صنعت خودروسازی و با قرعه کشی ها صورت می گیرد.

سیستم توزیع تراکتور دچار مشکل شده است

عبدالله نوذری صنعتگران بخش کشاورزی نیز در خصوص وضعیت بازار تراکتور گفت: در بحث تولید تراکتور به نظر من ضعف نداریم اما به نظر می رسد سیستم تورزیع دچار مشکل شده است.
نوذری افزود: الان بر اساس ظرفیت تولیدی که در کشور وجود دارد و برآورد نیازی که می شود قائدتا نباید مشکل داشته باشیم اما یک نکته موثر بر این امر این بود که در یک مقطع زمانی، تسهیلات را بستند و ندادند و تراکتور سازی تولید را انجام داده بود و مجبور بود هزینه های خود را تامین کند لذا اقدام به فروش نقدی کرد.
وی ادامه داد: در این زمان کسانی اقدام به خرید نقدی تراکتور کردند که پول داشتند و تراکتور را در بازار مجددا عرضه کردند به این ترتیب احتمالا تعادل عرضه و تقاضا با این اقدام به هم خورد چون محصول به دست کسانی که استفاده کننده نبودند رسید.
تراکتورهای فروخته شده در بازار آزاد توسط تراکتورسازی جزو عرضه و تقاضای واقعی این کالا به حساب نمی آید
نوذری در خصوص تغییرات قیمت ها بعد از زیاد شدن عرضه در بازار نیز اظهار داشت: قیمت تولید کننده یک مبلغ مشخص است اما قیمت ها در بازار غالبا نوسان دارد و لذا اگر زمان بگذرد و قیمت ها در بازار متعادل تر هم بشود بهتر می توان در مورد میزان تغییر و تحولات در این بخش اظهار نظر کرد.
این صنعتگر بخش کشاورزی خاطر نشان کرد: تا جایی که ما می دانیم تراکتور سازی سالانه۳۰ هزار تراکتور ظرفیت تولید دارد و اغلب سالها ۲۰ تا ۳۰هزار عدد را هم تولید کرده است در حالی که نیاز بازار به اندازه همین ظرفیت تولید شده هم نیست البته به شرطی که این محصول به دست مصرف کننده برسد.
وی همچنین در خصوص اقدام تراکتورسازی در فروش محصول خود در بازار آزاد و به هم ریختن بازار عرضه و تقاضا نیز گفت: ما به تراکتور سازی حق می دهیم محصول خود را آزاد بفروشد چون باید هزینه ای که صرف تولید کرده است را از جایی به اصطلاح تامین کند و برگرداند و نمی تواند محصول خود را در انبار قرار بدهد تا شاید یک زمانی فروش برود. اما عرضه ای که به سبب فروش تراکتور سازی در بازار آزاد و به صورت نقدی صورت گرفته است را نمی توان جز عرضه و تقاضای واقعی حساب کرد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای