آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24059

قیمت گذاری دستوری عامل رکود تولید گوشت مرغ

دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره ای گوشت مرغ کشور گفت: کشور توان تولید سالانه بیش از سه میلیون تن گوشت مرغ دارد با اینحال قیمت گذاری دستوری تولید را برای بخش

قیمت گذاری دستوری  عامل رکود تولید گوشت مرغ
دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره ای گوشت مرغ کشور گفت: کشور توان تولید سالانه بیش از سه میلیون تن گوشت مرغ دارد با اینحال قیمت گذاری دستوری تولید را برای بخش خصوصی دشوار کرده است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از بازار ، رضا مبصری با بیان اینکه کشورمان یکی از قطب های تولید گوشت مرغ در جهان است، اظهار کرد: مکانیزم عرضه و تقاضای مرغ دارای سیستم منحصر به خود است و آنگونه که در صحبت ها به سادگی تشریح می شود، نیست.
دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره ای گوشت مرغ کشور با تأکید بر اینکه هم اکنون در کشور سه عامل نهاده کافی، زیرساخت و تکنولوژی تولید وجود دارد، ادامه داد: کشور ما توان تولید سالانه بیش از سه میلیون تن گوشت مرغ را دارد به همین دلیل کمبود این کالا در بازار منطقی نیست ازین رو باید دلیل کمبود مرغ در بازار به شکل کامل بررسی شود.
وی با بیان اینکه مرغدار به دلایلی برای تولید ذی نفع نیست، افزود: تولیدکننده باید اطمینان خاطر داشته باشد که زیر ساطور قیمت گذاری نمی رود و متضرر نمی شود.
مبصری با تأکید بر اینکه نباید ظرفیت های اقتصادی کشور و زیرساخت ها به همراه نیروی کار و اشتغال بلااستفاده بماند، خاطر نشان کرد: کشاورزی در اقتصاد ایران با احتساب فروش نفت هفت درصد و بدون آن ۱۱ درصد نقش دارد.
دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره ای گوشت مرغ کشور اضافه کرد: این آمار در حالی انتشار یافته که نقش کشاورزی در اشتغال کشور ۱۸ درصد عنوان شده است.
وی با بیان اینکه ادامه روند قیمت گذاری دستوری منجر به زیان تولیدکننده و کاهش شدید اشتغال می شود، تصریح کرد: دولت در طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مقرر کرده بود که بخش تقاضا را تقویت می کند.
وی کاهش تقاضا را عاملی بر کاهش تولید برشمرد و با بیان اینکه در تعریف تقاضا موفق نبودیم، گفت: یارانه پرداختی دولت برای تقاضای کل «بخش عمومی» نباید توسط خریدار منحرف و در بخش دیگری مصرف شود.
مبصری در خصوص تقاضای «بخش دولتی» عنوان کرد: تقاضای دولتی به اشکال مختلف از قبیل خرید ذخیره ای، سبد کالا، مصارف نظامی و پادگان ها و سایر موارد می تواند تولید مرغ را تحت پوشش قرار دهد اما ظرفیت سردخانه های کشور و توانایی مالی دولت مانع خرید زیاد است.
وی صادرات را سومین عامل افزایش تولید در کشور دانست و افزود: صادارت مرغ از ابتدای سال جاری تاکنون سه بار با ایجاد موانع دچار ممنوعیت شده که عاملی دیگر بر کاهش تولید است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای