آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18428

قیمت گندم برای نخستین بار به بهای جهانی رسید

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی گفت: امسال برای اولین بار قیمت گندم را به بهای جهانی رسانیم تا تولیدکننده دچار ضرر نشود

قیمت گندم برای نخستین بار به بهای جهانی رسید
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال برای اولین بار قیمت گندم را به بهای جهانی رسانیم تا تولیدکننده دچار ضرر نشود؛ اما خود مجبور به پرداخت اختلاف قیمت ۸۵۰۰ تومانی شده ایم، در این طرح برای نخستین بار پرداختی به کشاورزان به روز خواهد بود.
به گزارش ا خبار سبز کشاورزی ، محمد قربانی، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی ، صبح امروز در مراسم روز قشر سازمان بسیج جامعه کشاورزی که در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم ۴ عبارت کلیدی را محور فعالیت‌ها قرارداده‌ایم، گفت: همه نهادها در راستای اجرای اهداف به ما کمک کردند، یکی از اهداف ما مردمی سازی فعالیت‌ها بود که اثرات آن در نتیجه کار کاملا مشهود است.
وی با بیان اینکه دومین عبارت کلیدی «ما می‌توانیم الگوی کشت را عملی کنیم» بود، ادامه داد: در این زمینه توصیه شد سیاست‌های عملی لحاظ شود از همین رو شاهد پرداخت مستقیم یارانه به کشاورزانی بودیم که زمین سویا داشتند. همچنین موفق شدیم که با گذشت پنج سال از آیین نامه کشت فراسرزمینی آن را اجرایی کنیم.
این مقام مسؤول یادآور شد: به منظور جبران نیاز کشور می‌توانیم با اجرایی کردن آیین نامه کشت محصولات دانش بنیان به خودکفایی برسیم.
وی با تأکید بر اینکه باید شعار ما می‌توانیم را عملی کنیم، یادآور شد: یکبار برای همیشه طبق برنامه چهارم پنجم و ششم توسعه جهادکشاورزی کشت قراردادی را با محصولاتی همچون برنج و پیاز آغاز کردیم که نتیجه قابل قبول بود؛ با اقدامات این چنین خواهیم توانست برای همیشه مشکل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی را حل کنیم.
وی با بیان اینکه برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیازمند سیاست گذاری دقیق هستیم، اظهار کرد: در حال حاضر به ۸ محصول در زمینه تولیدات دانش بنیان دست پیدا کرده ایم؛ وزارت جهاد کشاورزی می تواند با این طرح تا ۳۰ هزار میلیارد از انبار خود مولد سازی داشته باشد.
قربانی با بیان اینکه چهارمین سیاست‌های علم پشتیبانی است، اظهار کرد: برای عبور از فضای چندساله گذشته نیاز داریم از نخبگان و صاحبان علم کمک بگیریم. ما تضمین کرده ایم وزارت جهاد کشاورزی محصولات دانش بنیان را در بازار ایجاد می‌کند.

پرداخت اختلاف قیمت ۸۵۰۰ تومانی گندم توسط دولت

وی تصریح کرد: امسال برای اولین بار قیمت گندم را به بهای جهانی رسانیم تا تولیدکننده دچار ضرر نشود؛ اما خود مجبور به پرداخت اختلاف قیمت ۸۵۰۰ تومانی شده ایم، در این طرح برای نخستین بار پرداختی به کشاورزان به روز خواهد بود.
وی با بیان اینکه با قانون تمرکز احیای بخش کشاورزی شروع شد و اقدامات مثبتی صورت گرفته است، ادامه داد: در راستای قیمت گذاری زعفران، ۱۵ هزار میلیارد تومان برای حمایت از توسعه سرمایه گذاری تسهیلات پرداخت شده است.
این مقام مسؤول با اشاره به اینکه اقدامات بسیاری انجام شده که به جهاد تبیین نیاز دارد، اضافه کرد: قرارگاه تأمین مالی سرمایه گذاری رصدخانه صدور استاد کشاورزی راه اندازی شد، همچنین هدفمندسازی یارانه‌های مردمی از دیگر اقدامات با بود که در سه مرحله اجرایی شد.
این مقام مسؤول با بیان اینکه صدها ساعت صرف تبیین اهداف و اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها بودیم، اظهار کرد: دشمن داخلی و خارجی از هدفمندسازی یارانه‌ها ناراحتند؛ اقدامات مختلفی از کمبود نهاده‌ها و یا جوجه ریزی در بیابان از جمله کارهای بنیادی بود که در این راستا صورت گرفت. تقاضا داریم بسیجیان اقناع اطلاعاتی را داشته باشند.

برای سال زراعی آینده هم محدودیت و هم ممنوعیت محصولات آب‌بر را خواهیم داشت

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۳ هزار و ۵۰ واحد طیور از تسهیلات استفاده کردند، یادآور شد: همچنین ۳ هزار و ۵۰۰ بهره بردار از حوزه دام و طیور استفاده کردند.
باقری در بخش دیگری با اشاره به اینکه برای سال زراعی آینده هم محدودیت و هم ممنوعیت محصولات آب‌بر را خواهیم داشت، اضافه کرد: تولید محصولات جایگزین پیشنهاد می‌شود، همچنین با پرداخت یارانه مستقیم این جذابیت را ایجاد می‌کنیم که کشاورزان به این سمت سوق پیدا کنند تا بتوانیم بحران‌های آبی پیش روی این قشر را کنترل و مدیریت کنیم.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس تمام تحلیل‌ها اعتقاد داریم این بحران تا ۵ سال آینده ادامه خواهد داشت و باید به جهت دهی محصولات کشاورزی اقدام کنیم، بسیاری از کشورهای اطراف تغییر و تحولاتی ایجاد کردند و در ایران وزارت جهاد کشاورزی همان امنیت غذایی معادل امنیت ملی است./فارس
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای