آخرین خبرها:
شناسه خبر: 27546

مازوت سوزی 14نیروگاه بخاری در کشور از 16 نیروگاه

هواي تهران هنوز آلوده است و به محض اينکه اسم آلودگي هوا مي‌آيد نامي هم از مازوت و سوختن آن در هوايي که وارد ريه‌هاي مردم مي‌شود، به‌ميان مي‌آيد.

مازوت سوزی 14نیروگاه بخاری در کشور از 16 نیروگاه
هواي تهران هنوز آلوده است و به محض اينکه اسم آلودگي هوا مي‌آيد نامي هم از مازوت و سوختن آن در هوايي که وارد ريه‌هاي مردم مي‌شود، به‌ميان مي‌آيد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ صنايع و نيروگاه‌ها براي توليد برق و گاز از سوخت بي‌کيفيت مازوت استفاده مي‌کنند و دليلشان هم اين است که ما تحريم هستيم و نمي‌توانيم سوخت جايگزين داشته باشيم.
اما اين مازوت، اين متهم رديف اول آلودگي هوا لااقل در اذهان و افکار عمومي اصلا چيست؟ به گفته متخصصان، مازوت نوعي نفت کوره به شمار مي‌آيد که کيفيت پايين و ويسکوزيته بالايي دارد و در نيروگاه‌هاي حرارتي و موارد مشابه از آن استفاده مي‌شود. در اروپا و ايالات متحده، ترکيب مازوت شکسته به گازوئيل تبديل مي‌شود.
بیشتر بخوانید: ترک فعل دستگاه‌ها عامل آلودگی هوا در تهران
به گزارش سايت علمي و آموزشي «فرادرس»، مازوت که به‌طور عمده توسط کشورهاي روسيه، قزاقستان، آذربايجان، ترکمنستان و ايران توليد مي‌شود براي گرم کردن بويلرها (ديگ بخار) جهت توليد بخار مورد استفاده قرار مي‌گيرد چراکه اين ماده، ‌گرماي سوختن بسيار بالايي دارد. از عوامل مهم در درجه‌بندي اين سوخت بايد به محتواي گوگرد آن اشاره کرد که متاثر از منبع اصلي آن است.
در حمل و نقل مازوت به‌طور معمول به اين سوخت، «نفت کثيف» (Dirty Oil) مي‌گويند و از آنجا که ويسکوزيته بسيار بالايي دارد، پمپ کردن آن به تجهيزات خاصي نيازمند است. مازوت و ساير سوخت‌ها زماني که آن‌ها را در هوا تنفس يا اين‌که آب‌و غذاي آلوده را مصرف کنيد و همچنين هنگام تماس پوست با اين مواد، همچنين اگر محل کار يا زندگي شما در نزديکي کارخانه‌ها و نيروگاه‌هايي باشد که از اين سوخت استفاده مي‌کنند، مازوت و ساير سوخت‌ها وارد بدن مي‌شوند و اثرات زيانبار و کشنده‌اي بر محيط زيست و سلامتي انسان مي‌گذارند که در انتهاي اين گزارش به آن‌ها اشاره مي‌شود.
درابتداي بحث مازوت‌سوزي در مواردي اصل اين قضيه را تکذيب و به تدريج در مناطقي مثل اصفهان تاييد کرده و همان‌طور که ذکر شد، گفتند که چاره‌اي ندارند.
در تهران هم اخيرا داريوش گل‌عليزاده، سرپرست مرکز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط‌زيست، مازوت سوزي در تهران را به کلي تکذيب کرده و البته گفته که «از بين 16 نيروگاه بخاري در کشور 14 نيروگاه مازوت سوزي دارند.»
سرپرست مرکز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط‌زيست، درباره مازوت‌سوزي در نيروگاه‌هاي بخاري تهران، گفته: «تنها نيروگاه بعثت در منطقه 16 تهران قابليت مازوت‌سوزي دارد که از سال 93 با حکم قضائي اين بخش آن پلمب شده است.»
داريوش گل‌عليزاده، با بيان اينکه مازوت در نيروگاه‌هاي بخاري يا توسط صنايع سوزانده مي‌شود، مدعي شده که «صنايع ما در چند روز اخير قطعي گاز نداشتند که بخواهند به سمت سوخت دوم و مازوت‌سوزي بروند. نيروگاه‌هايمان نيز مازوت سوزي نداشته‌اند.»
شايد بخش مهم صحبت‌هاي او اينجا باشد که مازوت‌سوزي در برخي نيروگاه‌هاي کشور را تاييد کرده و اين طور توضيح داده که: «از 16 نيروگاه بخاري در کشور 14 نيروگاه مانند نيروگاه طوس در مشهد، مفتح در همدان، سهند بناب در تبريز، ايرانشهر در سيستان و بلوچستان، شهيد منتظري در اصفهان، شهيد منتظر قائم در البرز، شهيد رجايي در قزوين و بندرعباس مازوت‌سوزي دارند.»

علت آلودگي هوا مازوت سوزي نيست!

سرپرست مرکز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط‌زيست علت آلودگي هوا را مازوت‌سوزي ندانسته و دو نمونه آورده که «تا دو سال گذشته در تبريز مازوت‌سوزي نداشتيم اما آلودگي هوا بود. در اين مواقع مي‌توان گفت مصرف مازوت عامل ايجاد آلودگي هوا نيست اما مي‌تواند در شهرهايي که در مجاورت نيروگاه‌ها هستند، تشديدکننده آلودگي هوا باشد. بدين جهت در سال‌هاي گذشته با وجود مصرف صرفا گاز، به علت وارونگي دما، آلودگي هوا داشتيم.»
گل‌عليزاده در واکنش به نامه منتشر شده که محيط زيست از مازوت‌سوزي بيش از چهار نيروگاه خبر داشته اما آن را تکذيب کرده است، گفته: «ما هيچ وقت مازوت‌سوزي در کشور را تکذيب نکرديم. تنها مازوت‌سوزي در تهران را تکذيب مي‌کنيم چراکه واقعا چنين چيزي وجود ندارد.»
از او پرسيده شده که آيا نيروگاه بخاري منتظرقائم در البرز به علت نزديکي به تهران بر آلودگي پايتخت تاثير ندارد و گل عليزاده، اينطور پاسخ داده است که «مسير باد داراي اهميت است. منتظر قائم حدود سه هفته است که به علت کمبود گاز و براي توسعه درحال مازوت‌سوزي است. انتشار آلودگي از منتظر قائم به سمت شهر قدس و اسلامشهر خواهد بود.»
به گفته سرپرست مرکز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط‌زيست «نيروگاه شهيدرجايي قزوين اگر مي‌توانست با باد 30 کيلومتر آلايندگي را جابه‌جا کند اصلا مشکلي وجود نداشت. ما به دنبال چنين وزش بادي هستيم چراکه آلايندگي منتشر شده را تخليه و رقيق مي‌کند اما به‌طور کلي مسير باد شهيدرجايي به سمت اشتهارد و نظر‌آباد است و تهران در مسير آن نيست.»
گل‌عليزاده همين‌طور، به علت آلودگي هواي تهران اشاره کرده و گفته: در نيمه دوم سال که وارد فصل سرد مي‌شويم، با توجه به وارونگي دما، عدم وزش باد و سکون هوا آلودگي هوا را خواهيم داشت. در سال 97 شرايط جوي بسيار خوبي به علت باد و باران داشتيم، به گونه‌اي که سال 97 از بهترين سال‌ها به جهت تعداد روزهاي سالم و شرايط مطلوب بود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای