آخرین خبرها:
شناسه خبر: 20221

مردم راضی، مرغداران ناراضی

افزایش تولید مرغ در ماه‌های اخیر، اگرچه مرغداران را بابت فروش محصولاتشان نگران کرده اما فراوانی آن در بازار سبب کاهش قیمت‌ها و افزایش توان خرید مردم شده

مردم راضی، مرغداران ناراضی

فراوانی مرغ در بازار سبب کاهش قیمت‌ و افزایش توان خرید مردم شد

افزایش تولید مرغ در ماه‌های اخیر، اگرچه مرغداران را بابت فروش محصولاتشان نگران کرده اما فراوانی آن در بازار تا حدودی سبب کاهش قیمت‌ها و افزایش توان خرید مردم شده است.
اخبار سبز کشاورزی : مرغداران این روزها منتقد عملکرد دولت در خرید محصولاتشان هستند. درخواست وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش جوجه‌ریزی را یادآوری می‌کنند و وعده‌هایی که برای خرید محصولات آن‌ها به قیمت مصوب داده می‌شد.
یکی از تولیدکنندگان مرغ اصفهان در این باره گفت: اوضاع خرید مرغ زنده در اصفهان چندان مطلوب نیست و شرکت پشتیبانی امور دام، محصولات را به طول عادلانه خریداری نمی‌کند و بیشتر خریدها مربوط به اطراف اصفهان است.
وی افزود: کشتارگاه‌ها نیز زیر قیمت رهتاب و از طریق واسطه، مرغ‌ها را خریداری می‌کنند و در این میان تقاضای مصرف کننده کاهش یافته است.
این تولیدکننده اصفهانی بیان کرد: از ۶۳ هزار قطعه مرغ تولیدی که داشتیم، طی روزهای اخیر فقط ۴ هزار قطعه آن به فروش رفت و به نظر می‌رسد تولیدکنندگانی که در پی جوجه‌ریزی هستند باید در تصمیم خود تجدید نظر کنند.
تولیدکنندگان مرغ علاوه بر اینکه از افزایش تولید جوجه خبر می‌دهند و از بی‌تفاوتی تولیدکنندگان مرغ مادر گلایه دارند، نسبت به عملکرد سامانه رهتاب نیز نقد دارند و معتقدند که فارغ از چارچوب این سامانه می‌توانند تولیدات خود را در بازارهای مختلف به فروش برسانند.

مازاد تولید مرغ، مدیریت شود

یکی از تولیدکنندگان مرغ در اصفهان گفت: مازاد تولید باید مدیریت شود و مدیریت نادرست بازار را نمی‌توان به پای تولیدکننده نوشت.
وی افزود: تولیدکننده باید تولید کند و عدم تولید سبب ایجاد مشکلات دیگری در بازار مرغ و جامعه می‌شود. اگر مازاد تولید داریم علت آن تولید کننده نیست بلکه به مدیریت ناصحیح برمی‌گردد که سامانه‌هایی مانند رهتاب باید آن را مدیریت کنند. در واقع مسئولان باید نیاز روز را بررسی و طبق آن مجوز تولید صادر کنند.

توان جذب مرغ کم است

حسین ایراندوست معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در پاسخ به انتقاد مرغداران گفت: امروز با مازاد تولید مرغ مواجه هستیم و کاهش قیمت رخ داده و توان جذب مرغ کم است که البته این اتفاق مختص به اصفهان نیست.
وی افزود: همه استان‌ها این روزها شاهد چنین شرایطی هستند اما به وسیله سامانه رهتاب سعی ما بر این است که افت قیمت در کمترین میزان اتفاق بیفتد و علاوه بر این در جذب مرغ، سن و وزن رعایت شود. ضمن اینکه در حداکثر توان مرغ با بالاترین قیمت جذب شود.
ایراندوست تصریح کرد: متأسفانه افت قیمت زیاد در همه استان‌ها و محدودیت تونل‌های انجماد در کشتارگاه‌ها، قابلیت جذب مرغ را کاهش داده است.
وی ادامه داد: اعلام کردیم که ۲ هزار تن سهمیه صادرات گوشت مرغ را از اصفهان داریم و از صادرکنندگان دعوت کردیم که سریع‌تر نسبت به صادرات اقدام کنند. به کشتارگاه نیز اعلام کردیم هر مقدار گوشت مرغ را که جذب کنند مجاز هستند آن را در هر بازاری به فروش برسانند.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاوزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: همچنین به مرغداران اعلام کردیم مرغ خود را با هر قیمتی که می‌توانند در خارج استان به فروش برسانند و ما با آن‌ها در این زمینه همکاری می‌کنیم.
وی بیان کرد: همچنین از شرکت پشتیبانی امور دام درخواست کرده‌ایم که با حداکثر توان نسبت به جذب مرغ اقدام کند. با توجه به محدودیت کشتارگاه‌ها و سردخانه‌ها و تونل‌های انجماد، مجوز ۳ کشتارگاه مرغ داده شده تا با بالاترین ظرفیت تونل انجماد و سردخانه ایجاد شود و در شرایط مشابه امروز محدودیت انجماد و سردخانه قدرت جذب مرغ مازاد را از ما نگیرد.

مصرف کننده راضی است

اما مصرف‌کننده مرغ فارغ از شرایطی که بر تولیدکنندگان می‌گذرد این روزها مرغ را با قیمتی پایین‌تر درب مغازه خریداری می‌کند.
یکی از شهروندان اصفهانی گفت: طی روزهای اخیر شاهد کاهش چند هزار تومانی مرغ بودیم که گفته می‌شود به علت فراوانی تولید مرغ است. به هر حال این شرایط برای مصرف کننده بهتر از زمانی است که مرغ را چندین هزار تومان گران‌تر از امروز خریداری می‌کردیم.
محمد علی فروغی ابری رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان نیز در این ارتباط گفت: افزایش جوجه‌ریزی درماه‌های قبل سبب شده که فراوانی مرغ را شاهد باشیم. در کنار آن کاهش قدرت خرید مردم نیز باعث می‌شود که فروش در بازار کم شود و قیمت‌ها نوسان داشته باشد.
وی افزود: اکنون سقف قیمت مرغ ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است و از امروز احتمالاً با کاهش ۹ هزار و ۸۰۰ تومانی، مرغ حدوداً ۵۰ هزار تومان درب مغازه فروخته می‌شود.
فروغی اظهار کرد: در استان‌های اطراف قیمت مقداری پایین‌تر است و گاهی فروشندگان از این مناطق مرغ می‌آورند و این باعث می‌شود بهای مرغ کمتر شود.
وی با اشاره به وفور مرغ در بازار بیان کرد: با فرارسیدن ماه محرم نیز مشکلی نداریم و هیأت‌ها در حال مراجعه به ما و معرفی برای دریافت مرغ هستند. با توجه به نیاز هیأت‌های مذهبی، مشکلی بابت تأمین مرغ نداریم و شرایط کامل عادی و تحت مدیریت است.
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان قیمت مرغ زنده و گوشت مرغ تا اطلاع ثانوی به شرح زیر است: مرغ زنده ورودی، ۳۳ هزار تومان، کرایه حمل مرغ زنده ۶۱۰ تومان. گوشت مرغ درب کشتارگاه ۴۶ هزار و ۸۰۰ تومان، هزینه حمل گوشت مرغ، ۷۰۰ تومان. گوشت مرغ درب واحد صنفی ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت مصرف کننده ۵۰ هزار و ۳۵۰ تومان.
آن طور که رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان می‌گوید، از امروز خریداران، مرغ را حدود ۵۰ هزار تومان درب مغازه می‌توانند تهیه کنند. با وجود اینکه کاهش نسبی قیمت مرغ در بازار، ممکن است خریدار را کمی راضی کند اما سو مدیریت در بازار جوجه‌ریزی و تولید مرغ، می‌تواند به شرایطی نابسامان در روزها و هفته‌های آینده منجر شود. آنچه مهم است، تصمیماتی است که مدیران باید برای این میزان از مرغ مازاد بگیرند تا ضمن حمایت از تولیدکننده، بازار نیز اوضاعی آرام و تحت کنترل داشته باشد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای