آخرین خبرها:
شناسه خبر: 17027

مرغ نخریم تولیدکننده نابود خواهد شد

به پیام زیر که نمونه ای از پیام هایی است که این روزها در تحریم خرید مرغ و گوشت و ... در فضای مجازی دست به دست می‌شود، توجه کنید؛

مرغ نخریم تولیدکننده نابود خواهد شد
اخبار سبز کشاورزی : به پیام زیر که نمونه ای از پیام هایی است که این روزها در تحریم خرید مرغ و گوشت و… در فضای مجازی دست به دست می‌شود، توجه کنید؛
«یه مرغ‌فروشی که جزو اتحادیه است، می‌گفت: مرغ روز دوشنبه قیمت روی پلاستیکش می‌خوره 60 تومان. اگر مردم بخرن دیگه همین قیمت می‌ماند؛ اما اگر پنج ـ شش روز نخرند قیمتش برمی‌گرده همون 29 هزار تومان. پس بیایید خریدن مرغ را یک هفته تحریم کنیم و این متن را بفرستید برای همه تا مطلع شوند».
اینکه اوضاع معیشتی مردم وضعیت مناسبی ندارد، درست و باید به صورت عاجل فکری برای آن کرد تا قدرت خرید جامعه بهبود پیدا کند اما واقعیت این است که برای حل هر مشکلی باید راهکار مناسب آن را اندیشید، نه اینکه کار را به جاهای باریک‎تر کشاند و امنیت غذایی جامعه را دچار تهدید و بی‌ثباتی کرد.

کمپین نخریدن مرغ و تخم‌مرغ محکوم به شکست است کمپین نخریدن مرغ و تخم‌مرغ محکوم به شکست است

این روزها فضای مجازی پر است از این قبیل پیام‌ها و درخواست‌هایی که متاسفانه از سر ناآگاهی به‌طور مرتب دست به دست می‌شود.
در پاسخ به همان مرغ ‌فروشی که این حرف را زده، باید گفت که جناب مرغ فروش، خود شما تا چه اندازه با هزینه‌های تولید مرغ توسط مرغداران آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید که در چند سال اخیر مرغداران، دامداران، کشاورزان و دیگر تولیدکنندگان بخش کشاورزی، با چه زیان‌هایی این محصولات را برای جامعه تامین می‌کردند و با چه مجاهدت‌هایی اجازه ندادند در بدترین شرایط اقتصادی که سخت‌ترین تحریم‌ها و محاصره‌های اقتصادی تاریخ و برخی ناکارآمدی‎ها در تصمیم‌گیری و مدیریت، به جامعه تحمیل کرده بود، تولید متوقف شود و مردم ذره‌ای در تامین غذایشان دچار مشکل شوند و از هر نوع غذا و خوراکی به وفور در کشور تولید و عرضه می‌شد؟!
اصلا جناب مرغ فروش، یک سوال! شما خودتان حاضر هستید به اندازه یک درصد از سودهایی که از فروش مرغ نصیب‌تان می‌شود کم کنید تا به قدر قلیلی از سختی مردم کم شود؟!
یا ای همه کسانی که این پیام را دست به دست می‌کنید، شما حاضرید به اندازه یک قرص نان از سفره زن و بچه‌تان بزنید تا بخشی از زیان‌های دامداران، مرغداران و کشاورزان کمتر شود و آنها بتوانند باز هم برای این جامعه غذا تولید کنند؟!
حواسمان باشد که یک طرفه به قاضی نرویم و مانند کسانی نباشیم که «بر شاخ نشسته و شاخ‌بن می‌برند».
پس این نکته را در نظر داشته باشیم که به فرض تحریم خرید و حتی همراهی همه جامعه، این تولیدکنندگان هستند که زیر فشارهای سخت هزینه‎های تولید ورشکست شده و از چرخه تولید خارج می شوند و واضح است که در این شرایط عملا تولید نابود می‌شود. از خود شما بپرسیم، در این شرایط چگونه باید نیاز جامعه تامین شود.

لزوم بهبود معیشت مردم

مشکل این است که دولت به‌عنوان مسئول اقتصاد و کسب وکار ملت، باید در تصمیم گیری های خرد و کلان، مراقب باشد که معیشت مردم را هزینه تصمیم‌گیری های بعضا اشتباه خود نکند. ضمن اینکه از جمله کارهای بسیار اساسی و روی زمین مانده دولت،‌کاهش هزینه های خود دولت است و مسائل به سمتی پیش برود که اگر کشور به هر دلیل دچار شرایط بد اقتصادی شده، سختی آن بر روی دوش همه و حتی خود مسئولان باشد.
ضمن اینکه در تقسیم منابع مملکت منصفانه عمل شود و دولت به گروه های نزدیک به قدرت مانند احزاب، باندها، جناح‌ها و خلاصه هر نوع از رانت‌خواران اجازه ندهد «بیت‌المالی» که متعلق به همه جامعه است، تبدیل به «بیت‌الحال» عده ای اندک شود و سر بقیه مردم بی‌کلاه بماند.
همچنین در بحث عرضه و تقاضا و کشف قیمت واقعی (مانند مرغ کیلویی و…)، منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده به خوبی دیده شود.

حسین کاظمی ـ کارشناس کشاورزی و روزنامه نگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای