آخرین خبرها:
شناسه خبر: 33375

مرکز اسناد دیجیتال اتاق بازرگانی؛ تلاش برای ایجاد قدرت معنوی

دکتر بهمن عشقی، دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران عنوان کرد: اتاق‌های بازرگانی با ماموریت‌های مختلفی ایجاد می‌شوند، اما ماموریت

مرکز اسناد دیجیتال اتاق بازرگانی؛ تلاش برای ایجاد قدرت معنوی
دکتر بهمن عشقی، دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران عنوان کرد: اتاق‌های بازرگانی با ماموریت‌های مختلفی ایجاد می‌شوند، اما ماموریت محوری آن تعامل با حاکمیت در دفاع از منافع اعضاء است که این مسئله نیازمند قدرت است، البته در اینجا جوهر مادی قدرت، چندان مطرح نیست، بلکه از نظر جوهر معنوی عرض می‌کنم.
اخبار سبز کشاورزی ؛ حسین کاظمی | وی توضیح داد: عنصر معنوی قدرت، نیازمند کارآمدی و قوام یا همان «برند» است و باید برندی ساخته شود که به‌عنوان سابقه عملکرد، نشان‌دهنده کارآمدی باشد؛ قوام و کارآفرینی ساخته نمی‌شود، مگر آنکه دوره‌ای از قدمت پشت آن وجود داشته باشد.

قدمت 140 ساله اتاق بازرگانی

عشقی که در مراسم رونمایی از نخستین «مرکز تاریخ تجارت ایران» که توسط اتاق بازرگانی تهران انجام می‌شد، اعلام کرد: امروز با ایجاد «مرکز اسناد دیجیتال» در اتاق تهران، اتفاق بسیار مهمی در این اتاق شکل گرفت و ما مدت‌ها به دنبال ایجاد چنین مرکزی در اتاق تهران بودیم.
وی گفت: اتاق بازرگانی تهران 140 سال قدمت دارد و این اتاق حدود 23 سال از پارلمان بخش دولتی قدمت بیشتری دارد، حتی می‌توانیم ادعا کنیم که اتاق‌ بازرگانی به‌نوعی بنیان‌گذار جامعه مدنی در ایران است؛ همچنین اتاق تهران دومین اتاق بازرگانی در آسیا است و از اتاق بازرگانی استانبول فقط 2 سال جوان‌تر است، با این تفاوت که در سال 1985 تهران یک شهر 80 - 70 هزار نفره بود، اما استانبول مرکز یک امپراتوری و شهری با جمعیتی حدود 400 هزار نفر است که اقتصاد شرق و غرب آسیا را به هم وصل می‌کند و محل استقرار شرکت‌های بزرگ خارجی بوده و از نظر اقتصادی تهران در آن زمان با استانبول قابل قیاس نبوده است.

اتاقی با سابقه فعالیت‌های چشمگیر

وی عنوان کرد: اگر تاریخ اتاق‌ بازرگانی را با همین قدمت 140 ساله مرور کنیم، خواهیم دید که فعالیت‌های زیادی ازجمله در کارهای عام‌المنفعه مانند مدرسه‌سازی، دارالايتام، مسجد، مدارس عالی بازرگانی، موسسه اعتباری، دانشگاه‌ها، چاپخانه، بیمارستان، نشریات مختلف، کتابخانه و… داشته باشد.

مرکز اسناد دیجیتال اتاق بازرگانی

عشقی با بیان اینکه در دوره اخیر ما در اتاق بازرگانی به‌دنبال احیای برخی از اقدامات گذشته بودیم که مسکوت مانده بود، گفت: این نقش احیاگری کامل نمی‌شد، مگر اینکه در فضای مجازی [و فضای وب] نیز حضور جدی داشته باشیم؛ بنابراین با مجوز هیات رئیسه دو موضوع هدف‌گذاری شد؛ یکی ایجاد «ویکی پدیا» به‌عنوان یکی از سایت‌های مرجع در دنیا که هنگام جست‌و‌جو در بسیاری از حوزه‌ها سایت ویکی پدیا ظاهر می‌شود که در این حوزه ما یک صفحه ویکی پدیا ناقص داشتیم، اما در حال حاضر بیش از 170 صفحه ویکی پدیا ایجاد شده که بسیار نظام‌مند و شکیل است.
دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: موضوع دیگر که هدف‌گذاری شده بود، مرکز اسناد است که امروز رونمایی می‌شود و با ایجاد این مرکز اسناد عنصر معنوی قدرت را ملاحظه کردید؛ اسنادی در اینجا وجود دارد که نمونه دیگری ندارد و پیدا کردن نمونه برای آن در جای دیگر، کاری بسیار دشوار است.
عشقی عنوان کرد: این مرکز اسناد از دو جنبه برای اتاق بازرگانی تهران کارآمد خواهد بود؛ جنبه اول از نظر خدمت به اعضاء است؛ به این دلیل که این اسناد برای پژوهشگران و مطالعه‌کنندگان مرکز بسیار قابل توجه است، زیراکه پیشینه اتاق بازرگانی و تاریخ تجارت را در ایران بررسی می‌کند.
موضوع دیگر از بُعد قدمت تاریخی اتاق بازرگانی است که با سند و «فکت‌»های قابل قبول می‎توان آن را ملاحظه کرد که یک کار معمولی نیست.

استفاده از هوش مصنوعی

وی گفت: امیدواریم که در آینده این مرکز اسناد را به هوش مصنوعی نیز مجهز کنیم که امکانات جذاب‌تر و بیشتری در اختیار خوانندگان و علاقه‌مندان قرار دهد.

تاثیرگذاری اتاق بر مسائل مهم

وی به موضوع تاثیرگذاری اتاق بر مسائل سیاسی و اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: اتاق بازرگانی در سال 1885 ایجاد شده و عهدنامه ترکمنچای مربوط 1828 است و حدود 60 سال اختلاف زمانی وجود دارد. بسیاری از مفاد عهدنامه را اتاق بازرگانی تهران نقد کرده است؛ یعنی در عصر بی‌قانونی و در دوره‌ای که فقط شاه دستور می‌داده، اتاق بازرگانی روی مفاد عهدنامه تاثیرگذار بوده است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای