آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23321

مرگ آبخوان‌ها در چهارمحال و بختیاری

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در دشت‌های استان شاهد فرونشست زمین هستیم

مرگ آبخوان‌ها در چهارمحال و بختیاری
سرپرست ادارهکل حفاظت محیطزیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در دشتهای استان شاهد فرونشست زمین هستیم، گفت: پدیده مرگ آبخوان در دشت ها وجود دارد، حتی اگر خشکسالی به پایان برسد و بارشها نیز نرمال شود، بهخاطر فرونشست اتفاق افتاده در این دشتها، آبخوان را از دست خواهیم داد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایسنا ، سعید یوسفپور در خصوص وضعیت دشتهای چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: عمده چالشی که در حوزه دشتهای استان وجود دارد، بهرهبرداریهای ناپایداری است که در سالیان اخیر از دشتها صورت گرفته که این بهرهبرداریها شامل برداشت از آبهای زیرزمینی و کاربریهای تعریف شده بر روی دشتها است.
سرپرست ادارهکل حفاظت محیطزیست چهارمحال و بختیاری افزود: بخش اعظمی از دشت شهرکرد در گذشته مرغزار تالابی بوده که این مسئله از تولید گرد و غبار جلوگیری میکرد، اما جانمایی غلط فرودگاه در این دشت موجب شد که این مرغزار از بین برود، همچنین در این دشت کشاورزی هم انجام میشد که بخشی از این آسیب ها به این مسئله مربوط است.
وی با اشاره به اینکه در فصل تابستان و پاییز دشت شهرکرد و چالشتر بهعنوان کانون گرد و غبار در چهارمحال و بختیاری شناخته میشود، گفت: دشت خانمیرزا نیز یکی از تالابهای اصلی استان بوده که در چند دهه گذشته بهعلت تغییر کاربری به کشاورزی مورد کشت و کار قرار گرفت و هنوز آثار این تالاب در دشت خانمیرزا موجود است.
یوسفپور افزود: علاوه بر تغییر کاربری در دشتهای چهارمحال و بختیاری، شیوه بهره برداری از این دشت ها فراتر از ظرفیت و توان آن بود و باعث شد مخازن زیرزمینی این دشتها تهی شود، اکنون تمامی دشتهای استان بحرانی و ممنوعه بحرانی هستند.
سرپرست ادارهکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در دشتهای استان شاهد فرونشست زمین هستیم، عنوان کرد: پدیده مرگ آبخوان در دشتها وجود دارد، حتی اگر خشکسالی به پایان برسد و بارشها نیز نرمال شود، بهخاطر فرونشست اتفاق افتاده در این دشتها، آبخوان را از دست خواهیم داد.
وی با تاکید بر اینکه باید بهرهبرداری از دشتهای چهارمحال و بختیاری به حداقل برسد، خاطرنشان کرد: تعداد چاهها باید محدود شود، همچنین تغذیه مصنوعی دشتها باید در اولویت قرار بگیرد، زیرا این آبخوانها ذخایر استراتژیک محسوب میشوند و باید اتکا به آبهای زیرزمینی را به حداقل برسانیم، در صورتیکه دسترسی به آب سطحی محدود شد، آنگاه به سمت آبهای زیرزمینی برویم.

باید اکوسیستم تخریب شده در دشت های استان را احیا کنیم

یوسفپور بیان کرد: متاسفانه در دهه های گذشته عمده اتکا در چهارمحال و بختیاری برای تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی سفره آبهای زیرزمینی بوده است، باید تلاش کنیم اکوسیستم تخریب شده در دشتهای استان را احیا کنیم.
سرپرست ادارهکل حفاظت محیطزیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در دشت شهرکرد ناگزیر به ایجاد کمربند سبز هستیم، یادآور شد: باید بخشهایی از مرغزار شهرکرد را احیا کنیم، این کار نیازمند مطالعه است، در دشت خانمیرزا بهنظر میرسد هنوز زمینه احیای بخشهایی از آن تالاب وجود دارد که این کار نیز طبیعتا نیازمند مطالعه، برنامهریزی و جلب مشارکت جوامع مردمی است.
وی ادامه داد: اگر تالاب خانمیرزا احیا شود، علاوه بر حذف شدن یکی از کانونهای گرد و غبار در چهارمحال و بختیاری، یک اکوسیستم طبیعی برای حضور پرندگان وحشی و … نیز فراهم میشود، همچنین جذابیتهای گردشگری نیز ایجاد خواهد شد، سفره آب زیرزمینی دشت خانمیرزا هم تقویت میشود و شرایط بحرانی این دشت که باعث بالا رفتن شوری آب و کاهش کیفیت خاک شده، بهبود پیدا کند.
یوسفپور تصریح کرد: واقعیت سرزمینی ما در چهارمحال و بختیاری این است که سکونتها، صنایع و کشاورزی استان در مناطقی مستقر شده که میزان بارندگی در آن بخشها محدود است و همین موجب ایجاد بحران شد، خشکسالی چند سال اخیر موجب تاثیر تجمعی این بحران شده است و برای طولانی مدت نیازمند برنامهریزی هستیم، اگر بخواهیم مراکز جمعیتی اصلی در استان از جمله دشت شهرکرد، سفیددشت، بروجن و خانمیرزا پایدار بماند، ناگزیر هستیم که برای بهبود دشتهای استان فکر اساسی و به موقع کنیم تا خسارتهای وارده به حداقل برسد.
سرپرست ادارهکل حفاظت از محیطزیست چهارمحال و بختیاری در خصوص هدایت روانآبها به سمت دشتها، توضیح داد: بهترین راه برای احیا و پایداری دشتهای استان تغذیه مصنوعی دشتها است، بهترین منبعی که اکنون در اختیار داریم، باران و نزولات آسمانی است که بهترین کار مدیریت این منبع و هدایت به سمت دشتها خواهد بود که آثار تجمعی بحران در دشتها را کاهش بدهیم.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای