آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26162

مرگ باکلان‌ها در خزر

باکلان‌ها گونه‌ای از پرندگان هستند که هر ساله در تورهای صیادی گرفتار و خفه می‌شوند و این شکل از مردن، در تمام خط ساحلی شمال کشور از مازندران، گیلان و گلستان

مرگ باکلان‌ها در خزر
باکلان‌ها گونه‌ای از پرندگان هستند که هر ساله در تورهای صیادی گرفتار و خفه می‌شوند و این شکل از مردن، در تمام خط ساحلی شمال کشور از مازندران، گیلان و گلستان به وفور دیده می‌شود.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ چهار روز است که پرندگان مهاجر ساحل چاف، مثل سال‌های گذشته تلف می‌شوند.طبق آمار گفته می‌شود مرگ و میر آن‌ها در این چهار روز به ۱۳۸ قطعه رسیده است.
باکلان‌ها گونه‌ای از پرندگان هستند که هر ساله در تور‌های صیادی گرفتار و خفه می‌شوند و این شکل از مردن، در تمام خط ساحلی شمال کشور از مازندران، گیلان و گلستان به وفور دیده می‌شود.
در همین زمینه پرونده قضایی هم علیه پره صیادی تشکیل شده، اما با وجود این هر سال همین بساط وجود دارد. مرگ پرندگان مهاجر در تالاب‌ها و سواحل دریای خزر موضوع جدیدی نیست، درباره علت آن هم حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد. از گیر افتادن در پره‌های صیادی به وسیله تور‌های صیادان تا شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان.
تور‌های ماهیگیری سواحل جنوبی کاسپین، سال‌هاست که سفره مشترک صیادان و پرندگان است. سفره‌ای که در لحظه جمع شدن، علاوه بر اینکه صحنه نابی از همزیستی مرغ ماهی‌خوار و صیاد را ایجاد می‌کند، اما مشکلات و چالش‌هایی را هم به وجود می‌آورد که آن هم کشتار و تلف شدن این نسل از مرغ‌های دریایی است.
امسال نیز درست مانند سال‌های گذشته اخباری مبنی بر تلف شدن تعدادی از باکلان‌ها در ساحل چاف چمخاله منتشر شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست لنگرود، این خبر را تأیید می‌کند و به «ایران» می‌گوید: شانزدهم آذر ماه گزارش مردمی از تلفات و کشتار پرندگان مهاجر در حاشیه ساحل چاف دریافت کردیم.
آنطور که حسین جهش می‌گوید: براساس شواهد موجود تعداد ۱۳۸ قطعه باکلان در تور صیادان پره گرفتار و خفه شده بودند.
او با اشاره به سابقه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تأکید می‌کند که در ابتدا گمان بردیم که ممکن است مرگ پرندگان به دلیل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باشد، به همین جهت با هماهنگی و همراهی با کارشناسان اداره دامپزشکی در منطقه حضور پیدا کردیم و با پایش‌ها و بررسی‌های صورت گرفته دلیل مرگ آن‌ها خفگی اعلام شد.
فصل صید ماهیگیران صیادان مازندرانی از نیمه دوم سال تور‌های ماهیگیری خود را به امید رزق و روزی در سواحل خزر پهن می‌کنند، اما پرندگان، ماهی‌ها را سهم خود می‌دانند آن‌ها همیشه ماهی‌خوار خزر بوده‌اند. نشستن ماهیگیر‌ها بر سر سفره آبی خزر، اما باعث می‌شود تا باکلان‌ها هر پاییز مرگ را به منقار بکشند. مرگ‌هایی که به واسطه تور‌های پره صیادان شکل می‌گیرد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست لنگرود، درخصوص سابقه این مرگ‌ومیر معتقد است که نمی‌توان سابقه دقیقی از این ماجرا ارائه کرد، زیرا در یک سال ممکن است این اتفاق ایجاد نشود، اما از سوی دیگر ممکن است چند سال پیاپی این وضعیت وجود داشته باشد.
اما به هر حال در همین خصوص پرونده قضایی علیه پره صیادی تشکیل و در اختیار مقام قضایی قرار گرفته است. پرنده‌هایی با پرواز تند و تیزپرواز باکلان‌ها دیدن دارد. باکلان‌ها در یک دسته و در یک خط با گردنی فراز و پروازی تند و تیز و شتابان سینه آسمان را می‌شکافند و به دل دریا پیوند می‌دهند.

شیرجه‌ای که در فصل ماهیگیری به مرگ آن‌ها می‌انجامد

جهش می‌گوید: صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش سنتی پره است؛ به این صورت که تور‌هایی با ارتفاع و طول مشخص به‌صورت نیم دایره پهن می‌شوند و در یک شعاع حدود ۶۰۰ متری تجمع ماهیان در وسط پره است.
باکلان‌ها هنگام بالا کشیدن تور توسط صیادان در دسته‌های زیاد به تور‌های صیادان هجوم می‌آورند و تعدادی در اثر گیرکردن در تور‌ها دچار خفگی می‌شوند.
او ادامه می‌دهد: بار‌ها با تعاونی‌های شرکت صیادان پره صحبت کرده‌ایم و به آن‌ها پیشنهاد داده‌ایم که برای کاهش تلفات با قایق موتوری، سروصدا ایجاد کنند تا باکلان‌ها از تور و ماهی‌های گرفتار در تور دوری کنند، اما گاهی این اتفاقات به صورت غیرعمد می‌افتد و شاهد مرگ‌و‌میر تعدادی از باکلان‌ها می‌شویم.
به گفته رئیس اداره محیط زیست لنگرود؛ با توجه به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، امسال در سواحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان هیچگونه پروانه شکاری پرندگان صادر نشده است و در این سه استان شکار و صید ممنوع است و در صورت برخورد خاطیان به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای