آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22942

مرگ حیات در خلیج فارس

برخلاف آنچه در میان افکار عمومی مطرح است، کشورهای همسایه ایران در خلیج فارس مشغول جارو کردن ذخایر پروتئینی آب‌های خلیج فارس و دریای عمان هستند.

مرگ حیات در خلیج فارس
برخلاف آنچه در میان افکار عمومی مطرح است، کشورهای همسایه ایران در خلیج فارس مشغول جارو کردن ذخایر پروتئینی آب‌های خلیج فارس و دریای عمان هستند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ، نادر کریمی جونی: تا چندی پیش تصور می‌شد که ایران از شرکت‌های چینی دعوت کرده تا به خلیج فارس بیاید و ماهیان این پهنه دریایی را صید کنند.
در آن هنگام صید ترال که طی آن کف دریا با صندوق‌‌های توری بزرگ جارو می‌شد؛ به‌عنوان مهم‌ترین عامل نابودی زیست‌بوم آب‌های جنوبی ایران شناخته می‌شد. ایرانیان در برابر انتشار این اخبار واکنش‌های تند نشان می‌دادند و دولت حسن روحانی را به‌خاطر آنچه فروش خلیج فارس به بیگانه توصیف می‌کردند، سرزنش می‌نمودند.
در آن زمان مقامات مختلف جمهوری اسلامی ایران و ازجمله محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشور، صراحتاً هرگونه دعوت از چینی‌ها و دادن چک سفید امضاء برای برداشت و مصرف ذخایر آبزیان خلیج فارس را انکار می‌کردند و می‌گفتند در واقع این شرکت‌ها و نهادهای غیردولتی ایرانی هستند که در همکاری با چینی‌ها به صید ترال می‌پردازند.
مقامات دولت حسن روحانی توضیح می‌دادند که از این بابت هیچ‌گونه مسئولیتی متوجه دولت و حکومت جمهوری اسلامی نیست و برای قطع صید ترال کافی است که شهروندان ایرانی ساکن جنوب کشور همکاری خود را با شرکت‌های چینی قطع کنند.
حالا ماهی‌گیران می‌گویند در واقع این کشورها همسایه هستند که به جارو کردن منابع آبزیان دریاهای اطراف ایران مبادرت کرده‌اند.
در این باره از پس از استقلال کشورهای جمهوری شوری سابق، آذربایجان همواره متهم اصلی آلوده‌‌سازی و برداشت بی‌رویه آب از دریاچه خزر و نیز صید بی‌رویه ماهیان و بلاخص خاویاری دریای خزر بود و در جنوب نیز کشورهایی مانند امارات متحده، بحرین، عمان و قطر همکاری‌های مشترک و پرحجمی را با شرکت‌های چینی و اروپایی صیادی برقرار کرده و مشغول صید و در واقع جارو کردن و اتمام منابع پروتئینی دریای عمان و خلیج فارس هستند.
چنانکه صیادان ایرانی برای انجام صیدهای پرثمر مجبور شده‌اند به آب‌های آزاد در پس کرانه‌های دریای عمان بروند، آمار رفتن به آب‌های آزاد هزینه‌هایی دارد و امکاناتی را می‌طلبد که تامین آن از سوی ماهی‌گیران خرده‌پا و محلی امکان‌پذیر نیست.
در واقع، ماهی‌گیران محلی مهم‌ترین زیان‌دیدگان این سرقت آبزیان از سوی همسایگان هستند. ساده لوحی است اگر تصور شود که پرورش بچه ماهی برای تقویت ذخایر دریایی در خلیج فارس می تواند موثر باشد و صیدهای پر حجم همسایگان را جبران کند؛ چراکه در صید ترال در واقع همه چیز حتی صدف‌ها و نرم‌تنان بستر دریا هم جارو می‌شود.
به همین دلیل، بچه ماهی‌های رها شده پیش از رسیدن به هنگام صید در قفس‌های صید گرفتار می‌شدند؛ همچنین به نظر می‌رسد همسایگان ایران تعهد چندانی به تغذیه و بازتامین ذخایر آبزیان دریای عمان و خلیج فارس ندارند؛ چراکه تقریبا هیچ اقدامی در این باره انجام نداده و مسئولیت به عهده نگرفته‌اند.
به این ترتیب، ذخایر آبزی به‌ویژه در خلیج فارس رو به نابودی مطلق می‌رود و کشورهایی ساحلی مانند ایران، خاموش و بی‌صدا مرگ حیات خلیج فارس را نظاره می‌کنند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای