آخرین خبرها:
شناسه خبر: 34731

مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر در جهان بر اثر مصرف دخانیات

به بهانه روز جهانی بدون دخانیات ۱۰ خرداد " ۳۱ می" روز جهانی بدون دخانیات است‌. چنین روزی در بین همه کشورهای جهان، به‌منظور دفع خطرات و مضرات سیگار و دخانیات

مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر در جهان بر اثر مصرف دخانیات

به بهانه روز جهانی بدون دخانیات

۱۰ خرداد " ۳۱ می" روز جهانی بدون دخانیات است‌. چنین روزی در بین همه کشورهای جهان، به‌منظور دفع خطرات و مضرات سیگار و دخانیات به‌عنوان روز جهانی بدون دخانیات نامگذاری شده است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ پیشینه مصرف دخانیات به‌طور تخمینی به حدود ده هزار سال پیش می‌رسد که در چین و یونان باستان، بر اساس نوشته‌های تاریخ‌نویسان و آثار حكاكی شده، از تنباكو و توتون به‌عنوان گیاهی دارویی یاد شده است. پژوهشهای انجام شده نشان می‌دهد كه بیشتر معتادان، سیگار مصرف می‌كنند و نیز اعتیاد را از سیگار شروع كرده‌اند و بر اساس معیارهای تشخیصی سازمان بهداشت جهانی، سیگار در ردیف مواد اعتیادآور محسوب می‌شود.
سیگار، درِ ورودی اعتیاد، و چراغ سبزی برای سایر اعتیادها است و مصرف سیگار، نخستین قدم به‌سوی اعتیاد است. مصرف دخانیات مانند سیگار، پیپ، چپق و قلیان نه‌فقط اعتیاد روانی، بلكه اعتیاد جسمانی نیز ایجاد می‌كند. اعتیاد، از جمله اعتیاد به‌سیگار، نوعی خودكشی و مرگ تدریجی است و هر پك سیگار، پس از هشت ثانیه جذب خون می‌شود و هر نخ سیگار حدود ده پك است.

هر شش و نیم ثانیه یك تن بر اثر ابتلا به امراض ناشی از مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند

شخصی كه روزانه یك پاكت سیگار مصرف می‌كند، دویست بار مورد تقویت، در راستای ادامه مصرف سیگار قرار می‌گیرد. عوارض ترك سیگار یا خماری عبارتند از: بی.قراری، بی‌خوابی، تحریك پذیری، كاهش تمركز حواس، عصبانیت و سردرد. سازمان بهداشت جهانی در گزارش سالانه‌اش به‌مناسبت روز جهانی دخانیات هشدار داد كه در هر شش و نیم ثانیه یك تن بر اثر ابتلا به امراض ناشی از مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند.

استفاده از دخانیات سالانه باعث مرگ حدود ۱۰ میلیون نفردر جهان می‌شود

در این گزارش همچنین آمده است: استفاده از دخانیات سالانه باعث مرگ حدود ۱۰ میلیون نفردر جهان می‌شود و انتطار می‌رود كه طی ۲۰ سال آینده این رقم دو برابر شود. در ادامه این گزارش آمده است كه تعداد مصرف‌كنندگان دخانیات هنوز همچنان رو به افزایش است و احتمال می‌رود كه از ۳/۱ میلیارد تن در حال حاضر به ۷/۱ میلیارد تا سال ۲۰۲۵ برسد. بر اساس تحقیقات انجام شده در ایران حدود ۱۰ میلیون نفر از افراد بالای ۱۵ سال كشور سیگار می‌كشند كه حدود ۱۲ درصد این جمعیت است كه با در نظر گرفتن حدود ۲ میلیون نفر مصرف كننده سیگار و قلیان در گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر در كشور مصرف كننده دخانیات هستند.

۸۴ درصد سیگاریها در کشورهاى در حال توسعه زندگی می کنند

۸۴ درصد سیگاریها در کشورهاى در حال توسعه زندگی می کنند و جالب تر آن است که بدانیم حتی در کشورهاى توسعه یافته نیز طبقات پایین جامعه بیشترین مصرف سیگار را دارند و بیشترین بار اقتصادى و بهداشتی سیگار را بر دوش می کشند.
بدین ترتیب سیگار با گسترش فقر چرخه‌اى را ایجاد کرده است که در دنیاى جهانی شده امروز، روز به‌روز مستحکم‌تر شده و از مرکز به‌پیرامون در جهان معاصر در حال تکرار است. مصرف دخانیات در حالی به‌رایج ترین رفتار پرخطر در جوانان، نوجوانان و بزرگسالان تبدیل شده است كه متأسفانه با منع قانونی روبرو نیست و با توجه به آثار زیانبار آن، فشار چندانی برای محدودسازی مصرف انجام نمی‌شود.
این مسأله وقتی نگران كننده‌تر می‌شود كه طبق آخرین آمار، میزان استعمال دخانیات در میان جوانان و نوجوانان نسبت به‌سالهای گذشته در ایران، هفت درصد و دركل كشور ۱۳ درصد افزایش یافته است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای