آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21811

مزایا و معایب انرژی های نو

امروزه در ایران نیروگاه‌های تجدیدپذیر به عنوان یک نیروگاه مدرن شناخته می‌شود. نیروگاه‌هایی با عمده سرمایه‌گذاری خارجی که در اقصی نقاط کشور وجود دارد.

مزایا و معایب انرژی های نو
امروزه در ایران نیروگاه‌های تجدیدپذیر به عنوان یک نیروگاه مدرن شناخته می‌شود. نیروگاه‌هایی با عمده سرمایه‌گذاری خارجی که در اقصی نقاط کشور وجود دارد.
اخبار سبز کشاورزی : در ایران انواع نیروگاه‌های تجدیدپذیر مانند بادی، خورشیدی و بیوگاز (استفاده از گاز فاضلاب) نصب و بهره‌برداری شده است.
در دیدگاه اغلب مردم به‌دلیل استفاده از جریان باد، آب یا نور خورشید این نیروگاه‌ها فاقد مشکلات محیط زیستی است؛ ولی در واقعیت برعکس این موضوع صادق است.
نیروگاه‌های خورشیدی با استفاده از پنل‌های خورشیدی (فتو ولتاییک) از دیدگاه فنی مزایایی مانند هزینه کم تعمیر و نگهداری، راندمان مناسب برای تولید برق مزایایی محیط زیستی ازجمله عدم استفاده از سوخت فسیلی برای تولید برق دارد. در نیروگاه‌های بادی هم این موضوع صادق است.
از دیدگاه فنی معایت این نیروگاه‌ها مناسب نبودن برای تولید برق در بار پایه، استفاده از نسل‌های قدیم پنل‌های خورشیدی و توربین بادی با راندمان پایین تولید برق در ایران، اشغال نمودن وسعت زیاد زمین برای احداث نیروگاه، ایجاد هارمونیک و ناپایداری در شبکه برق و عدم پشتیبانی فنی از طرف شرکت‌های سازنده است.
از دیدگاه محیط زیستی اما نیروگاه‌های خورشیدی با پنل دارای معایت زیر است:
1-عدم بازیافت پنل‌ها در اتمام دوره کارکرد نیروگاه (پایان طول عمر پنل‌ها)
2-تغییرات جانوری و گیاهی زیر پنل های نصب شده (به‌دلیل ایجاد سایه و ساخت پایه های پنل‌ها می‌تواند باعث انقراض موجوداتی شود که در زمین زیر پنل‌ها زندگی می‌کنند)
3-تولید شدن کربن و آلاینده‌های دیگر در پروسه خط تولید پنل‌ها
از معایت محیط زیستی نیروگاه‌های بادی می‌توان به عدم استفاده از زمین جهت کشاورزی و ساخت و ساز در زمین زیر توربین بادی و حریم آن اشاره کرد.

احمد فلاح‌دوست ـ کارشناس حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای