آخرین خبرها:
شناسه خبر: 15530

مزرعه گردشگری آرتان، فعالیت‌های متنوع در تمام فصول

(مزرعه گردشگری آرتان)، اگریتوریسم از جمله فعالیت‌هایی است که می‌تواند با ترکیب کشاورزی و گردشگری، در حوزه اشتغال‌زایی روستائیان و کشاورزان و تولید ثروت

مزرعه گردشگری آرتان، فعالیت‌های متنوع در تمام فصول
اخبار سبز کشاورزی : اگریتوریسم (گردشگری کشاورزی) از جمله فعالیت‌هایی است که می‌تواند با ترکیب کشاورزی و گردشگری ، در حوزه اشتغال‌زایی روستاییان و کشاورزان و تولید ثروت برای آنها و نیز جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها نقش مناسبی داشته باشد.
در سال‌های اخیر این نوع فعالیت‌ها، در قالب‌های متنوع جای خود را در بین مشاغل مرتبط با روستا و کشاورزی باز کرده است و افرادی در سراسر کشور به این کار پرداخته‌اند که تجربیات آنها می‌تواند برای علاقه مندان مناسب باشد:
مهندس قهرمان حیدرزاده، مدیرعامل مزرعه گردشگری «آرتان» به خبرنگار ما می‌گوید: مزرعه گردشگری آرتان در کیلومتر یک جاده اردبیل- ارجستان، نرسیده به روستای حسن باروق و از سال 1398 شروع به فعالیت کرده است که در این طرح یک قطعه زمین 8 هکتاری را با مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل تبدیل به مزرعه گردشگری نموده‌ایم.
این زمین قبلا جزو اراضی تحقیقاتی دانشگاه بوده و در واقع دانشگاه آزاد برای این اراضی فراخوان داده و طرح‌های پیشنهادی را بررسی می‌کرد که ما پیشنهاد طرح اگروتوریسم و مزرعه گردشگری را ارائه کردیم و مورد پذیرش واقع شد. سرمایه‌گذاری و مدیریت این مزرعه بر عهده شرکت تعاونی«مزرعه آرتان» بوده است.

مزرعه گردشگرری آرتان مزرعه گردشگرری آرتان

گردشگری کشاورزی در حال گسترش

این فعال حوزه گردشگری روستایی می‎گوید: در گذشته گردشگری کشاورزی در ایران به شهرهایی مثل کاشان و آن هم در یک فصل خاص مثلا هنگام برداشت محصول باغی و زراعی (گل محمدی) محدود می‌شد اما اکنون در سراسر کشور، موضوع گردشگری کشاورزی در حال توسعه است و ضمن این‌که به‌طور مثال ما در مزرعه گردشگری «آرتان» طرح‌هایی اجرا کرده‌ایم که پذیرش گردشگر در تمام طول سال اتفاق بیفتد.
حیدرزاده می‌گوید: ما در این مزرعه گردشگری، طرح‌های گلخانه‌ای، شیلاتی، کشاورزی، پرورش انواع دام و طیور، زنبورعسل، رستوران، برنامه‌های تفریحی، فرهنگی و ورزشی و… را ارائه می‌دهیم.
وی در ادامه توضیح داد: از جمله فعالیت‌های ما انجام صفر تا 100 مراحل پرورش چند نمونه طیور از جمله: مرغ بومی، غاز، بوقلمون، شترمرغ، کبک، بلدرچین و دیگر پرندگان اهلی است. همچنین در این مزرعه به متقاضیان آموزش‌های لازم و خدمات مشاوره‌ای برای پرورش طیور، زنبورعسل، پرورش گوسفند و اسب، پرورش قارچ، کشت گیاهان دارویی و… را به علاقمندان ارائه می‌دهیم و در نهایت حتی محصول آنها را نیز برای عرضه به بازار هدف خریداری می‌کنیم. یعنی شرکت ما به‎عنوان یک شرکت پشتیبان مشاغل خانگی فعالیت گسترده‌ای دارد.

مزرعه گردشگرری آرتان مزرعه گردشگرری آرتان

مزارع کوچک خانوادگی(تایم شرینگ)

حیدرزاده در ادامه می‌گوید: همچنین قطعه‌های کوچک و 100 متری زمین برای کشاورزی خانواده‌ها به‌صورت مجزا در اختیار آنها قرار می‌دهیم و با خدمات پشتیبانی و مشاوره و راهنمایی تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت توسط کارشناسان مجموعه، خانواده‌ها آن را کشت کرده و مرتبا به آن سرکشی می‌کنند و به این شکل همیشه با ما ارتباط دارند.
این مزرعه همچنین دارای واحد گلخانه برای پرورش گل‌های زینتی و گیاهان آپارتمانی است.

درخت یادگاری

وی اضافه می‌کند: در این مزرعه حتی نقاطی را نیز برای درختکاری در نظر گرفته‌ایم که افراد علاقمند، به مناسبت‌های مختلف در این نقاط درختانی به نام خودشان یا عزیزانشان کاشته و به آن سرکشی می‌کنند.

مزرعه بازی کودکان

مدیرعامل مزرعه گردشگری آرتان ادامه داد: از جمله فعالیت‌های دیگر ما ایجاد بخشی برای بازی‌های کودکان بر پایه بازی‌های بومی، محلی و سنتی است که کودکان می‌توانند فعالیت‌هایی مانند: طناب کشی، فرغون سواری، ماسه بازی، الاغ سواری و دیگر بازی‌های محلی را انجام دهند. همچنین محل‎هایی مانند «خرگوش خونه» و «جوجه خونه» و… برای نوازش خرگوش و بره و بزغاله و انواع جوجه و… برای تیمار و نوازش حیوانات و انس با طبیعت برای کودکان فراهم شده است.
علاوه بر اینها امکانات شتر سواری، اسب سواری و مکان‌های مناسبی برای استراحت و تفریح خانواده‌ها فراهم است.

باشگاه سوارکاری و پانسیون اسب

مهندس حیدرزاده می‌گوید: در این مزرعه علاوه بر این‌که یک باشگاه سوارکاری اسب داریم، پانسیون نگهداری اسب نیز ایجاد کرده‌ایم تا کسانی که اسب شخصی دارند و مکانی برای نگهداری آن ندارند، بتوانند از این امکانات استفاده کنند. آموزش سوارکاری برای علاقمندان نیز انجام می‌شود.

مزرعه گردشگرری آرتان مزرعه گردشگرری آرتان

طرح‌های تحقیقاتی

مدیرعامل مزرعه گردشگری آرتان اردبیل می‌گوید: با توجه به امکانات مزرعه حتی برخی فعالیت‌های تحقیقاتی و دانش‌بنیان را نیز با همکاری دانشگاه انجام داده‌ایم؛ مثلا روی برخی نژادهای گوسفند لاکن فرانسوی، بز آلپاین، بوقلمون بوربون قرمز و تولید بذر گیاهان دارویی و گل‌های زینتی… کار کرده‌ایم.
برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و… نیز از دیگر فعالیت‌های این مزرعه گردشگری است.
حیدر زاده می‌گوید: کارهای مختلفی اینجا انجام می‌دهیم و امکانات مختلفی برای تجربه، تفریح، تماشا و فراگیری به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌دهیم.
وی عنوان کرد: در حال حاضر 21 نفر به‌صورت مستقیم در واحدهای زراعی و باغی، پرورش ماهی، جوجه‌کشی، پرورش زنبورعسل، پرورش ماکیان محلی، گلخانه، باشگاه اسب، باغ رستوران و دیگر واحدهای این مجموعه فعالیت دارند.

مزرعه گردشگرری آرتان مزرعه گردشگرری آرتان

این تعاونی 14 عضو دارد که بیشتر آنها تحصیل‌کردگان رشته‌های کشاورزی هستند. بیشتر اعضای تعاونی هم در همین جا مشغول هستند. تاکنون از حمایت های تسهیلات صندوق کارآفرینی امید ، پارک علم و فناوری برای توسعه و تکمیل این مجموعه برخوردار بوده‌ایم. تکمیل این ایده خاص در شهر اردبیل، هم برای هم استانی های عزیز و هم تمام گردشگرانی که به استان اردبیل تشریف می‌آورند، فرصت بسیار خوبی برای آشنایی با ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری کشاورزی استان ارائه می‌دهد.
در این مزرعه و به‌صورت یک جا از تماشای گونه‌های مختلف گیاهی، باغی، دام و طیور و زنبورعسل و آبزیان و امکان تیمار و نوازش آنها و همین‌طور استفاده از محصولات تولیدی مزرعه (از مزرعه تا سفره) لذت برده و تجربه زندگی در مزرعه را برای ساعات یا روزهایی به دور از دود و آهن و آجر و به‌صورت ملموس و واقعی داشته باشند.
روستاییان و علاقمندان این حوزه که می‌توانند در یک مزرعه یا باغ بدون تغییر کاربری آن، با انجام فعالیت‌های متنوع کشاورزی و دامپروری هم محصولات متنوع و خاص تولید کنند و هم محصولات تولیدی خود را بطور مستقیم به مراجعان مزرعه یا باغ خودشان عرضه کنند.
حتی امکان اقامت چند روزه آنها را در مجموعه خودشان با امنیت خاطر فراهم نمایند و به این طریق، ارزش افزوده چند برابری برای فعالیت کشاورزی و دامپروری خود ایجادکنند؛ یعنی علاوه بر اینکه شغلی بسیار جذاب است، درآمد مناسبی هم خواهد داشت.
بنده و سایر اعضای تیم مزرعه آرتان با کمال میل تجربیات خود را در اختیار علاقمندان قرار میدهیم و تا حد ممکن به راه اندازی و بهره برداری مجموعه آنها کمک خواهیم کرد.

حسین کاظمی- روزنامه نگار و کارشناس کشاورزی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای