آخرین خبرها:
شناسه خبر: 29178

مشارکت مردم در حفظ محیط زیست رویکرد سازمانی است

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست با بیان اینکه رویکرد سازمان محیط زیست بر اصل حفاظت مشارکتی است

مشارکت مردم در حفظ محیط زیست رویکرد سازمانی است
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست با بیان اینکه رویکرد سازمان محیط زیست بر اصل حفاظت مشارکتی است یعنی مردم در حفظ محیط زیست با سازمان حفاظت شریک شوند و پای کار بیایند، گفت: در محیط زیست وظیفه ما در قبال حیات وحش حفظ گونه‌های جانوری در زیستگاه اصلی آن و با مشارکت مردم است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ا یسنا ؛ غلامرضا ابدالی شامگاه چهارشنبه ۱۹ بهمن در آیین افتتاح دومین کلینک حیات وحش مازندران در چالوس با بیان اینکه در کشور گونه‌های مختلف جانوری وجود دارد، اظهار کرد: گستره جغرافیایی کشور پذیرای ۵۳۵ گونه پرنده، ۱۹۷ گونه پستاندار، ۲۲۱ گونه خزنده، ۱۶۰ گونه آبزی آب‌های داخلی و ۷۱۰ آبزیان آب‌های ساحلی و آب‌های شور است.
وی با اشاره به اینکه این گستره با وجود همه انتقاداتی که در امر حفاظت داریم اما آخرین پناهگاه گونه‌های بسیار ارزشمندی است، افزود: این گستره پناهگاه آخرین یوزپلنگ، آخرین پناهگاه گورخر و بسیاری دیگر است که نشان دهنده این است که زیستگاه‌های ما هنوز قابلیت آن‌را دارد و این نعمتی است که خداوند به ما ارزانی داشته است.
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه باید از این گونه‌ها طوری محافظت کنیم که شرمنده نسل‌های آینده نشویم، تصریح کرد: ما با این حفاظت می‌توانیم شکرگزار این نعمت‌ها باشیم.
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست، گفت: هیچ موجودی عبث و بیهوده آفریده نشده است و اساس هستی و خلقت بر اساس یک میزان بوده؛ مجموعه حیات وحش نیز جزئی از این هستی است. در حال حاضر بسیاری از ذخایر و امنیت غذایی ما حاصل گونه‌هایی است که از دل حیات وحش گرفته‌ایم و اهلی شده است.
این مسئول افزود: محیط زیست متعلق به همه است و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری محیط زیست یک مسئله تجملاتی نیست و وابسته به جناح خاص هم نیست.
ابدالی با اشاره به اینکه طبق سخنان رئیس جمهوری، توسعه فرع بر محیط زیست است، خاطرنشان کرد: اصل پنجاه قانون اساسی به این اشاره دارد که حفظ محیط زیست یک وظیفه ملی است.
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست با بیان اینکه امسال برای نخستین‌بار در طول تاریخ چهارگونه را به طبیعت معرفی کردیم، یادآور شد: در این راستا انتقال گورخر از کرمان، رهاسازی آهوی دشت مغان و دو گونه دیگر نیز به همین ترتیب در جهت حفظ گونه‌ها و محیط زیست انجام شد.
این مسئول اضافه کرد: باید نیم نگاهی به تکثیر داشت تا این گونه‌ها حفظ شوند و زاد و ولد در اسارت یوزپلنگ آسیایی که منجربه تولد پیروز شد در این راستا صورت گرفت.
ابدالی گفت: بنا داریم برای جلوگیری از تلف شدن حیوانات حیات وحش در پنج نقطه کشور کلینیک‌های منطقه‌ای ایجاد کنیم و مراکز استان‌ها نیز به فراخور، هر کدام یک کلینیک داشته باشند.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای