آخرین خبرها:
شناسه خبر: 24883

مشکلات زنبورداران در شهر عسل ایران

وجود جنگل، مراتع غنی و آب و هوای ییلاقی، شهرستان دلفان را به یکی از قطب های تولید عسل در کشور تبدیل کرده است اما به دلیل نبود نام تجاری زنبورداران

مشکلات زنبورداران در شهر عسل ایران

عسل ناب، تحفه بی‌نام و نشان دلفان

وجود جنگل، مراتع غنی و آب و هوای ییلاقی، شهرستان دلفان را به یکی از قطب های تولید عسل در کشور تبدیل کرده است اما به دلیل نبود نام تجاری و بسته بندی مناسب، این تحفه با ارزش برای عموم مردم کشور و حتی لرستان ناشناخته مانده است.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایرنا ، شهرستان دلفان از قطب‌های زنبورداری استان لرستان و کشور است که ۸۰ هزار کلونی زنبور عسل دارد و ۸۴۲ زنبوردار در این منطقه مشغول به فعالیت هستند، سالانه هزار تن عسل مرغوب در دلفان تولید و به بازار مصرف عرضه می گردد که عمده آن معادل۷۵۰تن در روستای "کفراج" تولید می شود.
روستای کفراج مرکز دهستان خاوه شمالی در دامنه کوه گرین واقع شده که به سبب تنوع پوشش انواع گونه های گیاهی، عسل مرغوب و با کیفیتی دارد که حاصل دسترنج زنبوردان پر تلاش و حرفه ای این منطقه است.
روستای کفراج بزرگترین کلونی زنبور عسل کشور را دارد و بیش از ۳۰۰ خانوار با جمعیت حدود یک هزار نفر در آن به زنبورداری مشغول هستند، عسل کفراج به همراه روغن حیوانی و نخود از مهمترین سوغات شهرستان دلفان است که مسافران با سفر به این دیار آنرا به تحفه می برند و اهالی نیز سوغات عسلی را به اقوام و دوستان خود در دیگر شهرها هدیه می دهند.

فرهنگ‌سازی استفاده از عسل طبیعی فرهنگ‌سازی استفاده از عسل طبیعی

مشکلات عسلی‌ترین روستای ایران

دلفان، شهر عسل استعدادهای فراوانی برای توسعه زنبورداری دارد اما زنبورداران روستای کفراج آن با مشکلات فراوانی مواجه هستند، تبلیغ و بازاریابی یکی از نیازهای عسل دلفان است چراکه این محصول مرغوب و خالص بایستی بصورت حرفه ای معرفی گردد بنابراین برندسازی (ایجاد نام تجاری) برای عسل شهرستان دلفان و کفراج یک ضرورت است تا از عرضه عسل تقلبی به نام دلفان به بازار مصرف جلوگیری و حتی زمینه صادرات آن نیز فراهم شود.

برندسازی یکی از نیازهای ضروری عسل

یکی از زنبورداران روستای کفراج دلفان می‌گوید: یکی از نیازهای ضروری عسل، برندسازی آن می باشد که تاکنون انجام نشده است و متاسفانه عسل نامرغوب در بازار توسط دلالان و واسطه ها بنام عسل کفراج دلفان عرضه می شود در حالیکه برندسازی آن موجب می شود مشتریان، عسل واقعی منطقه را خریداری نمایند.
یونس برفی اظهار داشت: در چند سال اخیر به علت نبود داروهای اصلی و گران شدن آنها، زنبورداران از داروهای تقلبی استفاده می کنند که موجب تلف شدن بسیاری از زنبورها می شود.
یکی دیگر از زنبورداران می گوید: برای تولید عسل، به انواع گل و گیاه نیاز است بنابراین وجود مراتع و جنگل ها نقش بسیار مهمی در روند تولید دارند اما متاسفانه به دلیل خشکسالی و عدم مدیریت صحیح در سال های گذشته، مراتع در حال از بین رفتن است.

انعکاس مشکلات زنبورداران و قول مجلس بر رفع مشکلات انعکاس مشکلات زنبورداران و قول مجلس بر رفع مشکلات

نبود بیمه از مهمترین مشکلات زنبورداران

محمد برفی یکی از مهمترین مشکلات زنبورداران را نبود بیمه عنوان کرد و افزود: زنبورداران بیمه نیستند و آینده آنان نامشخص است اما هیچ ارگانی در این زمینه به آنها کمک نمی کند و همین امر موجب ناامیدی آنها شده است.
دلفان استعدادهای لازم را برای توسعه زنبورداری دارد و این صنعت می تواند زمینه جذب جوانان بیکار را فراهم نماید اما این مهم نیازمند حمایت های ویژه دستگاه های متولی و همت مسوولان مربوطه است تا زمینه اشتغال تعداد بیشتری از جویندگان کار در منطقه فراهم شود.

ثبت ۴۴ روستای شناسنامه‌دار تولید عسل در دلفان

مدیر جهاد کشاورزی دلفان با بیان اینکه این شهرستان در سال جاری به شهر عسل ایران ملقب شده است افزود: در سال گذشته و امسال نیز زنبوردار ملی و نمونه کشور از این شهرستان انتخاب شده است.
سید سعید حسینی گفت: برداشت عسل در دلفان طی سه مرحله صورت می‌گیرد که برداشت اول به عنوان عسل مرغوب بهاره از اوایل تیر ماه آغاز می‌شود و مراحل بعد در مرداد و شهریور ماه می‌باشد.
وی خاطر نشان کرد: در این شهرستان علاوه بر تولید عسل و زنبورستان ها، ژل رویال، بره‌موم و سایر فرآورده های مرتبط تولید می‌شود به نحوی که زنبورداران این منطقه سالانه ۵۰کیلو ژل رویال، هزار کیلوگرم بره‌موم و ۳۰تن موم با کاربردهای غذایی و دارویی تولید می کنند.
حسینی ادامه داد: در سال های اخیر با وجود پرورش دهندگان پیشروی تولید، صادرات ملکه و اصلاح نژاد نیز صورت می گیرد اما یکی از مشکلات عمده زنبورداران این است که نمی توانند، بیمه بی نام جهت کارگران خود داشته باشد که این مشکل باید حل شود.

نبود سرمایه در گردش مشکل زنبورداران دلفان

وی نبود سرمایه در گردش را از دیگر مشکلات زنبورداران دلفان عنوان کرد و افزود: باید با ارائه تسهیلات با سود کم از زنبورداران حمایت شود تا بتوانند فعالیت اقتصادی داشته باشند که مدیریت جهاد کشاورزی حمایت های لازم را برای ایجاد اشتغال در صنعت زنبورداری انجام خواهد داد اما دراین زمینه نیازمند همکاری بانک ها هستیم.
مدیرجهاد کشاورزی دلفان در زمینه برند سازی عسل شهرستان نیز گفت: اقدامات خوبی در این زمینه انجام گرفته و رایزنی های فراوانی با سازمان استاندارد، دانشکده کشاورزی و آزمایشگاه مربوطه صورت گرفته است که امیدواریم با طی مراحل قانونی، برندسازی خوبی صورت بگیرد.
فرماندار دلفان نیز با بیان اینکه مسیر پیش روی تولیدکنندگان عسل شهرستان تا حدودی هموار شده است تصریح کرد: دولت از صنعت زنبورداری حمایت می کند و تمام تلاش خود را برای توسعه و پیشرفت این بخش به کار خواهد گرفت.

ظرفیت دلفان برای توسعه صنعت زنبورداری

اصغر قهرمانی با تاکید بر ظرفیت دلفان برای توسعه صنعت زنبورداری، افزایش تولید و اشتغال زایی در این زمینه ادامه داد: شهریور ماه سالجاری جشنواره عسل در راستای برند سازی عسل مرغوب کفراج برگزار شد تا موجب آگاهی و حمایت عموم مردم و رسانه ها شود.
وی افزود: ۴۴ روستای شناسنامه دار تولید عسل در این شهرستان وجود دارد و با توجه به پوشش گیاهی مناسب، استعداد بالقوه ای برای توسعه صنعت زنبورداری دارد که می توان با برنامه ریزی و حمایت دستگاه های مربوطه جهت رونق اقتصادی زنبورداران و ایجاد اشتغال جوانان از این پتانسیل استفاده کرد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای