آخرین خبرها:
شناسه خبر: 23356

مشکلات عشایر کهگیلویه و بویراحمد نیازمند رسیدگی

حوادث طبیعی سیل و خشکسالی امسال از سویی و وجود برخی مشکلات زیرساختی از سوی دیگر، کوچ پاییزی عشایر کهگیلویه و بویراحمد را به شدت تحت تاثیر قرار داده است

مشکلات عشایر کهگیلویه و بویراحمد نیازمند رسیدگی
حوادث طبیعی سیل و خشکسالی امسال از سویی و وجود برخی مشکلات زیرساختی از سوی دیگر، کوچ پاییزی عشایر کهگیلویه و بویراحمد را به شدت تحت تاثیر قرار داده است به طوری که آنان از ییلاق رانده و از قشلاق هم مانده اند اما دولت با پیش بینی چهار اقدام در صدد است تا به رفاه این قشر تولیدکننده کمک کند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایرنا ، درحالی که به روزهای پایانی مهر ماه نزدیک می شویم هوای مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد بسیار سرد شده به طوری که دمای هوای برخی مناطق استان هشت درجه سانتیگراد گزارش شده و از آنجا که خانه عشایرنشینان سیاه چادر است ماندن در مناطق ییلاقی سخت است و در مناطق گرمسیری هم کمبود علوفه تصمیم برای حرکت به سوی گرمسیر را سخت کرده است.
زمان آغاز کوچ عشایر از مناطق سردسیری به نقاط قشلاقی کهگیلویه و بویراحمد روز یکم آبان ماه اعلام شده است اما امسال تاکنون نه بارندگی در این مناطق رخ داده و نه مرتعی سبز شده به همین دلیل عشایر در صورت کوچ ناچار به تامین علوفه دستی هستند.
همچنین خاکی بودن ایل راه های عشایری باعث شده این مسیرهای ارتباطی با بارندگی های تابستانی امسال تخریب شده و امکان تردد خودروها در آن وجود نداشته باشد و به عبارت ساده باید گفت سایه نقصان ها بر کوچ عشایر استان سنگینی می کند.

تعیین زمان کوچ

زمان کوچ پاییزه و بهاره هر ساله با توجه به شرایط حاکم بر مناطق عشایری از سوی ستاد کوچ کهگیلویه و بویراحمد تعیین می شود تا ضمن ایجاد رفاه کوچ نشینان زمینه حفاظت از مراتع هم فراهم شود.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای رعایت حال عشایرنشینان با وجود آماده نبودن مراتع ستاد کوچ زمان کوچ عشایر را یکم آبان ماه تعیین کرده است.
گودرز باقری فرد با اشاره به اینکه سیلاب های تابستانه های امسال اثری از علوفه خشک در مراتع استان باقی نگذاشته است به عشایر توصیه کرد تا پایان آبان ماه به قشلاق کوچ نکنند.
وی با یادآوری مصوبات ستاد کوچ همچنین از همه دستگاه های اجرایی و مسوولان متولی خواست تا برای کاهش مشکلات عشایر کهگیلویه و بویراحمد تلاش مضاعفی داشته باشند.

تکاپوی مسوولان برای رفع مشکلات

به دلیل همین مشکلات مسوولان در تلاش هستند تا با برنامه ریزی برای بازگشایی جاده های ارتباطی و آبرسانی سیار، احداث منابع جدید ذخیره آب، پرداخت تسهیلات بانکی تامین علوفه به رونق تولید در مناطق عشایری کمک کنند.
سید مهدی عباسیان،رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: بهره برداری از ۶ طرح ذخیره آب، تامین اعتبار آبرسانی سیار، پیش بینی تسهیلات بانکی خرید علوفه، بازگشایی راه های عشایری و هماهنگی با دستگاه های اجرایی به منظور تامین امنیت عشایر حین کوچ از برنامه های دولت برای اجرای مطلوب کوچ پاییزه عشایر استان است.

بازگشایی راه های عشایری

با توجه به اینکه سال های اخیر بخش عمده ای از عشایر کهگیلویه و بویراحمد به دلیل راحتی و امنیت ترجیح می دهند به جای کوچ سنتی پیاده با خودرو سفر کوچ را انجام دهند بازگشایی راه های عشایری نخستین اقدام برای انجام کوچ آسان این قشر زحمت کش است که اداره کل امور عشایر تصمیم دارد بازگشایی ایل راه ها را قبل از رسیدن عشایر به قشلاق انجام دهد.
رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد می گوید:با توجه به برنامه زمان بندی اعلام شده که از یکم آبان کوچ عشایر از مناطق ییلاقی به سمت قشلاق آغاز می شود بازگشایی ۹۰۰ کیلومتر از راه های عشایری مناطق گرمسیری استان در دستور کار قرار گرفته است و براساس برنامه ریزی قرار است این اقدام تا قبل از رسیدن عشایر صورت گیرد.
سید مهدی عباسیان تاکید کرد:بازگشایی راه های عشایری در سه طرح هر کدام به طول ۳۰۰ کیلومتر با استفاده از سه دستگاه لودر انجام می شود.
وی عنوان کرد:۲۲ میلیارد ریال اعتبار برای انجام بازگشایی راه های عشایری مناطق گرمسیری استان اختصاص یافته است.
عباسیان ابراز داشت: عوامل اجرایی طرح های مذکور مشخص شده اند و عملیات اجرایی بازگشایی راه های عشایری کهگیلویه و بویراحمد به زودی انجام می شود.
با وجود این اقدام اما نیاز است تا مسوولان برای آسفالت ایل راه ها اقدام کنند تا این راه های ارتباطی با هر بارندگی نیاز به بازگشایی نداشته باشد.
رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این استان سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه عشایری دارد.
عباسیان با یادآوری اهمیت وجود راه های مناسب به منظور دسترسی مناسب اهالی عشایر به منظور انتقال محصولات تولیدی و رفاه عشایرنشینان ابرازامیدواری کرد: بازگشایی بقیه راه های عشایری مناطق قشلاقی استان نیز انجام شود.

پیش بینی تسهیلات خرید علوفه دام

عشایر کهگیلویه و بویراحمد که درآمد آنان با دامپروری، صنایع دستی و کشاورزی تامین می شود با توجه به کم بارانی های امسال و گران بودن علوفه نیازمند حمایت دولت برای خرید خوراک دام هستند.
با توجه به شرایط جغرافیایی حاکم بر مناطق عشایری و نیاز به علوفه دستی پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت از راهبردهای امور عشایر به منظور توانمندسازی عشایر برای خرید علوفه است.
مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکهزار و ۲۳۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال زایی در سال جاری به استان اعلام شده و سهم عشایر در این تسهیلات بطور ویژه دیده شده است.
فضل الله آذرفر اظهار داشت: این تسهیلات برای انجام کشت گیاهان دارویی،تولید صنایع دستی، پرواربندی دام و زنجیره گوشت قرمز به متقاضیان پرداخت می شود.
وی ضمن اشاره به اینکه افراد متقاضی این تسهیلات باید شرایط لازم را داشته و حتما عشایر باشند تصریح کرد: اسامی این عشایر در سامانه ثبتی و مبنایی این اداره کل ثبت شده و دارای کد رهگیری است. آذرفر عنوان کرد: سقف این تسهیلات به ازای هر خانوار عشایری۲۵۰ میلیون تومان است.

تامین اعتبار آبرسانی سیار

آبرسانی سیار از دیگر امکانات مورد نیاز عشایرنشینان برای سکونت در مناطق قشلاقی است که این اقدام افزون بر سلامت اهالی سالم بودن محصولات تولیدی آنان را تضمین می کند.
رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد از اختصاص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای انجام آبرسانی سیار در مناطق عشایری استان خبر داد.
عباسیان افزود: براساس قراردادهای منعقد شده با بخش خصوصی آب به وسیله تانکر حمل و توزیع می شود.

افزایش زیرساخت های نگهداری آب

افزایش زیرساخت های نگهداری آب در قالب منبع های ۲۴ تا ۵۰ متر مکعبی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد به منظور ذخیره آب عشایر از طریق تانکرهای سیار یا رساندن آب چشمه ها از طریق لوله کشی به نزدیک سیاه چادرهای عشایری از جمله اقدام های سال های اخیر دولت برای رفاه حال عشایر بوده که امسال شمار این منبع ها افزایش یافته است.
با ایجاد این زیرساخت ها بانوان عشایر ناچار نیستند که دبه های آب را در مسافت های طولانی حمل کنند که این امر می تواند منجر به کاهش تهدیدهای سلامتی آنان شود.
رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد:از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰ منبع ذخیره آب در مناطق عشایری استان احداث شده است.
رییس اداره عمران و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد همچنین از برنامه ریزی برای بهره برداری از ۶ منبع ذخیره آب در مناطق عشایری شهرستان گچساران تا پیش از ورود عشایر به مناطق قشلاقی خبر داد.
عباسیان عنوان کرد: اعتبار احداث این زیرساخت ها از محل منابع مالی ارزش افزوده مالیات برای تقویت زیرساخت های آب آشامیدنی مناطق عشایری گچساران اختصاص یافته است.
وی ابراز داشت: تاکنون ۲ هزار و۵۰۰ منبع ذخیره آب در مناطق عشایر کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شده است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲۲ هزار خانوار کوچرو و نیمه کوچرو است. خانوارهای عشایری این استان نیمه دوم هر سال در مناطق گرمسیری جنوب استان در گچساران، کهگیلویه، جنوب چرام، لنده و جنوب و غرب بهمئی مستقر هستند و تابستان و بهار نیز به مناطق شمالی استان و استان های چهارمحال بختیاری و فارس کوچ می کنند.
۱۲ درصد از جمعیت استان ۷۲۶ هزارنفری کهگیلویه و بویراحمد را عشایر تشکیل می دهند.
دیدگاه تان را بنویسید

  • ساناز پاسخ به نظر

    وقتی در دوران اون اححححمدی نژاد، نفت بشکه ای ۱۴۰ دلار فروخته شد و ثروتی به کشور سرازیر شد تا این مردم بی گناه، دیگر این گونه در فقر و نیستی زندگی نکنند اما هنوز این گونه با مصیبت زندگی می کنند. اون دلارها و دلارهای بعدی که به کشور رسید، چه سرنوشتی پیدا کردند؟

چندرسانه‌ای