آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26492

گوجه‌کاران بوشهری و دردهایی که هر سال نو می‌شود

گوجه‌کاران بوشهری و دردهایی که هر سال نو می‌شوند/فروش محصول از مهمترین چالش‌ها و دغدغه‌ها در بخش آبدان به عنوان قطب تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل کشور است

گوجه‌کاران بوشهری و دردهایی که هر سال نو می‌شود
فروش محصول از مهمترین چالش‌ها و دغدغه‌ها در بخش آبدان به عنوان قطب تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل کشور است که انتظار می‌رود مسئولان حمایت بیشتری داشته باشند.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی ؛ قطب گوجه فرنگی خارج از فصل کشور این روزها در شرایط سختی به سر می‌برد و کشاورزان گوجه‌کار این دیار برای فروش محصول تولیدی خود با چالش جدی روبرو هستند.
مردم بخش آبدان هرساله در فصل کار کشاورزی دغدغه‌های فروش گوجه فرنگی دارند و امسال هم مانند سال‌های قبل این دغدغه‌ها پابرجا است.
حدود ۹٠ درصد مردم این منطقه کشاورز هستند و در چنین ایامی بیش از ۲ هزار نفر از اقصی نقاط کشور برای امرار زندگی خود وارد آبدان شده و به کشت گوجه‌فرنگی مشغول می‌شوند.
کشاورزان برای فروش محصول خود با مشکل روبرو هستند و محصول آنها یا خریداری ندارد و یا اینکه قیمتی که به کشاورزان ارائه می‌شود بسیار پایین است که کفاف هزینه‌ها را هم نمی‌دهد.
بیشتر بخوانید: گوجه‌کاران منتظر حمایت دولت هستند

قیمت ۲,۵۰۰ تومان پایین است

یکی از کشاورزان آبدانی اظهار داشت: کیفیت گوجه‌های منطقه آبدان بسیار عالی است اما با توجه به نبود بازار، کشاورزان مجبور هستند گوجه خود را با قیمت ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به تعاونی روستایی آبدان تحویل دهند.
ایوب حاجیانی در ادامه به بحث تعرفه اشاره کرد و افزود: قرار است برای سال ۱۴٠۲ تعرفه ۱٠٠ درصدی اعمال شود و برای این کار کل کشاورزان باید خانه نشین شوند.

مزد تلاش این زنان به جیب دلالان می‌رود مزد تلاش این زنان به جیب دلالان می‌رود

لزوم تجدید نظر در تعرفه

دیگر کشاورز آبدانی نیز از مسئولان خواست تا هرچه سریع‌تر نسبت به فروش گوجه فرنگی در بازارهای داخلی و خارجی همکاری کنند.
صابر حاجیان ادامه داد: اگر مسئولان به فکر صادرات گوجه با قیمت مناسب نباشند کشاورزی در بخش آبدان و شهرستان دیر به یک معضل تبدیل می‌شود.
وی یادآور شد: تعرفه دو برابری برای سال آینده کار اشتباه است و مسئولان باید در این خصوص تجدید نظر کنند.

فکری اساسی برای کشاورزان شود

مجتبی حاجیانی دیگر کشاورز هم افزود: هزینه تمام شده فروش گوجه در زمین پنج هزار و ۵۰۰ هزار تومان است اما تعاون روستایی هر کیلو ۲ هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورزان خرید می‌کند.
وی از مسئولان خواست تا هرچه سریع‌تر در خصوص خرید توافقی گوجه فکری کنند و اگر فکر اساسی نشود کشاورزی در شهرستان دیر فاجعه بزرگ تبدیل می‌شود.

کشاورزان در آستانه خانه نشینی

محمد حاجیان دیگر کشاورز آبدانی گفت: شغل و درآمد مردم منطقه از همین کشاورزی است.
وی افزود: کشاورزان گوجه کار بخش آبدان در آستانه خانه نشینی هستند و اگر دولت و سازمان جهاد کشاورزی فکری نکنند کشاورزان باید خود را برای زندان آماده کنند.
حاجیان تصریح کرد: وام‌های کشاورزان از یک طرف. خرید سموم کشاورزی از طرف دیگر اینها بخش عظیمی از مشکلات هستند اما متأسفانه کشاورزان گوجه کار آبدانی با شکست بزرگی مواجه شدند.

گوجه‌کاران بوشهری و مشکلاتی که هر سال تکرار می‌شود گوجه‌کاران بوشهری و مشکلاتی که هر سال تکرار می‌شود

فروش گوجه خوب و مرغوب به کارخانه رب صرف نظر شود

نماینده کشاورزان استان بوشهر در این زمینه گفت: جلسات مختلفی با وزیر جهاد کشاورزی و مسئولان سازمان جهاد کشاورزی داشتم و از قبل هم هشدارها داده بودم.
مرتضی حاجیان یادآور شد: کشاورزی امسال نسبت به سال‌های گذشته متفاوت است امسال کشاورزان با شکست سختی مواجه شدند.
وی از مسئولان خواست تا هرچه سریع‌تر در خصوص تعرفه گوجه تجدید نظر کنند و با فروش گوجه خوب و مرغوب به کارخانه رب صرف نظر شود.

عدم تناسب عرضه و تقاضا

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز می‌گوید: عمده مشکلات بخش گوجه‌فرنگی شرایط اقلیمی و هم‌رسی این محصول در سایر استان‌هاست که باعث برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا شده و فروش آن را در بازار با مشکل مواجه کرده است.
کبری توکلی بیان کرد: در سه منطقه در استان بوشهر کشت گوجه‌فرنگی انجام می‌شود که بخش خصوصی و تعاونی‌های روستایی خرید تضمینی این محصول را انجام می‌دهند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره افزایش صادرات گوجه‌فرنگی با کاهش تعرفه آن گفت: در حال حاضر کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، قطر و عمان از جمله مقصدهای گوجه استان هستند.

حمایت از گوجه‌کاران استان بوشهر

مشاور وزیر جهاد کشاورزی در قرارگاه امنیت غذایی که هفته گذشته بازدیدی را از ظرفیت‌های کشاورزی استان بوشهر داشت، از تلاش ویژه برای رفع مشکل گوجه‌کاران توسط وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.
حمید اورعی اضافه کرد: گوجه فرنگی از محصولات اولویت‌دار استان بوشهر است و این استان به عنوان قطب تولید گوجه فرنگی خارج از فصل در کشور شناخته می‌شود.
وی تاکید کرد: مقرر شد که حمایت لازم برای خرید محصول گوجه فرنگی کشاورزان در استان بوشهر صورت گیرد تا شاهد کاهش مشکلات فعالان این حوزه باشیم.

کبری لطفی- خبرنگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای