آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22072

مشکل آب همدان این هفته به طور کامل رفع می‌‌شود

یکی از شهرهایی که با ناترازی منابع و مصارف آبی در سال‌های اخیر مواجه بوده، همدان است. به طوری که میزان ناترازی

مشکل آب همدان این هفته به طور کامل رفع می‌‌شود
یکی از شهرهایی که با ناترازی منابع و مصارف آبی در سال‌های اخیر مواجه بوده، همدان است. به طوری که میزان ناترازی در ابتدای دولت به ۶۰۰ لیتر در ثانیه معادل ۵۰ درصد نیاز این شهر رسیده بود و شرایط سختی بر تأمین آب این شهر حاکم بود.
اخبار سبز کشاورزی : با توجه به این مسأله پروژه‌های احداث مخزن ذخیره ۱۵ هزار مترمکعبی، افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه عباس‌آباد و اکباتان و حفر و تجهیز ۶ حلقه چاه، تکمیل خط انتقال از دره مرادبیک به تصفیه‌خانه، ارتقای کمی و کیفی تصفیه‌خانه شهید بهشتی و آبرسانی از آق‌حصار در دستور کار قرار گرفت.
علاوه بر این پروژه آبرسانی بین‌حوضه‌ای به همدان نیز جزو پروژه‌های ویژه وزارت نیرو بود که به صورت فوق‌اضطراری پیگیری می‌شود. این پروژه ۱۴۰ کیلومتری که از ۱۷ سال پیش آغاز شد اما تا قبل از سال ۱۴۰۰، تنها ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، در دولت سیزدهم با کار جهادی پیگیری شد.
حالا مسئولان وزارت نیرو می‌‌گویند که این پروژه در شهریورماه جاری افتتاح می‌‌شود تا مسأله آب همدان را به طور پایدار و بلندمدت حل کند.
بیشتر بخوانیم: بحران آب در ایران؛ دیروز شهرکرد، امروز همدان
البته در روزهای اخیر مردم همدان با مشکلاتی در زمینه تأمین آب و همین‌طور برنامه قطعی و افت فشار در برخی از مناطق مواجه بوده‌اند که به خاطر خروج تصفیه‌خانه شهید بهشتی از مدار بود و به سبب این موضوع مخازن آبی شهر همدان به طور کامل خالی شد و پرشدن دوباره این مخازن و تأمین همزمان نیاز آبی شهر زمانبر بود و در نتیجه موجب شد تا یک ناپایداری در تأمین آب وجود داشته باشد.

گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ

این هفته مشکل آب همدان رفع خواهد شد

سخنگوی صنعت آب در این زمینه ضمن عذرخواهی از مردم همدان بابت مشکلاتی که در زمینه تأمین آب متحمل شدند، می‌‌گوید: در همین هفته آب سد تالوار به همدان می‌رسد و به صورت دائم، مشکل آب همدان رفع خواهد شد.
فیروز قاسم‌زاده توضیح می‌‌دهد: در این مدت وزیر نیرو دو مرتبه به همدان سفر کرد و مسئولان مربوطه در کنار مردم بودند تا مشکل هرچه سریع‌تر رفع شود.
وی ادامه می‌‌دهد: پیش‌بینی شده بود که تصفیه‌خانه شهید بهشتی همدان تا اواسط شهریورماه با توجه به منابع آبی موجود، در مدار باشد اما افزایش کم‌سابقه گرمای هوا و به موجب آن، رشد مصارف آبی در همدان موجب شد این تصفیه‌خانه، بسیار زودتر از زمانی که پیش‌بینی شده بود از مدار خارج شود و موجب بروز کسری آب در همدان شد.
سخنگوی صنعت آب درخصوص علت برنامه قطعی و افت فشار نیز می‌‌گوید: در حال حاضر با روش‌های جایگزین، به میزان نیاز آبی همدان، آب تأمین شده اما به لحاظ اینکه در مدت حدود ۱۰ روز خارج از مدار بودن تصفیه‌خانه شهید بهشتی، مخازن آبی شهر همدان به طور کامل خالی شد، پرشدن دوباره این مخازن و تأمین همزمان نیاز آبی شهر، موجب شده تا یک ناپایداری در تأمین آب وجود داشته باشد و به همین دلیل است که برنامه قطعی و افت فشار اعلام شده است.

کم‌آبی میهمان ناخوانده بسیاری از شهرهای ایران کم‌آبی میهمان ناخوانده بسیاری از شهرهای ایران

۳۰ گروه متخصص برای اتصال شبکه آبرسانی به همدان اعزام شد

استاندار همدان نیز درخصوص این مسأله با بیان اینکه ۳۰ گروه متخصص برای اتصال شبکه آبرسانی به همدان اعزام شده است، می‌‌گوید: عملیات لوله‌گذاری پروژه آبرسانی از خط تالوار به همدان پایان یافته و اکنون مرحله برق‌رسانی، شیرآلات، الکتروپمپ‌ها و سایر تجهیزات مورد نیاز در حال نصب است.
علیرضا قاسمی فرزاد در بیستمین جلسه شورای آب استان همدان ادامه داد: با پیگیری‌های وزارت نیرو برای پایداری شبکه آبرسانی همدان، این گروه‌های متخصص از سراسر کشور برای اتصال شبکه آبرسانی به این شهر اعزام شده‌اند.
وی با بیان اینکه از ۸۲ حلقه چاه کشاورزی شناسایی شده ۶۶ حلقه وارد شبکه آبرسانی همدان شده که این تعداد طی هفته جاری به ۷۰ حلقه چاه افزایش می‌یابد، افزود: طی دو هفته گذشته در توافق با صاحبان چاه‌های کشاورزی، ظرفیت‌سازی مناسبی ایجاد شد تا بخشی از مشکلات آب همدان برطرف شود.
وی با بیان اینکه از همه کشاورزانی که آب چاه‌های خود را در اختیار مردم همدان قرار داده‌اند، تقدیر و تشکر می‌کنیم و از مجموعه دستگاه‌های مختلف اجرایی و خدمات‌رسان که با کار شبانه‌روزی برای حل مشکلات آب تلاش کردند و شهروندان همدان که با صبر و شکیبایی ما را یاری رساندند سپاسگزاریم، عنوان می‌‌کند: حفر چاه‌های پدافندی برای شبکه آبرسانی شهر همدان در نظر گرفته شده و با دستور وزیر نیرو، مجوز حفر ۳۰ حلقه چاه برای شرایط پدافندی، صادر شده تا در زمان ایجاد اختلال در شبکه آبرسانی همدان، مشکلی نداشته باشیم.
وی با بیان اینکه کارهایی که قرار بود برای طرح آبرسانی به شهر همدان در مدت دو سال انجام شود طی چهار ماه گذشته عملیاتی شده است، افزود: با بهره‌برداری از این اَبَرپروژه، آب سالم و بهداشتی در اختیار مردم قرار می‌گیرد/ روزنامه ایران
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای