آخرین خبرها:
شناسه خبر: 28966

مصاحبه سفارشی و بی خاصیت

مصاحبه سفارشی و بی خاصیت/ مصاحبه سه شنبه شب سید ابراهیم رئیسی، مانند مصاحبه‌های گذشته او و مانند سایر مصاحبه‌هایی که تلویزیون دولتی ایران

مصاحبه سفارشی و بی خاصیت
مصاحبه سه شنبه شب سید ابراهیم رئیسی، مانند مصاحبه‌های گذشته او و مانند سایر مصاحبه‌هایی که تلویزیون دولتی ایران با روسای جمهور انجام داده و می‌دهد، مصاحبه‌ای سفارشی بود. بدین ترتیب که در آن پرسش‌های مناقشه‌برانگیز که اتفاقاً افکار عمومی خواهان پیدا کردن و شنیدن جواب‌هایی برای آن است، پرسیده نشد و در مقابل جواب‌های نادرست، چندپهلو و انحرافی رئیس جمهور هیچ مقاومتی صورت نگرفت و هیچ مخالفتی ابراز نشد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ نادر کریمی جونی | برای نمونه در این مصاحبه هیچ سوالی درباره سیاست و روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران پرسیده نشد؛ در هفته‌های اخیر رویدادهای مهمی در زمینه روابط خارجی برای کشورمان پیش آمده که گاهی دیپلمات‌ها درباره آن توضیحات نه چندان قانع کننده بیان کرده‌اند.
اما در سطح رئیس دولت و رئیس جمهور موضع‌گیری شفافی صورت نگرفته است. مسائلی مانند موضع‌گیری رئیس جمهور چین درباره خلیج فارس و جزایر ایرانی، نام‌گذاری جعلی برای خلیج فارس از سوی رئیس جمهور و سایر مقامات عراقی، موضوع برجام و توافق هسته‌ای، روابط با روسیه و انتقادهایی که در این باره و درمورد همکاری تهرن - مسکو در جنگ اوکراین پدید آمده و… ، موضوعات مهم و جذابی است که افکار عمومی خواهان شنیدن پاسخ‌ها و مواضع رئیس جمهور کشورمان درباره آن‌هاست.
اما در این مصاحبه هیچ سوالی در خصوص چالش‌ها و موضوعات سیاست خارجی و دپیلماسی کشورمان از سیدابراهیم رئیسی پرسیده نشد.
از این گذشته در مورد سیاست داخلی هم پرسش‌های مهمی وجود داشت که گوینده تلویزیون اجازه طرح آنها را نداشت؛ از جمله اینکه از رئیسی پرسیده نشد که دولت وی که ادعای آزادی بیان و تمکین به حقوق شهروندان و ازجمله حق مطلع شدن شهروندان را بیان و تبلیغ می‌کند، چرا به نسبت دولت گذشته از روزنامه نگاران بیشتری شکایت کرده و در برخورد قهرآمیز از حسن روحانی و همکارانش پیشی گرفته است؟
البته اگر این سوال پرسیده می‌شد، شاید سیدابراهیم رئیسی به دادن پاسخ‌های کلی و غیردقیق اکتفا می‌کرد و مانند سایر سوالات، حرف‌هایی غیردقیق و نه چندان صحیح بیان می‌کرد.
از جمله این سکوت در برابر اظهارات سید ابراهیم رئیسی هنگامی انجام شد که آقای رئیس جمهور درباره رساندن قیمت دلار آزاد (حدود 43 هزار تومان) به قیمت دلار نیمایی (حدود 28 هزار تومان) صحبت می‌کرد.
گوینده سیمای جمهوری اسلامی ایران، نپرسید و شاید اجازه نداشت که بپرسد مکانیزیم اجرایی کردن این سقوط 35 درصدی دلار آزاد چیست؟ و چه تحولی رخ می‌دهد که اسکانس آمریکایی این گونه سقوط آزاد می‌کند؟
همچنین از رئیس جمهور پرسیده نشد که هدف رساندن قیمت دلار بازار آزاد به قیمت دلار نیمایی در چه بازه زمانی رخ خواهد داد و چه ضمانت اجرایی برای حصول این وعده وجود دارد؟
فقط این موضوع نبود که رئیسی درباره زمان تحقق وعده آن توضیح نداد، بلکه وقتی رئیس جمهور از قطع ارتباط میان سفرهای مردم و دلار گفت، باز هم آقای رئیس جمهور علی رغم اصرار مجری گفتگو حاضر نشد درباره زمان تحقق این وعده قول مشخص بدهد و در مقابل سوال تکراری مجری، تنها گفت: «هر یک روز که این اقدام زودتر انجام شود، دولت احساس آرامش بیشتری می‌کند و نگرانی‌هایش کم می‌شود».
از برخی اظهارت سیدابراهیم رئیسی این طور برداشت می‌شود که احتمالا به او اطلاعات غلط داده می‌شود یا او اطلاعات را غلط دریافت می‌کند؛ از جمله این موارد هنگامی بود که رئیسی از اروپایان خواست تا درمورد سکوها و یا پلتفرم‌های شبکه اجتماعی همان که برای خود می‌خواهد برای ایران هم بخواهند.
نکته مهم در این باره آن است که درمورد پلتفرم‌های مسدود شده واتس آپ و اینستاگرام، اصولا دولت‌ها دخالتی ندارند و به جز اینکه سکوهای یاد شده آمریکایی هستند و ربطی به اروپا ندارند.
مالک این شبکه‌های یعنی گروه متا که مجموعه‌ای کاملا خصوصی است خود اعلام کرده که اهمیتی به درخواست ایران نمی‌دهد و ضرورتی نمی‌بینند که به درخواست مقامات ایرانی توجه کند.
این بدان معنی است که یک مجموعه خصوصی راسا در این مورد تصمیم گرفته و توصیه به یا درخواست از دولت‌ها و بالاخص دولت‌های اروپایی هیچ تاثیر و وجاهتی ندارد.
برخی اظهارات ابراهیم رئیسی در این مصاحبه تعجب برانگیز بود، مانند وقتی که گفت تورم ایران از 60 درصد به 40 درصد رسیده است.
در این باره هیچ مستندی وجود ندارد که نشان دهد پیش از به قدرت رسیدن ابراهیم رئیسی تورم در ایران 60 درصد بوده است و در عین حال هم اکنون تورم 45 و در برخی محاسبات 47 تا 48 درصد است و از این بابت نه ادعای رئیس جمهور در مورد میزان تورم گذشته درست و نه در مورد تورم فعلی.
البته آقای رئیس جممهور اگر می‌خواست درباره این ابهامات و نکات پرسش برانگیز توضیح دهد حتما کنفرانس خبری برگزار و به سوالات گوناگون و غیرسفارشی خبرنگاران پاسخ می‌دهد و نه این که جلوی دوربین تلویزیون حکومتی کشور قرار گیرد و به سوالات احتمالا از پیش هماهنگ شده و سفارشی پاسخ دهد.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای