آخرین خبرها:
شناسه خبر: 34814

معرکه ای برای نجات روسیه

بر خلاف پیش بینی مفسرین، جمهوری خلق چین در جنگ علیه اوکراین نه تنها به فدراتیو روسیه نپیوست، سهل است که با بخردی ناب، در دام سهمناک تمرکز بر مساله تایوان

معرکه ای برای نجات روسیه
بر خلاف پیش بینی مفسرین، جمهوری خلق چین در جنگ علیه اوکراین نه تنها به فدراتیو روسیه نپیوست، سهل است که با بخردی ناب، در دام سهمناک تمرکز بر مساله تایوان هم نیفتاد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ مهم تر این که طی این مدت مناسباتش با غرب و ایالات متحده آمریکا رو به بهبود و پیشرفت هم بوده است. از آن مهم تر این که هر ۵ کشور آسیای مرکزی که به عنوان متحدین صوری روسیه به شمار می آیند، در نبرد اوکراین نه تنها به مسکو روی خوش نشان نداده اند که سفره را برای بهره برداری کلان مقیاس چین پهن نموده اند.
در واقع تاشکند، آستانه، دوشنبه، عشق آباد و بیشکک، دهه هاست در پی مفری جهت رهایی از زندان جغرافیایی روسیه اند. قفقاز که از همان آغازهای فروپاشی سرناسازگاری با مسکو در پیش گرفته است(باکو و تفلیس). ملل اروپای خاوری، یعنی ایالت ها و متحدین پیشین روسیه نیز که اساسا محور و بلکه میدان زنده رویارویی مسکو- ناتو به شمار می روند.
کوتاه آن که روسیه دربست منزوی است. در واقع طی ۱۰۰ سال اخیر، هیچ کشوری به اندازه روسیه تحت تحریم های سنگین بین المللی قرار نگرفته است. بدیهی است که با چنین آرایش و چشم اندازی، روسیه نزدیک به محال است از پس ۳۱ عضو ناتو و ۶۳ ملت متحدش برآید. پس چه کاری از مسکو برخواهد آمد؟
تا جایی که به شاخص های ژئواستراتژی بر می گردد، در چنین شرایطی، ترکیه و ایران مناسب ترین محورها و جایگاه ها برای شکستن تحریم ها و برون رفت از انزوای روسیه اند. ولی ترکیه هم پیمان کلیدی ناتو است؛ مهم تر این که تحت رهبری ملی‌گرایی فرصت طلب است که از هر معرکه ای در جهت منافع کشورش استفاده می کند.
اردوغان جایگاه کشورش را از دیدگاه قدرت ملی پایین تر از روسیه ندانسته و دست کم برابر تلقی می کند. بنابراین در معرکه اوکراین در پی دستیابی به بالاترین منفعت، ضمن بازی با طرفین است. در این میان، از دیدگاه مسکو، تنها و بزرگترین جایگزین جمهوری اسلامی پنداشته می شود.
کشوری که همزمان هم با آمریکا- اروپا در حال خصومت و ناسازگاری است، هم دهه ها است، تحت تحریم است، هم مرزهایش با بیشتر همسایگان نا آرام است و هم از درون در باتلاق تورم سنگین و نارضایتی مردمی فرو رفته است. روسیه با آگاهی ژرف از اندازه نیازها و خواست های مدیران جمهوری‌ اسلامی، با محاسبات دقیق و از راه ارائه چند امتیاز کوچک، مانند خط آهنی ۱۶۰ کیلومتری و دادن شماری پرنده کمتر کارآمد، در صدد بهره برداری های گسترده از جمهوری اسلامی است.
مسکو حتی در مخمصه سخت کنونی، حاضر نیست مناسباتش با تهران را در سطحی استراتژیک قلمداد کند. به گمانم سناریوی اصلی تصمیم سازان کرملین برای جمهوری‌اسلامی درگیر کردنش در جنگی گسترده است. برپایی چنین جنگی برای روسیه آب حیات به شمار می آید؛ چرا که تمرکزها را از نبرد اوکراین برخواهد داشت.
سعودی و امارات با آگاهی دقیق از چنین سناریو و دسیسه ای،‌ راه برقراری و گسترش مناسبات با تهران را در پیش گرفته اند تا از افتادن در آتش چنین معرکه ای پرهیز کنند. بنابراین روس ها در پی محور دیگری برای این درگیری اند.
منبع آرمان امروز
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای