آخرین خبرها:
شناسه خبر: 21911

معضل زباله‌ های شمال کشور پایان می‌یابد؟

تاکیدات رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در کارگروه پسماند مبنی بر اولویت ساماندهی پسماند استان‌های شمالی کشور

معضل زباله‌ های شمال کشور پایان می‌یابد؟
در پی تاکیدات رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در کارگروه پسماند مبنی بر اولویت ساماندهی پسماند استان‌های شمالی کشور، معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: با افزایش ظرفیت کارخانه‌های کمپوست به جای زباله‌سوزها باید از ظرفیت‌های موجود برای حل این مشکل استفاده کنیم.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از ایسنا موضوع پسماند و زباله یکی از مهم‌ترین مسائل محیط‌ زیستی است.
به گفته علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ، در استان‌های شمالی، زباله‌ها جایی برای دفن ندارند. این موضوع استان‌های شمالی کشور را با بحران جدی روبه‌رو کرده است بنابراین ساماندهی این مشکل در اولویت ماست.
پیام جوهرچی درباره موضوع بحران پسماند شمال کشور اظهار کرد:روزی نیست که ما درمورد پسماند شمال کشور دغدغه نداشته باشیم.
بیشتر بخوانید:
وی درباره زباله‌سوزهای استان‌های شمالی گفت: دوشنبه هفتم شهریورماه امسال افتتاح زباله‌سوز ۳۰ تنی در گلوگاه را داشتیم. بر اساس اعلام مسئول پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری و مشاور استاندار مازندران زباله‌سوز ساری تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
به گفته وی، ایجاد زباله‌سوز رشت نیز ۱۳ درصد پیشرفت داشته است که البته کافی نیست و نیازمند پیگیری‌های بیشتری است.

افتتاح فاز اول تصفیه‌خانه شیرابه سراوان در خردادماه امسال

جوهرچی ضمن اشاره به افتتاح فاز اول تصفیه‌خانه شیرابه سراوان در خردادماه امسال ، درباره معضل شیرابه‌های این منطقه توضیح داد: سراوان را باید طی برنامه‌ای یکساله مدیریت کنیم چراکه مشکل و معضلی که در ۴۰ سال ایجاد شده است را نمی‌توان در یک ماه حل کرد. کمی زمان‌بر ست اما ما درحال پیگیری آن هستیم.
معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به برنامه عملیاتی- راهبردی مدیریت پسماند استان‌های شمالی کشور گفت: این برنامه در سایت سازمان قابل مشاهده است اما مشکلات اقتصادی وجود دارد که شاید حل آن به دست دستگاه‌های مجری امکان‌پذیر باشد.
وی تاکید کرد: رسانه‌ها نیز باید همراه ما در این موضوع از دستگاه مجری که دارای عاملیت و فاعلیت است، مطالبه‌گر باشند. ما از وزارت کشور و سازمان شهرداری این خواسته را داریم.
جوهرچی به بعد قضایی این معضل اشاره و اظهارکرد: از شهرداری رشت شکایت شده است و در دادگاه پرونده قضایی دارند.

راه‌حل‌هایی را برای مدیریت پسماند داریم

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست درباره برنامه‌های آینده دفتر مدیریت پسماند سازمان گفت: دست‌مان خالی نیست و راه‌حل‌هایی را برای مدیریت پسماند داریم چراکه موضوع سازمان حفاظت محیط زیست تنها مسئله نظارت نیست. لازم است از ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده کنیم. افزایش ظرفیت کارخانه‌های کمپوست به جای زباله‌سوزها یکی از راهکارها است چون هزینه بهره‌برداری از زباله‌سوزها بسیار بالاست. راه حل دیگر استفاده کارخانه‌های سیمان از پسماندهایی است که به صورت RDF تولید می‌شوند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: عملیاتی شدن این موارد مستلزم اولویت‌دهی به این موضوع و نبود مشکل در بحث‌های بودجه‌ای و هزینه‌ای است. در حال حاضر RDF می‌تواند یکی از مشکلات ما را در کارخانه سیمان دیلمان، نکا و لوشان حل کند. این موارد از ظرفیت‌های موجود است که باید به سمت استفاده از آن‌ها برویم.

برنامه‌های دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست در دولت سیزدهم

جوهرچی در پایان به برنامه‌های دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در این برنامه معضل پسماندهای استان‌های شمالی کشور را تا حدی کنترل و رفع خواهیم کرد. در سراوان نیز تا یک‌ سال آینده هیچ زباله‌ای پذیرش نمی‌شود چراکه اول باید پذیرش صفر شود سپس به سالم‌سازی منطقه بپردازیم.
گفتنی است، درصد زیادی از زباله‌ها را اجزای قابل احتراق تشکیل می‌دهد که می‌توان از آن‌ها برای تولید انرژی گرمایی استفاده کرد. در عین حال درصد بالایی از اجزای قابل احتراق در زباله‌های جامد شهری MSW (Municipal solid waste) تجزیه‌پذیر هستند و می‌توانند به سوخت‌های گازی تبدیل شوند.
از این سوخت‌ها برای تولید انرژی گرمایی استفاده می‌کنند. به طور کلی جداسازی اجزای قابل احتراق از MSW و تبدیل آن‌ها به انرژی با استفاده از روش‌های پیش فراورش (Front-end) و روش‌های تبدیلی (Back-end) انجام می‌شود. اجزای قابل احتراق جدا شده از MSW تحت عنوان (Refuse-derived fuel) RDF شناخته می‌شوند. این اجزا بیشتر شامل کاغذ و پلاستیک است.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای