آخرین خبرها:
شناسه خبر: 33527

منتظر باران باشید!

منبع آفتاب یزد

منتظر باران باشید!

پاسخ عجیب طالبان به مطالبات مقامات ایرانی در مورد حق آبه هیرمند

بیش از دو دهه است که مردم سیستان با خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند اماعدم پایبندی دولت افغانستان برای حق آبه رودخانه هیرمند و مدیریت ضعیف در برخی از دستگاه‌های مرتبط، این تالاب بین‌المللی را به کام مرگ کشانده است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ در صورتی که تالاب بین‌المللی هامون، هفتمین تالاب مهم دنیا است. این دریاچه از سه بخش با نام‌های «هامون پوزک» در شمال شرقی، «هامون صابری» در شمال و «هامون هیرمند» در غرب و جنوب غربی سیستان تشکیل شده است. بخش وسیعی از هامون پوزک و قسمت عمده هامون صابری در خاک افغانستان و مابقی هامون‌ها در خاک ایران قرار دارد که اغلب سال‌ها پر آب و در فصل بهار بعد از ورود سیلاب رودخانه هیرمند و انشعابات آن، سه هامون به یکدیگر متصل شده و به شکل نعلی دیده می‌شود.
از آنجا که تالاب هامون یکی از مهم‌ترین تالاب‌های کشور است و زندگی مردم سیستان و بلوچستان به آن بستگی دارد (در صورت‌عدم تامین حق‌آبه، خشک‌شدن رودخانه هیرمند و به تبع آن خشکی تالاب بین‌المللی هامون آسیب‌های جبران‌ناپذیری به معیشت جوامع محلی وارد می‌کند همچنین می‌تواند باعث تشدید خشکسالی و از سوی دیگر تبدیل به منشاء گردوغبار شود)، مسئولان را برآن داشت که پیگیر حق آبه

این تالاب بین المللی از افغانستان باشند اما دولت افغانستان زیر بار

این مهم نمی‌رود که هیچ، بلکه با افتتاح سد کمال‌خان در ولایت نیمروز در نزدیکی مرز ایران و در مسیر رودخانه هیرمند، موجب افزایش نگرانی کارشناسان و فعالان حوزه محیط زیست درباره وضعیت تالاب هامون شده است. با توجه به این نگرانی‌ها، افغانستان قول داده بود که دیگر هیچ انحراف آبی از مسیر طبیعی رود هیرمند از بند کمال خان به سمت گودزره نداشته باشد که پای این قول خود هم نایستاد.
به هر حال رایزنی‌ها برای تامین حق‌آبه هیرمند ادامه داشت به طوری که طبق آخرین خبرها سلاجقه از رایزنی با هیات حاکمه افغانستان خبر داد و این نوید را داد که امسال آب در هیرمند رها خواهد شد.

منتظر باران باشید!

اما از آنجا که دولت افغانستان، بدعهد است این بار هم پاسخ‌های سرکاری را نسبت به تمام نگرانی‌های ایران نسبت به تامین حق آبه هیرمند داده است.
خبرگزاری تسنیم گزارش داده است که امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه ط‌البان در یک کنفرانس خبری در پاکستان گفته است که این کشور به حق آبه ایران پایبند بوده و خواهان ایجاد مشکل برای ایران نیست.
وی با اذعان به حق آبه گفته است که طرف افغانستان حقابه ایران از رود هلمند را به رسمیت می‌شناسد و امیدوار است که امسال باران بیشتری ببارد تا با افزایش ذخایر آبی، نیازهای هر دو کشور افغانستان و ایران تأمین شود.
متقی همچنین در پاسخ به سوالی درباره حق آبه ایران گفت: «امیدواریم امسال شاهد بارندگی‌های بیشتری باشیم و این خیر و برکت باعث افزایش ذخایر آبی و تأمین نیاز هر دو کشور شود».
با این اوصاف و با توجه به گفته‌های سرپرست وزارت امور خارجه طالبان باید دید که دولت سیزدهم در خصوص تامین حق آبه هیرمند چه اقداماتی را انجام خواهد داد.

منبع آفتاب یزد

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای