آخرین خبرها:
شناسه خبر: 22358

منطق اقتصادی رفتار

مانند دوره گذشته اعتراض‌های مردمی در روزهای اخیر اینترنت و بالاخص اینترنت همراه دچار افت سرعت شد و شبکه اجتماعی واتس آپ هم قطع گردید

منطق اقتصادی رفتار
مانند دوره گذشته اعتراض‌های مردمی در روزهای اخیر اینترنت و بالاخص اینترنت همراه دچار افت سرعت شد و شبکه اجتماعی واتس آپ هم قطع گردید.
اخبار سبز کشاورزی : درمورد شبکه اجتماعی واتس‌آپ البته گفته می‌شود که این شبکه خود در تعارض با جمهوری اسلامی ایران تصمیم به قطع خدمات خود از مبدا ایران یا به مقصد ایران کرده است تا از خطر فیلتر شدن رهایی یابد.
ظاهرا مقامات ایرانی به مدیران واتس اپ پیام داده‌اند که اگر در شرایط کنونی به خدمات‌رسانی خود ادامه دهد، این شبکه نیز مانند تلگرام فیلتر خواهد کرد. مدیران شبکه مذکور هم تصمیم گرفته‌اند به‌طور موقت خدمات خود را به پیش‌شماره‌های ایرانی مسدود کنند تا پس از آرام شدن اوضاع دوباره و همچون گذشته به فعالیت خود در کشورمان ادامه دهند.
نکته جالب در این باره آن است که واتس‌آپ به همان شرکتی تعلق دارد که فیس بوک و اینستاگرام به آن تعلق داشته‌اند و همه این‌ها به آمریکایی‌ها متعلق است.
جالب است که در مواقعی اینستاگرام که به این گروه رسانه‌ای تعلق دارد درمورد شهادت حاج قاسم سلیمانی، موضعی کاملا مخالف جمهوری اسلامی گرفت و کسانی که از این شهید به نیکی یاد یا آرمان‌ها و دیدگاه‌های وی را ترویج می‌کردند از این شبکه اجتماعی اخراج کرد.
در همان هنگام، برخی رسانه‌های نزدیک به محافظه‌کاران به تندی در برابر این اقدام اینستاگرام واکنش نشان دادند و آن را به عنوان محدود کردن حق آزادی بیان محکوم ساختند. در آن هنگام و به‌خاطر این برخورد و مقابله با ترویج آرمان‌های شهید سلیمانی، حتی تقاضای فیلتر کردن اینستاگرام نیز مطرح شد؛ اما چون بسیاری از کسب و کارهای کوچک و استارتاپهای در ایران از پلتفرم اینستاگرام برای انجام تبلیغات و اطلاع‌رسانی درباره کسب و کارشان استفاده می‌کنند، با فیلتر شدن اینستاگرام برای انجام تبلیغات و اطلاع‌رسانی درباره کسب و کارشان استفاد می‌کنند با فیلتر شدن اینستاگرام موافقت نشد.
اما حالا کاربران شبکه واتس‌آپ که جزئی از گروه رسانه‌ای فیس بوک است، می‌بینند که این شبکه اجتماعی با مقامات جمهوری اسلامی ایران همراهی کرده و خدمات خود را به مقصد یا مبدا شماره تلفن‌های ایران قطع کرده است.
گمان غالب آن است که چون این شبکه اجتماعی فیلتر نیست، از آن برای ارسال پیام‌ها، ارسال تصویر و فیلم مربوط به اعتراض‌ها اخیر استفاده می‌شود و البته ممکن است این شبکه اجتماعی به شبکه‌ای برای هماهنگی اعتراض‌کنندگان با یکدیگر تبدیل شده باشد؛ در این صورت با قطع شدن واتس‌آپ مقداری از انسجام میان اعتراض‌کنندگان و هماهنگی ایشان با یکدیگر مسدود می‌شود که خود به خود لطمه‌ای به انسجام آن وارد می‌شود.
این مساله البته تجربه‌ای جدید محسوب می‌شود؛ چراکه تقریبا همین شرایط درمورد تلگرام وجود داشت و پاول دورف، مدیر شبکه تلگرام، حاضر به همکاری با مقامات ایرانی نشد و سرانجام این شبکه مسدود گردید.
این شبکه از آن پس مخاطبان خود را در ایران از دست نداد و اگرچه هم‌اکنون با فیلترشکن‌هایی که خود تلگرام تولید و در کانال‌های مختلف عرضه می‌کند ادامه حیات می‌دهد؛ اما تقریبا همه مراکز مهم خبری و خبرساز و چهره‌های گوناگون نظام در تلگرام حاضر هستند و اگرچه برخی از ایشان تصمیم گرفته‌اند در پوشش هواداران خود به نام ایشان کانال تاسس و راه‌اندازی کنند؛ اما به هر حال تقریبا در تمام موارد سازمان‌ها، روابط عمومی‌ها و… در تلگرام فعالیت روزانه خبری دارند؛ به طوری که گمان می‌رود شبکه اجتماعی نخست ایران که ماموریت‌های مختلف اطلاع‌رسانی را انجام می‌دهد تلگرام است.
اما فیس بوک که وات‌آپ به آن تعلق دراد تصمیم به همکاری با جمهوری اسلامی ایران گرفته است. این امر منطق اقتصادی رفتارها را نشان می‌دهد؛ در واقع یک بنگاه اقتصادی بدون توجه به سیاسیت‌های موطن خود منافع خویش را مشاهده و دنبال می‌کند خواه این امر به مذاق سایرین خوش بیاید یا نه.

نادر کریمی جونی

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای