آخرین خبرها:
شناسه خبر: 18350

موجرها زیر بار مصوبه سران 3قوه نمی‌روند

مهدی احمدی لفورکی - خبرنگار

موجرها زیر بار مصوبه سران 3قوه نمی‌روند

کمر مستأجران زیر بار اجاره‌بها شکسته

تا دیروز خرید خانه برای اقشار مختلف جامعه از کارگر و کشاورز گرفته تا کارمند و بازاری آرزو شده بود و حالا اجاره یک واحد کو چک حتی در شهرستان. این روزها علاوه بر کوچک‌شدن سفره اقشار مختلف جامعه در پی سیاست‌های اقتصادی دولت، یافتن سرپناه برای یک سال نیز به معضلی دیگر تبدیل شده و نه تنها جیب اقشار مختلف جامعه را نشانه رفته، بلکه آرامش روانی را نیز از آنان سلب کرده است.
حالا اما سران سه قوه طرحی را مصوب کردند که بر اساس آن قراردادهای اجاره به صورت خودکار یک سال تمدید می‌شود و افزایش اجاره‌بها نیز در تهران 25 و در شهرستان‌ها 20درصد در نظر گرفته شده است.
حال سوال این است که آیا گوش بازار به مصوبات دولت بدهکار است یا خیر؟ قدر مسلم بدهکار نیست و مکانیزم بازار طوری است که بر اساس عرضه و تقاضا پیش می‌رود و از احدالناسی دستور نمی‌گیرد.

هزینه‌ها بالا رفته، من هم اجاره خانه را بالا برده‌ام

در همین ارتباط یک شهروند بابلسری با اشاره به این‌که صاحب‌خانه‌اش رهن آپارتمان 80متری او را از 150میلیون به 250میلیون تومان رسانده است، گفت: تاکنون در بابلسر مستأجر بودم، ولی به سبب افزایش اجاره بها به ناچار باید این‌جا را ترک کنم و در حومه این منطقه ساکن شوم و واقعاً با افزایش بیش از دو برابری مبلغ رهن نمی‌دانم به کجا بروم.
مهدی مرادیان در گفت‌وگو با اخبار سبز کشاورزی اظهار داشت: افزایش حدود 200درصدی نرخ اجاره بها در حالی رخ داده که افزایش حقوق ما تنها 10بوده و کارفرما نیز توان پرداخت بیش‌تر از این را ندارد.
وی با اشاره به این‌که به صاحب خانه مصوبه سران سه قوه را متذکر شدم، گفت: صاحب‌خانه حرف خود را می‌زند و می‌گوید مالک خانه من هستم و خودم برای آن تصمیم می‌گیرم و نه مسئولان و اگر توان پرداخت مبلغ پیشنهادی را نداری، خانه را تخلیه کن تا مستأجر جدید بیاورم.

کسی بر اساس حرف مسئولان اجاره‌بها را مشخص نمی‌کند

صاحب یک مشاور املاک در بابلسر مازندران نیز با اشاره به این‌که از مصوبه سران سه قوه برای افزایش 20 و 25درصدی نرخ اجاره بها در تهران و شهرستان‌ها حمایت می‌کنم، گفت: شغل بیش‌تر مردم منطقه کشاورزی و درآمد آنان اندک است و اجاره‌بها نیز به معضلی بزرگ برای مردم تبدیل شده و مشکل این‌جاست که صاحب ملک کس دیگری است و اجاره بها را نیز او مشخص می‌کند و در این کار به حرف هیچ مسئولی نیز گوش نمی‌دهد.
نعمت عباسعلی‌نیا در گفت‌وگو با اخبار سبز کشاورزی گفت: اجاره‌بهای مسکن به‌صورت افسارگسیخته از 50 تا 100درصد بالا رفته و موجران در تعیین نرخ به افزایش قیمت سایر کالاها نگاه می‌کنند و بر اساس آن برای نرخ اجاره تصمیم می‌گیرند.
وی با اشاره به این‌که مصوبه فعلی بسیار خوب است، ولی شرط اجرای آن ضمانت اجرایی است، اظهار داشت: بعید می‌دانم که مالکی در شرایط فعلی به مصوبه سران سه قوه در افزایش نرخ اجاره توجه کند و این اتفاق در چند سال قبل هم اتفاق افتاد و در آن زمان هم کسی به حرف مسئولان گوش نداد و حتی نرخ‌ها بالاتر رفت.
عباسعلی‌نیا گفت: تا این مصوبه اهرم و فشار اجرایی نداشته باشد، وضعیت بازار املاک سامان نمی‌یابد و مالکان کار خود را می‌کنند.
این مشاور املاک در پاسخ به این‌که آیا طی دو روز اخیر شاهد استناد مستأجران به مصوبه سران سه قوه در تقابل با موجران بوده‌اید یا نه، بیان کرد: بله و جواب مالکان این بود که مالک من هستم و برای آن خودم تصمیم می‌گیرم و اگر توان پرداخت نداری، افراد دیگری برای پرداخت این مبلغ وجود دارند.
وی با اشاره به دستور مسئولان برای استمهال وام بدهکاران بانکی در دوران کرونا گفت: در آن زمان هم مسئولان گفتند بانک‌ها چند ماهی اقساط نگیرند و حتی جریمه‌ها را ببخشند که بانک‌ها کار خود را کردند و تا ریال آخر دیرکرد وام‌ها را نیز از مردم گرفتند و گوش هیچ بانکی هم به حرف مسئولان بدهکار نبود.

سخنان شعارگونه و دستوری مسئولان راه به جایی نمی‌برد

عباسعلی‌نیا با بیان این‌که سخنان شعارگونه و دستوری مسئولان راه به جایی نمی‌برد، بیان کرد: مسئولان باید برای موجران مشوق‌هایی در نظر بگیرند تا آنان از این مصوبه استقبال کنند، در غیر این صورت مالکان کار خود می‌کنند و مستأجران را به دولت و تصمیم‌گیران حواله می‌دهند.
وی افزود: با افزایش قیمت‌ها و ورشکستگی بسیاری از واحدهای تولیدی در همین شهر بابلسر در سال جاری براساس شنیده‌ها حدود یک‌هزار نفر بیکار شده‌اند و حالا این افراد مانده‌اند و افزایش اجاره‌بها و افزایش سرسام‌آور نرخ‌هایی که دود از سر هر انسانی بلند می‌کند؛ لذا مسئولان برای بهبود اوضاع باید انقلابی برخورد و قیمت‌ها را در بازار کنترل کنند و نرخ دلار را نیز ثابت نگه دارند تا تولیدکنندگان به ادامه فعالیت دلگرم شوند.

مصوبه سران 3قوه ضمانت اجرایی ندارد

یک مشاور املاک در قائم‌شهر مازندران نیز در مورد مصوبه سران سه قوه مبنی افزایش 20 و 25درصدی نرخ اجاره‌بها گفت: نرخ اجاره بها در قائم‌شهر بین 50 تا 70درصد افزایش یافته و موجرها زیر بار این مصوبه نمی‌روند و این مصوبه ضمانت اجرایی ندارد.
مهدی حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: مالکان می‌گویند مگر مسئولان توانستند قیمت سایر کالاها را بعد از طرح شفاف‌سازی یارانه‌ها کنترل کنند که حالا می‌خواهند نرخ اجاره را کنترل کنند؟
وی افزود: در شرایط فعلی بازار املاک و اجاره در آشفتگی کامل به سر می‌برد و قیمت را مالکان مشخص می‌کنند و هر که توان پرداخت ندارد، باید منزل را تخلیه کند.
حسنی گفت: مالکان به هیچ وجه به این مصوبه توجهی ندارند و افزایش روزانه نرخ تورم اشتهای مالکان را برای افزایش اجاره بها افزایش داده است.

مهدی احمدی لفورکی - خبرنگار

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای