آخرین خبرها:
شناسه خبر: 28859

«مَحبیتال» جونده‌کشی سازگار با محیط زیست

محبیتال (Mahbital) یک ترکیب کاملا موثر با کارآیی فوق‌العاده عالی، سازگار با طبیعت، سالم و غیر سمی، طبیعی و گیاهی

«مَحبیتال» جونده‌کشی سازگار با محیط زیست
محبیتال (Mahbital) یک ترکیب کاملا موثر با کارآیی فوق‌العاده عالی، سازگار با طبیعت، سالم و غیر سمی، طبیعی و گیاهی، در دسترس، ارزان، بی‌خطر برای انسان و سایر جانداران، با صرفه اقتصادی چند برابر نسبت به سموم رایج، با روش مصرف آسان، کاربرد راحت و… است.
اخبار سبز کشاورزی ؛ بر این اساس این ترکیب ارجحیت بسیار بیشتری نسبت به سایر جونده کش‌های رایج داشته و این برای نخستین بار در دنیاست که برای کنترل جوندگان معرفی و ثبت شده است.
علاوه بر مزایای فراوان، از نظر میزان تاثیر، در تمام آزمایشات انجام شده؛ کارایی بیشتری نسبت به سموم جونده کش پرمصرف رایج دارد و لذا استفاده از آن به‌عنوان یک دانش بومی داخلی، باعث قطع وابستگی کشور در این زمینه شده و حتی می‌توان محصول و دانش فنی آن را به سایر نقاط جهان نیز صادر کرد.
تولید محبیتال (Mahbital) هیچ نیازی به واردات مواد شیمیایی و مواد موثره خارجی نداشته و همه مواد و تکنولوژی و تجهیزات لازم برای تولید آن در داخل کشور تامین شده و علاوه بر آن در مراحل تولید، برخی از پسماندها و ضایعات نیز مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرند.
تولید و معرفی محبیتال (Mahbital) یک دستاورد ملی مهم در زمینه مبارزه با آفات عمومی کشور است که در دستاوردهای ملی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و سازمان حفظ نباتات و نیز به‌عنوان یک محصول دانش بنیان ملی در معاونت علمی، فناوری و اقتصادی ریاست جمهوری ثبت و معرفی شده است.
همچنین این ترکیب به‌عنوان یک آفت‌کش بهداشتی دارای تاییدیه بهداشتی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
پس از انسان جوندگانی چون میمون و دلفین باهوش‌ترین جانوران در دنیا هستند، لذا طبیعی است که به سختی کنترل شده و هر طعمه‌ای نمی‌تواند آنها را جلب و باعث تلفاتشان گردد.
به همین علت است که تعداد جونده کش‌های رایج در دنیا کم بوده و در کشور ما تنها ۹ عدد است (سموم تدخینی، جونده‌کش اختصاصی نبوده و در اصل حشره‌کش هستند) که در مقایسه با سایر آفت‌کش‌ها نظیر حشره‌کش‌ها، کنه‌کش‌ها، قارچ‌کش‌ها، علف‌کش‌ها و… بسیار اندک است.
بنابراین وقتی یک جونده کش طبیعی و غیرشیمیایی می‌تواند در دراز مدت به‌خوبی آنها را کنترل کند، مسلما باید از استانداردهای بالایی برخوردار باشد.
محبیتال (Mahbital) هم از نظر بافت و هم ترکیب، بهترین حالت ممکن را داشته و در فرمول ساخت آن روش‌های خاصی به کار رفته است.

گروه جونده کش طبیعی، گیاهی و ارگانیک

نام عمومی محبیتال
نام تجاری Mahbital ;Mahbital1
مواد سازنده: برگ و ساقه گیاهی، پسماند چغندر (تفاله و ملاس)، آرد، پودر پنیر، اسانس جلب کننده، مواد همراه
شکل ظاهری: قطعات جامد خاکستری رنگ (به وزن حدود 1gr)
فرمولاسیون ثبت شده در ایران: طعمه آماده مصرف Ready Bait
فرمولاسیون:
محبیتال RB-Pellet Mahbital
محبیتال۱ RB-Pellet Mahbital 1
ویژگی‌های خاص:
این ترکیب سمی نبوده و تنها به‌صورت فیزیکی باعث تلف شدن جونده می‌شود. در واقع پس از خرده شدن، باعث ایجاد انسداد و اختلال در دستگاه گوارش و تلف شدن جونده می‌گردد.
موارد مصرف در ایران:
برای کنترل جوندگان آفت عمومی و سایر جوندگان زیان آور در مزارع، باغات، اراضی، مراتع، جنگل‌ها، اماکن شهری و روستایی، ساختمان‌ها، انبارها، پارک‌ها و فضاهای سبز، کارخانجات، مراکز صنعتی و… .
گونه‌های جوندگان آفت عمومی در ایران عبارتند از: موش مغان، موش خانگی، موش قهوه‌ای، موش سیاه، موش ورامین، مریون‌ها، موش کور، سنجاب زمینی، جربیل هندی، خرگوش موش، موش شکول و تشی.
موارد مصرف در سایر کشورها:
به دلیل طبیعی، ارگانیک، غیرشیمیایی و بی‌خطر بودن جونده کش محبیتال (Mahbital) برای کنترل جوندگان در همه کشورها قابل توصیه و مصرف است.
راهنمای مصرف:
به لحاظ عادت و رفتار، جونده کش های گوارشی و جامد نظیر محبیتال (Mahbital) ترجیح داشته و بیشتر مورد علاقه آنهاست؛ چرا که علاوه بر تغذیه، منطبق بر رفتار جوندگی و باعث کنترل رشد دندان های ثنایا هم می گردند.
با عنایت به تنوع گونه های جوندگان و رفتارهای مختلفی که دارند، محبیتال (Mahbital) هم از نظر بافت و هم از نظر مواد جلب کننده بسیار مورد علاقه آنها است.
از نظر میزان مصرف؛ محبیتال (Mahbital) از تمام جونده کش‌های رایج میزان مصرف پایین‌تری دارد.
میزان مصرف محبیتال (Mahbital) برای گونه‌هایی نظیر موش مغان، موش خانگی، مریون‌ها و… ۳-۲ گرم و برای گونه‌هایی که بزرگ‌تر هستند نظیر سنجاب زمینی ۵-۳ گرم در هر سوراخ لانه/ ایستگاه است.
از نظر میزان کارایی، محبیتال (Mahbital) در مقایسه با جونده‌کش‌های رایج تاثیر بهتری دارد. به‌طور مثال در آزمایش های متعدد انجام شده؛ بطور متوسط بیش از ۸۵درصد کارایی داشته که از بقیه آنها ( حتی فسفر دوزنگ ) بیشتر بوده است.
برخی دیگر از مزیت های مهم محبیتال عبارتند از:
سازگار با طبیعت، سالم و غیر سمی، ارگانیک، طبیعی و گیاهی، در دسترس، ارزان، بی خطر برای انسان و سایر جانداران، با صرفه اقتصادی چند برابر نسبت به سموم رایج، با روش مصرف آسان، کاربرد راحت می توان اشاره کرد.
مزیت‌های اختصاصی محبیتال نیز بیشتر از جونده کشهای دیگر است؛ به‌عنوان نمونه هزینه مبارزه به ازای هر سوراخ لانه/ ایستگاه با دو جونده کش رایج که ارزانتر از بقیه بوده اند، برآورد و مقایسه گردیده که نتیجه آن بدین صورت است: فسفر دوزنگ ۶۶۷ تومان برودیفاکوم ۳۷۰۰ تومان محبیتال ۴۴۰ تومان

احتیاط های لازم

مصرف محبیتال به لحاظ بی خطر بودن احتیاط های توصیه ای مصرف سموم را ندارد. اما بدیهی است که باید نکات و موارد معمول در مبارزات را رعایت نمود. بطور مثال: برای آگاهی بیشتر بهتر است توضیحات برچسب آن بطور دقیق مطالعه شود.
کاربر محبیتال در هوای بارانی و اراضی گلی و غرقاب توصیه نمی شود. مصرف در داخل سوراخ لانه و محل های آلوده صورت پذیرد.
درب پاکت و ظرف نگهداری بسته شده و در جای خشک و خنک و دور از رطوبت و نور مستقیم آفتاب نگهداری شود.
به منظور رغبت بیشتر جونده و تاثیر مطلوب تر، بهتر است از دستکش استفاده شود.

ملاحضات زیست محیطی

میزان سمیت (EC 50 ; LC 50 ; LD 50)
محبیتال یک ترکیب کاملا غیر سمی و گیاهی بوده و برای انسان و سایر پستانداران هیچگونه خطر و کشندگی ندارد و تنها برای جوندگان و براساس یک مکانیسم فیزیکی تاثیر دارد.
لذا تعیین میزان سمیت برای آن غیرممکن بوده و بر اساس تعریف زیر؛ سم نبوده بلکه یک آفتکش طبیعی می باشد. "سم "(Toxicont) (Poison) به ماده ای اطلاق می شود که سبب برهم زدن تعادل حیاتی موجود زنده می شود و مصرف و تماس با مقدار جزئی از آن باعث مسمومیت شده و حتی گاهی منجر به مرگ می شود.
بنابراین، سم یک مفهوم کمی است و هر ماده ای که اثرات زیان بار روی موجودات زنده دارد ( نه لزوما باعث مرگ شوند) سم محسوب می گردد. اما "آفتکش" به کلیه موادی گفته می شود که در گیاهپزشکی برای کنترل آفات بکار می روند.
نکته دیگر این است که طبق تعریف؛ "دز کشنده ۵۰درصد" یا LD 50 معیاری برای سنجش توانایی یک ماده شیمیایی در ایجاد مسمومیت حاد است.
در هر حال، میزان کشندگی ۵۰درصد محبیتال (Mahbital) در بررسی های آزمایشگاهی بر روی رات آزمایش و محاسبه شده که میزان آن1670mg/kg وزن بدن برای رات تعیین گردید. همانطور که می‌دانیم؛ براساس تقسیم بندی آفت کشها بر حسب سمیت حاد و بر اساس LD 50 آنها را به پنج گروه تقسیم بندی می کنند. بنابراین با توجه به این تقسیم بندی "محبیتال "(Mahbital) جزو گروه U (گروه پنجم) قرار می گیرد که نشان دهنده بی خطر بودن آن است.

یادآوری

گروه U (گروه پنجم)، به نظر می آید که در صورت استفاده در شرایط معمولی سمیت حاد نداشته باشد.

مهندس صادقی

شماره تماس: 09186797980

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای