آخرین خبرها:
شناسه خبر: 31157

میوه‌های تازه یا خشک؟

خوردن میوه در هر زمان و فصل یکی از الزامات سلامتی است. طبیعت به نوبه خود به این موضوع توجه داشته و در چهار فصل سال، گروه‌های مختلفی از انواع میوه را در اختیار

میوه‌های تازه یا خشک؟
خوردن میوه در هر زمان و فصل یکی از الزامات سلامتی است. طبیعت به نوبه خود به این موضوع توجه داشته و در چهار فصل سال، گروه‌های مختلفی از انواع میوه را در اختیار انسان‌ها قرار می‌دهد.
اخبار سبز کشاورزی ؛ مجموعه میوه‌ها در هر فصل تامین‌کننده بخش زیادی از انرژی، ویتامین‌ها، عناصر غذایی مختلف و فیبرهای مورد نیاز بدن هستند، بنابراین مصرف آن‌ها به هر شکل و در حد و اندازه‌های متعادل و متوازن، بسیار مفید است.
شاید از هزاران سال قبل نگهداری میوه‌ها و مصرف آن‌ها به صورت خشک رایج بوده اما در حال حاضر و به دلیل در اختیار داشتن امکانات و تکنولوژی‌های خشک‌کردن میوه‌ها، رواج بسیار یافته که با نگهداری سالم و بهداشتی آنها، امکان مصرف این دسته از میوه‌ها مرسوم شده است.
دلایل زیادی وجود دارد که باید انسان به اندازه کافی میوه مصرف نماید، اگر چه در اقشار فقیر و کم درآمد که امکان تهیه میوه وجود ندارد، شاهد آثار سوءتغذیه و برخی عوارض ناشی از کم مصرف کردن میوه‌ها هستیم.
تمامی میوه‌ها به اندازه کافی حاوی فیبرهای طبیعی هستند که برای سلامت دستگاه گوارش مفید بوده و موجب کاهش بیماری‌هایی چون دیابت و سرطان‌ها می‌شوند. ضمن آن که به دلیل داشتن انواع آنتی‌اکسیدانت‌ها برای مقابله با برخی از بیماری‌ها مفیدند.
بر اساس مطالعات متعدد، خوردن دو نوبت میوه و سبزی در طول روز خطر مرگ را به میزان زیادی کاهش می‌دهد.
حال پرسش آن است که کدام یک از اشکال میوه مفیدتر و سالم‌تر است، میوه‌ها به صورت تازه، یا خشک؟ ممکن است پاسخ آن از همان آغاز مشخص باشد، اما دقت بیشتر تفاوت‌هایی را در این جا آشکار می‌کند.
میوه‌های تازه یا خشک؟ میوه‌های تازه یا خشک؟

مزایای میوه تازه

در بسیاری از میوه‌های تازه، اولین نکته میزان آب موجود در آن‌ها است که این مقدار گاه تا 80 درصد می‌رسد. در حالی که چنین آبی در میوه‌های خشک وجود ندارد.
نکته‌ای که در این جا باید به آن توجه نمود مقدار کالری بیشتر در میوه‌های خشک نسبت به میوه‌های تازه است. به عنوان مثال یک لیوان از انگور تازه در حدود 62 کالری دارد در حالی که یک لیوان از کشمش خشک همان انگور 434 کالری دارد و می‌تواند باعث اضافه وزن گردد.
مقدار آب بر روی میزان قند موجود در میوه‌ها اثر می‌گذارد و هر چه این میزان آب کمتر باشد، قند آن نیز بیشتر خواهد بود، بنابراین مصرف میوه تازه به معنی خوردن قند کمتر است اگر مصرف مقداری از انگور تازه معادل 15 گرم قند داشته باشد، همان مقدار کشمش خشک 116 گرم قند دارد. حال برای افرادی که مشکل قند خون دارند، میوه‌های خشک می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. مزیت دیگر میوه‌های تازه، سیر شدن سریع‌تر توسط آن‌ها است، چرا که حجم بیشتری دارند.
میوه‌های تازه دارای مقادیر بیشتری آنزیم موثر در هضم غذا، ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین C و انواعی از ویتامین‌های B است.

مزایای میوه‌های خشک

علی‌رغم تمام مزایای میوه‌های تازه، برخی از آدم‌ها میوه‌های خشک را ترجیح می‌دهند. این ترجیح‌دادن‌ها می‌تواند به دلایلی مانند: قابلیت حمل بهتر، آسیب‌پذیری کمتر و سایر مزایا در مقابل میوه‌های تازه باشد. از نظر خواص غذایی نیز میوه‌های خشک دارای تفاوت‌هایی نظیر داشتن فیبر و آنتی‌اکسیدانت‌های بیشتر نسبت به میوه‌های تازه و فشردگی بیشتر هستند.
طبق بررسی‌های به‌عمل آمده میوه‌های خشک کیفیت غذایی بالاتری داشته و افرادی که نیازمند فیبر، پتاسیم و چربی‌های غیراشباع باشند، می‌توانند به طور روزانه و در حد متعادل از آنها مصرف کنند. برخی از میوه‌های خشک نظیر برگه‌های هلو موجب تامین مواد بیشتری نسبت به نوع تازه آن است. سایر برگه‌ها نظیر زردآلو نیز همین خواص را دارند.

کدام سالم‌تر است؟

بحث در مورد این که میوه‌های تازه سالم‌ترند یا میوه‌های خشک، مساله‌ای مرتبط با سلیقه و نظر مصرف‌کننده دارد، اما به هر حال میوه‌های تازه ویژگی‌های خاص خود را دارند و میوه‌های خشک دارای قند بیشتری هستند و برای افرادی که مشکل قند دارند؛ مناسب نیستند.
موضوع دیگر وجود بقایای سموم آفت‌کش در میوه‌های خشک است که با امکان ماندگاری زیاد می‌توانند برای سلامتی مضر باشند. به هر حال با در نظر گرفتن نیازها و با رعایت اصول بهداشتی، می‌توان بنا بر سلیقه فردی از میوه‌های تازه یا خشک استفاده کرد.

‍ماهنامه دام و کشت و صنعت- شماره ۲۷۲- اسفند ۱۴۰۱

دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای