آخرین خبرها:
شناسه خبر: 26056

نارضایتی برنج‌کاران از بی‌توجهی دولت

برنج از جمله محصولات کشاورزی است که در لیست محصولات استراتژیک کشور قرار دارد و برای حفظ امنیت غذایی باید سیاست‌های حمایتی در نظر گرفته شود.

نارضایتی برنج‌کاران از بی‌توجهی دولت

تامین امنیت غذایی در گرو حمایت از تولیدکننده

برنج از جمله محصولات کشاورزی است که در لیست محصولات استراتژیک کشور قرار دارد و برای حفظ امنیت غذایی باید سیاست‌های حمایتی در نظر گرفته شود.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی به نقل از دانشجو، برنج و مرکبات از جمله محصولاتی هستند که در ایران به عنوان کالای مهم و استراتژیک شناخته می‌شوند که برای حفظ امنیتی غذایی در کشور لازم است اقداماتی صورت بگیرد.
از سیاست‌های حمایتی که در سالیان اخیر برای کشاورزان در نظر گرفته شده می‌توان به خرید تضمینی محصولات کشاورزی به خصوص دو محصول استراتاژیک برنج و مرکبات اشاره کرد که کوتاهی در اجرای آن باعث بروز مشکلات جدی برای باغداران و کشاورزان در استان های مختلف شده است.
یکی از اقداماتی که در راستای حمایت از کشاورزان داخلی باید صورت بگیرد این است که زمان برداشت برنج ایرانی، واردات نوع خارجی آن به طور جد ممنوع شود. ممنوعیت محصولی که داخل کشور در حال برداشت است از آن جهت است که وارداتش باعث ایجاد ضرر برای کشاورزان خواهد شد.

برنج تولید داخل بر روی دست کشاورزان مانده

در چند ماه اخیر یکی از مباحث مورد بحث در ‌کمیسیون کشاورزان مجلس شورای اسلامی این است که برنج تولید داخل بر روی دست کشاورزان مانده و نیازمند به حمایت دولت است.
کمیته تخصصی برنج از دوره نهم مجلس در کمیسیون کشاورزی تشکیل شده که بر اساس مصوبات آن نباید زمان برداشت برنج ایرانی، واردات نوع خارجی آن صورت گیرد.
متاسفانه امسال اقداماتی نسبت به واردات برنج خارجی انجام شد که با توجه به هزینه های تولید و قیمت تمام شده برنج ایرانی کشاورزان مناطق شمال کشور متضرر شدند.
غلامرضا شریعتی نماینده مردم شرق مازندران نیز در رابطه با سیاست‌های حمایتی دولت از شالی کاران گفته: تقویت سیاست‌های حمایتی دولت از برنجکاران موجب افزایش انگیزه برنج کاران و تحقق خودکفایی در بخش کشاورزی می‌شود.
وی با اشاره به دپوی ۶۰۰هزار تن برنج سفید در کارخانه‌های شالیکوبی مازندران افزود: برنج کاران در پاسخ به ندای دولت این میزان محصول را تولید کردند؛ دولت باید با حمایت از آنان نگرانی‌های فزاینده زارعان را رفع کند.
عضو مجمع نمایندگان مازندران با تاکید براینکه دولت باید با خرید تضمینی محصول برنج کاران به نگرانی‌های هرساله کشاورزان پایان دهد، تصریح کرد: اقتصاد شالی کاران متکی به محصول برنج است.
شریعتی با اشاره به نگرانی‌های برنج کاران که امنیت اقتصادی آنان را به خطر انداخته است، خاطرنشان کرد: دولت باید با تشکیل کارگروه عملیاتی تدابیر چاره‌ساز را در خصوص فروش فوری برنج امسال اعمال کند.
ادامه داد: با صادرات و خرید شبکه‌ای آن‌توسط سازمان تعاون روستایی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توان بخشی از مشکلات باغداران را حل کرد.

انتظار متقابل دولت و مردم از یکدیگر

همانطور که می‌دانید بخش عمده و نیاز اصلی برنج کشور بر عهده استان گیلان است و انتظار می‌رود همانگونه که دولت و حاکمیت از کشاورزان انتظار دارند که جدیت به خرج دهند خودشان هم برای رفع موانع و مشکلات پیش قدم شوند.
یکی از مشکلات کشاورزان بحث هزینه‌های تمام شده است، هیچ کشاورزی راضی نیست محصول خود را به قیمت گزاف وارد بازار کند.
همانطور که اشاره شد با توجه به شرایط ویژه اقتصادی در کشور و تأکیدات مقام معظم رهبری در راستای تقویت تولید لازم است اصلاحاتی نسبت به واردات برنج به داخل صورت بگیرد و از طرفی باید بحث هزینه‌های تمام شده برای کشاورزان تا حد امکان کاهش پیدا کند تا ضررهای وارد شده به کشاورزان کمتر شود.
دیدگاه تان را بنویسید

چندرسانه‌ای